De fiets mee op het vliegtuig
Geen ervaring met specifiek die tas. Ik heb wel gevlogen met fietskoffer (EVO), grote fietsdoos (beide wielen gemoneerd), kleinere fietsdoos (voorwiel gedemonteerd), plus een grote tas waarbij wielen en vork eruit moesten om het te laten passen.
Mijn ervaring is dat je wel/niet moet betalen sterk afhankelijk is van de grond stewardess. Als hij/zijn de regels niet zo goed kent, kun je er zomaar mee weg komen. Tenminsrte, als de fiets onder de bagage limiet blijft. Want die regels kennen ze allemaal goed. Maar als je eronder blijft, dan heb je soms geluk. Bij veel maatschappijen moet je namelijk altijd betalen voor de fiets, ongeacht gewicht of wat dan ook.
Dat hele betalen blijft helaas vaag gedoe. Soms heb je geluk, en dan weer pech. Er zijn zelfs maatschappijen die verschillende tarieven hebben voor de heen en de terug vlucht
Mijn ervaring is dat je wel/niet moet betalen sterk afhankelijk is van de grond stewardess. Als hij/zijn de regels niet zo goed kent, kun je er zomaar mee weg komen. Tenminsrte, als de fiets onder de bagage limiet blijft. Want die regels kennen ze allemaal goed. Maar als je eronder blijft, dan heb je soms geluk. Bij veel maatschappijen moet je namelijk altijd betalen voor de fiets, ongeacht gewicht of wat dan ook.
Dat hele betalen blijft helaas vaag gedoe. Soms heb je geluk, en dan weer pech. Er zijn zelfs maatschappijen die verschillende tarieven hebben voor de heen en de terug vlucht
Live fast; die young. mijn blog
Wel meegemaakt dat ze op de terugweg een stuk pietluttiger zijn dan op de heenweg, dat zou in theorie kunnen betekenen dat je verpakking op de heenweg erdoor slipt en de terugweg zegt dat het niet mag. Ik heb wel een keer een Chinese grondsteward gehad die zo meedenkend was dat hij zei: je bent hiermee het land binnengekomen, dan moet je er ook weer mee naar huis kunnen. Het probleem was toen overigens dat de verpakking niet door de scanner paste. Ook meegemaakt dat het terugweg grondpersoneel doodleuk meldde dat de verpakking niet door de vliegtuigdeur paste, terwijl het dezelfde 737 was als de heenweg, ook dat is uiteindelijk goed gekomen. Verpakking openmaken bij de incheck is ook regelmatig gebeurd, dus altijd een extra rolletje tape in de handbagage om hem daarna weer te kunnen sluiten. Ik kan me niet herinneren dat ik ergens heb moeten bijbetalen, zolang je inderdaad maar binnen de bagagelimiet blijft.
Dat is niet enkel met fietsen.
Wij hebben een keer gehad met het terugkomen van de USA dat we aan de incheck stonden met veel teveel bagage (de dames hadden wat gek gedaan in de outlets en we hadden een extra koffer en alle 3 de koffers waren eigenlijk te zwaar)
Het was een erg vroege vlucht, ons kleinste was nog erg jong en stond daar slaperig en schattig te wezen met haar knuffel in de hand. We mochten bij de priority check-in en alles was goed, werd niet eens naar gekeken. stewardess was enkel bezig met ons kleintje (ze was toen ook wel erg schattig, nu niet zo met volle puberkuren )
Hoeveel prop je wel niet extra in de fietstas dat je in de buurt van gewicht komt wat je daarin mag stoppen ?
Merendeel maatschappijen mag je 32kg in tas stoppen (en minimaal 23kg) :
https://www.skyscanner.nl/nieuws/fiets- ... -en-kosten
Op vliegveld van Mallaga is het bij mij standaard dat ik eerst naar standaard odd size scanner gestuurd wordt, waar mijn scicon aerocomfort net niet doorheen past.
En dan mag je meelopen met iemand naar kelder waar grotere scanner staat.
Merendeel maatschappijen mag je 32kg in tas stoppen (en minimaal 23kg) :
https://www.skyscanner.nl/nieuws/fiets- ... -en-kosten
Op vliegveld van Mallaga is het bij mij standaard dat ik eerst naar standaard odd size scanner gestuurd wordt, waar mijn scicon aerocomfort net niet doorheen past.
En dan mag je meelopen met iemand naar kelder waar grotere scanner staat.
Mijn tripjes waren met de Vittorio traktors in fietsdozen, dan gaat het hard. En daarbovenop, kleding voor elke omstandigheid, we trekken rond op de bonnefooi gedurende een week of 3-4, liefst in bergachtig terrein plus een vrij uitgebreide verzameling reparatiespullen voor in verwegistan. Tentje blijft thuis, dat dan weer wel.
Ik boek altijd keurig voor de fietskoffer (iets van €50 per vlucht)... Onlangs van Tenerife probeerde ik een vlucht te wijzigen (bleef iets langer dan gepland) en bij het boeken werd zelfs aangegeven dat er geen ruimte meer was voor Speciale Bagage (al volgeboekt).
Lees ik hier nu dat je ook doodleuk kan proberen met je fietskoffer naar de incheckbalie te gaan zonder iets gereserveerd te hebben en dan soms niet hoeft bij te betalen???
Lees ik hier nu dat je ook doodleuk kan proberen met je fietskoffer naar de incheckbalie te gaan zonder iets gereserveerd te hebben en dan soms niet hoeft bij te betalen???
Ik meld ook altijd vooraf de fiets aan voor 50 euro per vlucht. Wil niet het risico lopen dat de fiets niet mee kan.Joseba schreef: ↑28 jan 2022 19:31 Ik boek altijd keurig voor de fietskoffer (iets van €50 per vlucht)... Onlangs van Tenerife probeerde ik een vlucht te wijzigen (bleef iets langer dan gepland) en bij het boeken werd zelfs aangegeven dat er geen ruimte meer was voor Speciale Bagage (al volgeboekt).
Lees ik hier nu dat je ook doodleuk kan proberen met je fietskoffer naar de incheckbalie te gaan zonder iets gereserveerd te hebben en dan soms niet hoeft bij te betalen???
Vraag mij wel af wat er gebeurd als ik besluit om de vlucht om te boeken. Gaat dan ook de reservering voor de fiets mee over (indien er plaats is)
Uit de site van Transavia: In verband met de druk aan boord, dienen de banden van je fiets leeg of bijna leeg te zijn.
Dat is toch onzin? De druk in een vliegtuig is toch gecontroleerd zodat deze niet heel veel anders is dan op de grond?
Dat is toch onzin? De druk in een vliegtuig is toch gecontroleerd zodat deze niet heel veel anders is dan op de grond?