Derailleurwieltjes of ander probleem?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14145
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Slijten van derrie wieltjes heeft vooral te maken met twee dingen.
De kettinglijn die je rijd en een eventuele scheefstand van de derrie.
Oude cassettes en kettingen schakelen zelden slecht, eerder een nieuwe ketting.
Ik deed met olie ook altijd zo'n 3000km met een ketting, nu met wax zitten de kettingen na 3000km slecht op 0.4!
Ga het nog eens goed proberen, het scheelt je ook een hoop schoonmaak werk.
(ik heb er ook mee lopen klooien hoor!)
Maar de ketting goed in een badje ontvetten, liefst ultrasoon meteen uit de verpakking, dat is de juiste manier.
Dan waxen en de eerste keer drie lagen en dan daarna alleen maar bijsmeren.
Ik heb ook nog wel eens dat er een keertje een ketting na 100km lawaai begint te maken, nou dan smeer ik gewoon bij.
En lawaai betekend geen slijtage! Dat toont olie wel aan.
Mbt de TS, als je zoveel rijd zou ik jaarlijks je kabels vervangen.
De kettinglijn die je rijd en een eventuele scheefstand van de derrie.
Oude cassettes en kettingen schakelen zelden slecht, eerder een nieuwe ketting.
Ik deed met olie ook altijd zo'n 3000km met een ketting, nu met wax zitten de kettingen na 3000km slecht op 0.4!
Ga het nog eens goed proberen, het scheelt je ook een hoop schoonmaak werk.
(ik heb er ook mee lopen klooien hoor!)
Maar de ketting goed in een badje ontvetten, liefst ultrasoon meteen uit de verpakking, dat is de juiste manier.
Dan waxen en de eerste keer drie lagen en dan daarna alleen maar bijsmeren.
Ik heb ook nog wel eens dat er een keertje een ketting na 100km lawaai begint te maken, nou dan smeer ik gewoon bij.
En lawaai betekend geen slijtage! Dat toont olie wel aan.
Mbt de TS, als je zoveel rijd zou ik jaarlijks je kabels vervangen.
Ik mis in je verhaal het gewoon smeren van de wieltjes: doe je dat?Snuf schreef: ↑27 mei 2022 08:52 Ik kaap het topic even: ik heb vorig jaar een Dura Ace 9150 achterderailleur geïnstalleerd. Werkt als een zonnetje, behalve de derailleurwieltjes: ze bleven bij mij maar een piepend geluid maken. Ik heb ze meerdere malen losgehaald, schoongemaakt, die metalen schaaltjes licht ingevet, etc. Maar na enkele ritten alweer geluid. Ik ben zelfs zover gegaan om van de T-pulley (die maakte het meeste lawaai) de seal van het lagertje te peuteren: er zat bijna geen vet in. Maar zelfs nadat ik het vet heb aangevuld, blijf ik het wieltje horen…
Een nieuw setje wieltjes is zo gekocht, maar heeft er iemand nog tips?
Walter
De lagertjes van de pulleys smeren? Het is gewoon een fabriekslagertje met seal… Dat heb ik serieus nog nooit gedaan en ook nog nooit problemen gehad met piepende wieltjes. Waarmee zou ik dan moeten smeren?
Zoals aangehaald, de derailleur is iets van 2500km oud en ziet alleen drige omstandigheden, en de Tacx. Toen ik de seal eraf had gepeuterd, bleek er ook bijna geen vet in te zitten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1268
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ben je zeker dat de wieltjes piepen en niet de ketting ? Persoonlijk smeer ik de wieltjes eigenlijk nooit en heb er ook geen problemen mee.
Als ze toch geluid zouden maken, een welgemikt wolkje smeerolie uit de spuitbus ?
Als ze toch geluid zouden maken, een welgemikt wolkje smeerolie uit de spuitbus ?
Piepende kogellagers van derailleurwieltjes onder het fietsen kan ik mij bijna niet voorstellen @Snuf tenzij deze dus droog lopen. Enfin, je hebt het al gedaan, maar met een naald haal je zo de seal (2x) uit de lagertjes vandaan, met lampenolie goed schoonmaken en daarna wat dikkere olie dan naaimachine olie erin, beide seals weer terug plaatsen. Heb je toevallig een compressor dan kan je deze goed schoonblazen en met wat olie erin laten ronddraaien en ben zeker dat het piepen is verdwenen.Snuf schreef: ↑30 mei 2022 13:11De lagertjes van de pulleys smeren? Het is gewoon een fabriekslagertje met seal… Dat heb ik serieus nog nooit gedaan en ook nog nooit problemen gehad met piepende wieltjes. Waarmee zou ik dan moeten smeren?
Zoals aangehaald, de derailleur is iets van 2500km oud en ziet alleen drige omstandigheden, en de Tacx. Toen ik de seal eraf had gepeuterd, bleek er ook bijna geen vet in te zitten.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij mij krijgen de derailleurwieltjes ook af en toe wat van de gebruikte kettingolie of wax, ergens op het bewegende delen van de wieltjes. Dan even ronddraaien en nadien zo goed en zo kwaad als het kan er terug afwrijven wat langs de buitenkant overbleef zoals de bij de ketting.
Ik ga er van uit dat er dan wat van de smering ergens in het draaiende deel komt en wat helpt smeren bij het draaien.
Zeker als de ketting met ontvetter behandeld is doe ik dat. Ik ga er van uit dat je anders met droge draaiende onderdelen zit aan de derailleurwieltjes. En volgens mij stellen die lagers in die wieltjes sowieso al niet veel voor... dus smeren kan geen kwaad

schoonmaken en dan wat kogellagervet erin: dat hecht zich...
0,4? Dat is (bijna) beter dan een nieuwe, volgens Parktool.wasbeer2006 schreef: ↑30 mei 2022 11:05
Ik deed met olie ook altijd zo'n 3000km met een ketting, nu met wax zitten de kettingen na 3000km slecht op 0.4!

Met wax heb ik heel wat experimenten gedaan. Nieuwe en gebruikte kettingen, heel goed schoon gemaakt, minder goed gereinigd. Ketting warm of kamertemperatuur. Reinigen met remmenreiniger, ultrasoon met speciale ontvetter, alcohol. Ook combinaties van op gebruikte en nieuwe kettingen, haalde allemaal niks uit.
De wax bleef óp de ketting liggen ipv er tussen te trekken. Na 50-80km piepen en kraken.
Wat een troep, weg ermee.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14145
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Intressant stuk van Parktool.
In het verleden hebt ik daar ook wat over geschreven ivm bevindingen.
11 speed hebben bij shimano nog wel de tolerantie maar 0.25 is die vaak niet ergens tussen 0.1 en 0.2
Maar bv de 12 speed sram MTB en race kettingen zijn gewoon 0,0 (op dezelfde meters) oa die van parktool zelf.
Voor shimano 12 speed weet ik dat niet.
Wat ik niet wist is dat ze dus al aanraden om te vervangen bij 0.5 ipv 0.75 wat ik (en bijan het hele forum) dacht.
Dat komt wel overeen met de mindere tolerantie van deze kettingen.
daarnaast heb ik afgelopen jaar drie verschillende extra meters gekocht en voordat bv zo'n staal staafje op 0,75 zit, is ie op mijn parktool al bij 1.0
(nu is de parktool al bijna 20 jaar oud dus wellicht versleten). Nu ook een birzman, dat is een super mooie meter!
https://www.rosebikes.nl/birzman-chain- ... HnEALw_wcB
Wax:
Toen squirt 15 jaar geleden werd gepromoot door onze vriend Bart Brentjes werkte het bij mij ook niet.
5 jaar terug weer eens geprobeerd en weer alleen ellende, precies zoals jij beschrijft!
Vorige jaar weer gaan testen. Nieuwe ketting meteen in de reiniger, laten drogen en dan een hotwax (niet googelen
)
Daarna gewoon bijsmeren en werkt echt perfect. Dynamic werkt het beste in koud weer, Squirt met warm weer +15
Morgan blue is ook goed, laat minder troep achter dan squirt.
Nog merk ik dat ik wel eens een smeerbeurt heb gedaan die na 80 of 100km zijn beste tijd heeft gehad.
Ik kan er nog geen vinger op leggen, maar ik heb er ook die 3 a 400km meegaan. terwijl olie bij mij max 200km was, zeker hier aan de kust met altijd zand en wind op de paden.
Het grote voordeel is echt de slijtage en gewoon geen troep. Ik heb mijn racer dit jaar 1x met de tuinslang gedaan, overige keren gewoon met vochtig doekje Voordeel is dat er veel minder onderhoud nodig is aan heel je fiets. Schoonmaken doet meer kwaad dan goed over het algemeen. Zeker met schoonmaakmiddelen, het vet gaat ook weg op plaatsen waar je het niet wil.
Normaal zat ik met een ketting na 1000 a 1500 echt op 0.5, nu dus op 0.4 na 2000km per ketting. (Ik rijd met vier kettingen op een set).
En olie maakt altijd herrie omdat het zand en troep blijft plakken, wax niet.
In het verleden hebt ik daar ook wat over geschreven ivm bevindingen.
11 speed hebben bij shimano nog wel de tolerantie maar 0.25 is die vaak niet ergens tussen 0.1 en 0.2
Maar bv de 12 speed sram MTB en race kettingen zijn gewoon 0,0 (op dezelfde meters) oa die van parktool zelf.
Voor shimano 12 speed weet ik dat niet.
Wat ik niet wist is dat ze dus al aanraden om te vervangen bij 0.5 ipv 0.75 wat ik (en bijan het hele forum) dacht.
Dat komt wel overeen met de mindere tolerantie van deze kettingen.
daarnaast heb ik afgelopen jaar drie verschillende extra meters gekocht en voordat bv zo'n staal staafje op 0,75 zit, is ie op mijn parktool al bij 1.0
(nu is de parktool al bijna 20 jaar oud dus wellicht versleten). Nu ook een birzman, dat is een super mooie meter!
https://www.rosebikes.nl/birzman-chain- ... HnEALw_wcB
Wax:
Toen squirt 15 jaar geleden werd gepromoot door onze vriend Bart Brentjes werkte het bij mij ook niet.
5 jaar terug weer eens geprobeerd en weer alleen ellende, precies zoals jij beschrijft!
Vorige jaar weer gaan testen. Nieuwe ketting meteen in de reiniger, laten drogen en dan een hotwax (niet googelen

Daarna gewoon bijsmeren en werkt echt perfect. Dynamic werkt het beste in koud weer, Squirt met warm weer +15
Morgan blue is ook goed, laat minder troep achter dan squirt.
Nog merk ik dat ik wel eens een smeerbeurt heb gedaan die na 80 of 100km zijn beste tijd heeft gehad.
Ik kan er nog geen vinger op leggen, maar ik heb er ook die 3 a 400km meegaan. terwijl olie bij mij max 200km was, zeker hier aan de kust met altijd zand en wind op de paden.
Het grote voordeel is echt de slijtage en gewoon geen troep. Ik heb mijn racer dit jaar 1x met de tuinslang gedaan, overige keren gewoon met vochtig doekje Voordeel is dat er veel minder onderhoud nodig is aan heel je fiets. Schoonmaken doet meer kwaad dan goed over het algemeen. Zeker met schoonmaakmiddelen, het vet gaat ook weg op plaatsen waar je het niet wil.
Normaal zat ik met een ketting na 1000 a 1500 echt op 0.5, nu dus op 0.4 na 2000km per ketting. (Ik rijd met vier kettingen op een set).
En olie maakt altijd herrie omdat het zand en troep blijft plakken, wax niet.
Ik zit na ongeveer 8000km op 0,7 slijtage. Met T9 olie. Lawaai vind ik best meevallen, windgeruis in mijn oren wordt er niet door overstemd en heb er dan ook geen last van.
Dus qua slijtage en geluid geen probleem. Schoonmaken valt ook best mee. Goed afvegen na het smeren en voor een rit.
Na de eerste rit dat de ketting echt goed schoongemaakt werd, veeg ik de ketting bij thuiskomst af met doekje lampenolie. Is 2 minuten werk.
De behoefte aan wax heb ik toch eigenlijk niet.
Dus qua slijtage en geluid geen probleem. Schoonmaken valt ook best mee. Goed afvegen na het smeren en voor een rit.
Na de eerste rit dat de ketting echt goed schoongemaakt werd, veeg ik de ketting bij thuiskomst af met doekje lampenolie. Is 2 minuten werk.
De behoefte aan wax heb ik toch eigenlijk niet.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14145
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik reed met olie echt maximaal 3500km met een 11speed race ketting.
Nu ga ik daar echt ver overheen.
Ik vind T9 een beetje het midden houden tussen olie en wax. Laat ik het zo zeggen er blijft veel minder zand aan zitten dan met een andere olie.
T9 vond ik ook niet slecht.
Nu ga ik daar echt ver overheen.
Ik vind T9 een beetje het midden houden tussen olie en wax. Laat ik het zo zeggen er blijft veel minder zand aan zitten dan met een andere olie.
T9 vond ik ook niet slecht.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16646
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik blijf het herhalen.
Ik vervang mijn kettingen bij 0,5.
Een ketting kost bijna niets in verhouding tot cassettes en voorbladen.
En ook niet onbelangrijk, alles blijft schakelen zoals nieuw.
Ik vervang mijn kettingen bij 0,5.
Een ketting kost bijna niets in verhouding tot cassettes en voorbladen.
En ook niet onbelangrijk, alles blijft schakelen zoals nieuw.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend