Ik heb ook een beetje het idee dat het alsmaar groter willen rijden een amerikaans dingetje is, waar bijna iedereen op full suspensions lijkt te rijden. Nu zag ik een filmpje waarin iemand aantoonde dat de reach van een full suspension kleiner wordt wanneer je erop gaat zitten en de vering inzakt. Dat kan in mijn ogen verklaren waardoor je een full suspension een maatje groter zou willen rijden, en dat is wel een belangrijke kanttekening in het bekijken van alle filmpjes en forums over maatvoering van MTB's. Dat is in ieder geval de conclusie die ikzelf getrokken heb, of dit hout snijdt weet ik niet

Ik denk dat beide fietsen voor mij te bereiden zouden zijn (al dan niet met wat kleine tweaks), dus misschien maakt het ook niet zo heel veel uit en moet ik gewoon een keuze maken en gaan fietsen om te kunnen ervaren wat voor mij werkt. Ik denk ook niet dat ik ervaren genoeg zou zijn om tijdens een korte proefrit over een parkeerplaats tussen de 2 maten te kunnen merken welke voor mij het beste werkt. Het is belangrijk om de geometrie te kennen die voor jou werkt lees ik overal, maar ik ben gewoon niet ervaren genoeg om te kunnen zeggen waar de voor mij perfecte stack/reach ligt bijvoorbeeld, en dat zijn pas 2 onderdelen van de geometrie. Er zijn ontelbaar veel filmpjes over maatvoering van mountainbikes, maar wat dan voor mij de beste maat zal zijn (welke geometrie heb ik nodig) kan ik alleen maar zelf ervaren.
Wél heb ik nog een vraag over de stelling die jij deed in je bericht over de rijstijlen @53x11: ik kom op de meeste plekken tegen dat een kleinere fiets wendbaarder zou zijn, en een grotere fiets beter/stabieler op de rechte stukken. Een kleinere lijkt me dan sneller op de technische parcours, een grotere lijkt me sneller op de minder technische stukken of de afdalingen. Als ik jou bericht goed begrijp suggereer je precies andersom..? Maar je plaatst al enkele kanttekeningen (grotere drop, kortere/langere stuurpen) die schijnbaar net zo belangrijk zijn als puur de maat van het frame.