Zijn deze blokken versleten of niet? Magura
Mooi topic. Kom ik eindelijk eens van mijn popcorn af.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Hij was toch al bevooroordeeld dat velgremmen nooit wat kunnen worden.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Opletten: we zijn getuige van het ontstaan van een nieuwe complottheorie, die tegen velgremmen...! Want dan moet je zelf aan het werk.....
In de topicstart stond ook een vraag naar mogelijke ervaringen met ombouw naar ander types remmen.
"altijd hetzelfde met stadsfietsen". Kan ik mij iets bij indenken. Dat zijn gebruiksvoorwerpen. En ja, ik wil een fiets die gewoon werkt, niet eentje waar ik elke dag de velgen van moet ontvetten etc. Mijn oude Batavus doet dat prima"
"fiets inruilen".. tot op zekere hoogte doe ik dat dus ook. Ik bouw het gewoon om naar een fiets die probleemloos en goed remt, zonder velgen te ontvetten of wat dan ook, dus met een ouderwetse trommelrem, zoals er in NL al miljoenen probleemloos tientallen jaren rondrijden zonder onderhoud of problemen.
Ik begrijp dat Magura hier heilig verklaard is. Ik bied dan ook mijn excuses aan. Het was helemaal niet zo dat deze fiets niet remde toen de remhevels ingeknepen werden, want die remmen werken goed. Ik denk dat de aarde even iets harder ging draaien door al die zakkenwassers met stadsfietsen, en het daarom leek alsof de fiets niet meer remde.
Wat mij betreft kan dit topic weg of op slot. De mensen die serieus antwoordden, hartelijk dank voor de antwoorden. De trollen die over popcorn beginnen: wat een miezerig leven heb je dan toch.
Dit heeft overigens niets te maken met zuinigheid. Als die fietsenmaker niet verdiend aan 86 euro tegen inkoop van hooguit een tientje, dan doet ie iets fout.
Zoals gezegd; ik was het er bij de aanschaf al niet mee eens en de afspraak was dat ik niet het onderhoud zou doen. Want deze remmen waren zoo ontzettend goed. Mijn vrouw weet inmiddels wel beter, na 3 keer bijna verongelukken (1x zelfs met kind achterop) door totaal niet functionerende remmen.
De fiets zelf kostte ver over de duizend euro. En dan in de 1e 2 jaar in totaal krap 200 euro aan onderhoud. Dan kun je lang lullen en kort lullen, maar dan ben ik geen 'zuinige knieper' als ik daar iets van zeg. Als jij een auto koopt van 30k, vind je het ook prima als in in 1e 2 jaar naar garage moet voor 1/5 van de aanschafprijs als onderhoud? (dus 6000 onderhoud in 1e 2 jaar van 30k auto).. zuiver en alleen op remmen? Nou.. ik niet. Dan noem je mij maar een zuinige stadsfietszeiker; prima.
Als fietsen je hobby is en je er mee van bergen afrijdt (die we in NL uberhaupt niet eens hebben): prima. Dat jij graag veel geld wil uitgeven aan onderdelen: prima. Dan is het ook je hobby. Het is NIET mijn hobby, maar een gebruiksvoorwerp wat gewoon dient te werken zonder getrut.
Als ik dan eerst de fiets moet stallen onder het juiste maanlicht, moet insmeren met rozenolie, een 2e hypotheek moet hebben om de 'specialist' te betalen, dan zeg ik dat er iets mis is.
Ik laat het hierbij. Als er nog mensen zijn die serieus advies hebben over ombouw naar schijf- of trommelrem, hoor ik het graag.
"altijd hetzelfde met stadsfietsen". Kan ik mij iets bij indenken. Dat zijn gebruiksvoorwerpen. En ja, ik wil een fiets die gewoon werkt, niet eentje waar ik elke dag de velgen van moet ontvetten etc. Mijn oude Batavus doet dat prima"
"fiets inruilen".. tot op zekere hoogte doe ik dat dus ook. Ik bouw het gewoon om naar een fiets die probleemloos en goed remt, zonder velgen te ontvetten of wat dan ook, dus met een ouderwetse trommelrem, zoals er in NL al miljoenen probleemloos tientallen jaren rondrijden zonder onderhoud of problemen.
Ik begrijp dat Magura hier heilig verklaard is. Ik bied dan ook mijn excuses aan. Het was helemaal niet zo dat deze fiets niet remde toen de remhevels ingeknepen werden, want die remmen werken goed. Ik denk dat de aarde even iets harder ging draaien door al die zakkenwassers met stadsfietsen, en het daarom leek alsof de fiets niet meer remde.
Wat mij betreft kan dit topic weg of op slot. De mensen die serieus antwoordden, hartelijk dank voor de antwoorden. De trollen die over popcorn beginnen: wat een miezerig leven heb je dan toch.
Dit heeft overigens niets te maken met zuinigheid. Als die fietsenmaker niet verdiend aan 86 euro tegen inkoop van hooguit een tientje, dan doet ie iets fout.
Zoals gezegd; ik was het er bij de aanschaf al niet mee eens en de afspraak was dat ik niet het onderhoud zou doen. Want deze remmen waren zoo ontzettend goed. Mijn vrouw weet inmiddels wel beter, na 3 keer bijna verongelukken (1x zelfs met kind achterop) door totaal niet functionerende remmen.
De fiets zelf kostte ver over de duizend euro. En dan in de 1e 2 jaar in totaal krap 200 euro aan onderhoud. Dan kun je lang lullen en kort lullen, maar dan ben ik geen 'zuinige knieper' als ik daar iets van zeg. Als jij een auto koopt van 30k, vind je het ook prima als in in 1e 2 jaar naar garage moet voor 1/5 van de aanschafprijs als onderhoud? (dus 6000 onderhoud in 1e 2 jaar van 30k auto).. zuiver en alleen op remmen? Nou.. ik niet. Dan noem je mij maar een zuinige stadsfietszeiker; prima.
Als fietsen je hobby is en je er mee van bergen afrijdt (die we in NL uberhaupt niet eens hebben): prima. Dat jij graag veel geld wil uitgeven aan onderdelen: prima. Dan is het ook je hobby. Het is NIET mijn hobby, maar een gebruiksvoorwerp wat gewoon dient te werken zonder getrut.
Als ik dan eerst de fiets moet stallen onder het juiste maanlicht, moet insmeren met rozenolie, een 2e hypotheek moet hebben om de 'specialist' te betalen, dan zeg ik dat er iets mis is.
Ik laat het hierbij. Als er nog mensen zijn die serieus advies hebben over ombouw naar schijf- of trommelrem, hoor ik het graag.
beunharry. Mijn fiets met Magura33 is ook gewoon een stadsfiets, die wel niet heel veel regen meemaakt. (het regent gewoon niet zo vaak waar ik woon en ik heb alle tijd van de wereld om niet in de regen boodschappen te gaan doen.) Ik onderhoud deze fiets beroerd, maar ik heb werkelijk nog nooit last gehad dat hij niet, en ook niet slechter, remde. Dus het is zeker niet standaard bij deze remmen.
Ik neem het van je aan, en ik geef zonder meer toe dat de fiets bar weinig aandacht krijgt. Zoals gezegd is deze fiets van mijn vrouw, die er dagelijks mee van en naar d'r werk rijdt. Dat is elke dag 22km, door weer en wind. Door modderplassen etc.
De techniek is prachtig. Ik snap ook dat ze in theorie beter zijn. In praktijk, voor een stadsfiets, blijf ik daar mijn sterke twijfels bij plaatsen.
En dan heb ik tot nu toe nog het geluk dat mijn vrouw nog iets van een slag in dr wielen heeft gereden, dan was het helemaal janken met de pet op geworden.
En dat is géén vooroordeel. Een vooroordeel is niet gestoeld op ervaring. In mijn geval is het gestoeld op ervaring.
Ik geloof zonder meer dat als je je fiets goed onderhoudt en dagelijks oppoets en velgen ontvet, dat deze remmen goed werken. Punt is dat dat bij andere remsystemen niet nodig is (case in point: trommelremmen) en dat die andere remmen wellicht technisch minder goed functioneren, zeker bij bijzondere belastingen, maar voor dagelijks gebruik volstaan die prima. Er rijden letterlijk miljoenen van rond.
De velgrem gaat het niet redden op termijn. Het is een inferieur systeem. Had je 15 jaar geleden bij de fietsenmaker gezegd dat je velgremmen op je stadsfiets wilde ipv trommelremmen, had hij je dat heel erg dwingend afgeraden. Bedenk je ook dat velgremmen al bestonden vóór de trommelrem er kwam. Er worden verschrikkelijk weinig non-e-bike stadsfietsen verkocht met velgremmen. Daar is een reden voor.
Er zullen betere oplossingen voor komen, wacht maar af. In feite is die er al: de schijfrem, maar ook die is nog (te) gevoelig voor vuil. Zeker op E-bikes zou men wmb. ook meer moeten kijken naar regeneratieef remmen.
Hoe dan ook, zoals ik eerder al zei; laten we er geen heilige discussie van maken welk remtype beter is. Ik wilde weten of die blokken echt zó versleten waren als mij verteld werd, welnu, dat is (dus) niet zo. Verder hoopte ik op ombouwervaringen, kennelijk zijn die er niet.
Ik heb de moderatie aangegeven dat topic wmb op slot mag, daar mensen het grif aangrijpen om te trollen.
De techniek is prachtig. Ik snap ook dat ze in theorie beter zijn. In praktijk, voor een stadsfiets, blijf ik daar mijn sterke twijfels bij plaatsen.
En dan heb ik tot nu toe nog het geluk dat mijn vrouw nog iets van een slag in dr wielen heeft gereden, dan was het helemaal janken met de pet op geworden.
En dat is géén vooroordeel. Een vooroordeel is niet gestoeld op ervaring. In mijn geval is het gestoeld op ervaring.
Ik geloof zonder meer dat als je je fiets goed onderhoudt en dagelijks oppoets en velgen ontvet, dat deze remmen goed werken. Punt is dat dat bij andere remsystemen niet nodig is (case in point: trommelremmen) en dat die andere remmen wellicht technisch minder goed functioneren, zeker bij bijzondere belastingen, maar voor dagelijks gebruik volstaan die prima. Er rijden letterlijk miljoenen van rond.
De velgrem gaat het niet redden op termijn. Het is een inferieur systeem. Had je 15 jaar geleden bij de fietsenmaker gezegd dat je velgremmen op je stadsfiets wilde ipv trommelremmen, had hij je dat heel erg dwingend afgeraden. Bedenk je ook dat velgremmen al bestonden vóór de trommelrem er kwam. Er worden verschrikkelijk weinig non-e-bike stadsfietsen verkocht met velgremmen. Daar is een reden voor.
Er zullen betere oplossingen voor komen, wacht maar af. In feite is die er al: de schijfrem, maar ook die is nog (te) gevoelig voor vuil. Zeker op E-bikes zou men wmb. ook meer moeten kijken naar regeneratieef remmen.
Hoe dan ook, zoals ik eerder al zei; laten we er geen heilige discussie van maken welk remtype beter is. Ik wilde weten of die blokken echt zó versleten waren als mij verteld werd, welnu, dat is (dus) niet zo. Verder hoopte ik op ombouwervaringen, kennelijk zijn die er niet.
Ik heb de moderatie aangegeven dat topic wmb op slot mag, daar mensen het grif aangrijpen om te trollen.
Ik denk dat het van je gebruiksdoel afhangt. Wat ik in mijn 1e post al zeg; ik begrijp de theorie waarom ze beter zijn. De velg heeft de grootste afstand tot de as, dus elke remwerking daar heeft de langste arm.
Ga je op een racefiets van een berg af, dan ga ik er vanuit dat het je hobby is en je je fiets regelmatig poetst een onderhoud en TLC geeft.
Onder die omstandigheden, geloof ik dat velgremmen beter zijn.
Ga je de fiets echter als gebruiksvoorwerp zien om dagelijks te gebruiken, ongeacht de omstandigheden, zonder 'm veel te poetsen/reinigen of TLC te geven.. dan zijn velgremmen, naar mijn mening, behoorlijk waardeloos.
Ik snap dan ook prima dat het een onderwerp is wat tot heilige discussies leidt tussen sportfietsers en 'stadsfietsgebruikers'.
Ga je op een racefiets van een berg af, dan ga ik er vanuit dat het je hobby is en je je fiets regelmatig poetst een onderhoud en TLC geeft.
Onder die omstandigheden, geloof ik dat velgremmen beter zijn.
Ga je de fiets echter als gebruiksvoorwerp zien om dagelijks te gebruiken, ongeacht de omstandigheden, zonder 'm veel te poetsen/reinigen of TLC te geven.. dan zijn velgremmen, naar mijn mening, behoorlijk waardeloos.
Ik snap dan ook prima dat het een onderwerp is wat tot heilige discussies leidt tussen sportfietsers en 'stadsfietsgebruikers'.
Ik vind het geweldig dat je zulke lange teksten schrijft, maar zoals gezegd mijn stadsfiets, in mijn woorden boodschappenfiets, doet het ook prima met velgremmen. Maar je hebt toch inmiddels bedacht dat het nooit goed kan worden. Dan maar een fiets aanschaffen met schijfremmen? Ik heb in Nederland een stadsfiets met schijfremmen, maar die zijn geen snars beter dan mijn Magura remmen