Nouja grotere bladen is ook minder weerstand. Nou maakt 50 of 54 niet uit, maar achter een 12 naar 13 wel.
Dus opzich is groot niet verkeerd.
Dat is ook de reden bij de tijdrijders want die rijden echt geen 58x11.
Puur voor kettinglijn en weerstand
11 speed kettingbladen op de nieuwe Shimano 12-speed groep?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb dezelfde vraag....volgens Shimano docs lijkt het niet compatibel...los van de combinatie 52-34.
Ik merk in bijtrapafdalingen dat 50 best 52 mag zijn (huidige setup: Shimano 105 di2 50-34/11-36) Maar ik zou die 11-36 cassette niet willen inruilen voor de 11-34, voor de stijle puistjes....misschien na meer training wel:-)
Nu heb ik nog een 11speed, Ultegra kettingblad FC-R8000 52t liggen....de 4 bouten zitten exact hetzelfde, beide HG technologie....downwords compatible 11sp naar 12 sp...betekent dat ook dat ik deze 11sp Ultergra 52t kan gebruiken op 105 R7100 drivetrain 12sp 50-34? En zoja, is 52-34 dan een probleem, omdat shimano het heeft over 52-36?
(bijlagen van foto's uploaden lukt ff niet)
Nee, dat gaat niet. De locatie van de bouten is hetzelfde maar er zit een soort "orientatielipje" op de crank die niet overeenkomt, 11 speed buitenbladen passen dus niet op een 12 speed crank helaas.
Wat betreft 52-34: het "werkt", maar niet zo goed als de standaard 50-34 of 52-36. Op de bladen zitten shift ramps die exact overeenkomen in de standaard combinaties, als je daarvan afwijkt schakelt het een beetje slechter en heb je een grotere kans dat de derailleur de ketting er een keer naast gooit.
Wat betreft 52-34: het "werkt", maar niet zo goed als de standaard 50-34 of 52-36. Op de bladen zitten shift ramps die exact overeenkomen in de standaard combinaties, als je daarvan afwijkt schakelt het een beetje slechter en heb je een grotere kans dat de derailleur de ketting er een keer naast gooit.