Pagina 3 van 7
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 08:16
door thestudent
Ploegen kleiner maken heeft nog nooit wat opgeleverd. De organisatoren nodigen gewoon meer teams uit.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 08:18
door rikkert
rob74 schreef: ↑14 mar 2022 17:07
Een innovatie om de ronde veiliger te krijgen, zonder aan spektakel in te boeten:
In een vlakke etappes tellen de laatste 3 km niet mee voor het klassement. Op deze manier gaan de ronde renners voor het algemeen klassementen niet meer vooraan rijden. Kunnen ze ook niet bij valpartijen betrokken raken. Want wie zit er nu op te wachten dat straks Tom in de giro in een van de eerste ritten valt en zijn pols breekt?
Mag van mij zelfs de laatste 8 of 10 zijn. Sprinters lekker laten gaan, en het voordeel dat het oplevert qua inspanning is ook verwaarloosbaar. Wel een limiet aan stellen, anders leggen ze 10km voor de finish de picknick-kleedjes uit.
Concept vlakke etappe en tijdrit op een dag is er in Ronde van Nederland destijds al geweest, volgens mij. De jokerronde, is volgens mij voor publiek te verwarrend. Ik moet zeggen dat ik koppelkoersen ook altijd slecht kan volgen. Koppeltijdritten vind ik wel grappig, vereist ook tactiek, wie met wie?
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 08:29
door thestudent
Simpele innovaties om het veiliger te maken zijn G-meters in helmen. Crash boven de limiet is gewoon sowieso uit koers.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 08:33
door lugosi
Nu is het zo dat het eindklassement vooral bepaald wordt door de prestaties in de bergritten.
De tijdritten zijn zo goed als geschrapt (ofwel belachelijk kort ofwel is het klimmen), want de verschillen die een goede tijdrijder kan creëren op een tijdrit over een afstand zoals enkele decennia geleden nog kon (bv Indurain, Anquetil, etc) wordt gewoon als te groot gezien tegenover de pure klimmer.
Langere tijdritten zou andere namen opleveren in het eindklassement.
Serieuze bonificaties bij overwinning (bv 1 minuut) zou ook andere renners ambities kunnen geven, evenals grote bonificaties onderweg zou voor meer strijd kunnen zorgen.
Uiteindelijk is het waarschijnlijk wel zo dat wie in het huidig systeem superieur is, dat ook in een aangepast systeem zou zijn maar het zou toch voor wat verschuivingen en nieuwe ontdekkingen kunnen zorgen.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 09:35
door Ernie C.
JPAR schreef: ↑15 mar 2022 07:51
Ik zou bij sprintersritten de grens van 3km verleggen naar bijv 10km/15km. Dan is dat het punt voor de tijdswaarneming en kunnen de mensen die zich met de sprint willen bemoeien nog ruim op tijd organiseren en doorgaan. De rest kan op zijn gemak naar de finish bollen. Hierdoor haal je de nood om met zijn allen vooraan te zitten weg en daarmee ook valpartijen.
Dat 123tje laatst van Jumbo was op papier ook een sprintersrit. Uiteindelijk heeft het een seconde gescheeld, of het was bepalend voor de winst.
Een grote ronde win je door de hele afstand als snelste (of beste als bonificatieseconden in het spel zijn) af te leggen. Dat is juist het hele idee.
Of je zou het ook met een slotklim moeten doen.
Uiteindelijk grijpen de meeste innovaties hier terug naar het verleden.
Ik zou het liefst alle auto's achter het peloton uit willen hebben. Alleen nog maar motoren met neutrale service en op een paar plekken rijdende bevoorrading op lange, rechte wegen.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 10:13
door Enzzo
Lijkt me inderdaad een heel goed idee! Alleen moeten ze dan wel ook de juiste pedalen op zo'n neutrale fiets monteren. Anders krijg je weer dat geren berg op
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 12:52
door fiedoo
Een paar ritten waarbij je enkel op je achterwiel mag fietsen zijn we zeker dat VDPoel of Sagan ook de tour eens winnen.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 13:06
door MarkVeenstra
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 16:02
door Mcnuggets
qua veiligheid mag je ook eisen dat je voortaan met 32mm banden moet fietsen, maak je de etappes wat korter, gaat iedereen automatisch een stukje minder hard, waardoor je ook makkelijker anticipeert op gevaarlijke situaties. Bonus zou zijn als de 'amateur' wielrenner dan ook op 32ers over gaat stappen.
Qua sprinters ritten kun je inderdaad afvlaggen op 15 kilometer en dat vervolgens max 3 renners per ploeg naar de finish mogen
lekker rustig aan de meet.
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 18:38
door scepticus
Bij regen niet buiten koersen, maar de etappe op Zwift rijden!
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 18:46
door Maruss
havana schreef: ↑15 mar 2022 07:49
Kunnen we niet ook een soort biathlonachtig systeem met strafrondjes bedenken?
Als je je bidon iet in de blikvanger gooit, strafronde
Re: Innovaties grote rondes
Geplaatst: 15 mar 2022 19:44
door Ernie C.
scepticus schreef: ↑15 mar 2022 18:38
Bij regen niet buiten koersen, maar de etappe op Zwift rijden!
Ook bij hitte, harde wind en alle andere redenen om niet buiten te fietsen?
Boven de 2% stijgingspercentage met de e-bike, afdaling met de fiets aan de hand naar beneden, dan hoeven we alleen nog maar iets te verzinnen om de inclusiviteit te verhogen en we zijn weer helemaal bij.