Shimano remschijven gevoeliger voor schoonmaakmiddelen?
Helemaal geweldig die "vooruitgang" naar disc brakes. In Nederland echt onmisbaar. Mijn vrouw heeft Ultegra disc en nergens last van, maar mijn crosser met Ultegra disc ervaar ik precies hetzelfde als asmeets. Beide fietsen behandel ik exact gelijk.
Gelukkig zijn mijn beide racers nog met velgremmen en dat blijft ook nog wel even zo.
Gelukkig zijn mijn beide racers nog met velgremmen en dat blijft ook nog wel even zo.
Dit ziet er niet goed uit. Lijkt toch wel vervuiling met olie o.i.d. Gelukkig heb je nu de schijven en de blokken vervangen. Want alleen schijven had niet gewerkt als ik het zo zie. Maar goed, het is van een plaatje dus geen idee of dit ook echt de oorzaak is.
Laat nog even weten hoe het nu gaat!
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Onder het mom 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden. Bedankt voor het plaatje!
Dit is wat ik steeds schrijf over de Ice tech schrijven! Doordat er twee verschillende materialen in drie dunnen lagen op elkaar gelijmd zitten, gebeurt dit. Je ziet dat de blokken op 1 deel de schijf volledig raakt, op een ander deel half en daar de schijf te warm is geweest, tov de rest van de schijf!, dan exponentieert dit probleem ook nog eens omdat er grote tempratuur verschillen optreden in de schijf van diverse materialen.
Typisch japans, als er iets goed is blijft het 50 jaar goed, als het niet goed is blijven ze maar doorgaan, omdat ze niet snappen dat hun idee niet het juiste is.
Let wel! de remklauw en overig onderdelen zijn prima! het zijn puur de schijven.
Heel veel MTB merken leveren wel shimano remmen maar geen schijven, dat is niet voor niets!
Het racepubliek heeft vaak wat meer moeite met combineren
Het ergste is dat er nogsteeds mensen zijn die schijven niets vinden voor de racer en hun beeld voor 80% door dit probleem wordt gevormd. De overige merken leveren de afgelopen jaren gewoon prima schijfremmen, die stiller zijn dan velgremmen.
Ik lees hier veel negatieve ervaringen met Shimano remmerij. Ik heb net prima ervaringen met Shimano schijfremmen. Van 2007 tot 2013 op een MTB Deore LX schijfremmen, nu drie jaar XTR 12-speed op de MTB en sinds een vijftal maanden (zo'n dikke 5.000 km) Dura-Ace R9200 op de racefiets. Nooit enig probleem ondervonden met piepende of slecht remmende exemplaren. Ik vind SRAM net voor meer ellende zorgen, veel moeilijker af te stellen en die DOT vloeistof vind ik ook maar niks.
Het zou inderdaad aan het type schijf kunnen liggen. Of het alleen aan deze schijven ligt durf ik niet aan te geven. Vorig jaar heb ik juist deze gekocht omdat ik er ook met een goedkopere shimano variant last van had. De verschijnselen waren wel hetzelfde.wasbeer2006 schreef: ↑20 mei 2022 14:53 Dit is wat ik steeds schrijf over de Ice tech schrijven! Doordat er twee verschillende materialen in drie dunnen lagen op elkaar gelijmd zitten, gebeurt dit. Je ziet dat de blokken op 1 deel de schijf volledig raakt, op een ander deel half en daar de schijf te warm is geweest, tov de rest van de schijf!, dan exponentieert dit probleem ook nog eens omdat er grote tempratuur verschillen optreden in de schijf van diverse materialen.
Ik zal hier in ieder geval een update plaatsen als ik een tijd met de swisstop schijven en blokken heb gereden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@jakkel, het kan ook goed gaan, maar er zijn relatief veel problemen met de shimano ice tech schijven.
Ze zijn gewoon gevoelig voor bepaald gebruik. Door de alu kern ook gevoelig voor buigen.
Sram was inderdaad drama. Ik heb nog wel eens twee MTB's voor iemand in elkaar gezet met 4 sram XX remmen. Er was er niet een hetzelfde.
Allemaal een ander gevoel amper af te stellen. Verschrikkelijk.
Maar na het debakel een jaar of 5 /6 terug dat ze een soort vastvroren in de koud hebben ze echt goede remmen.
Ik vind ze echt probleemloos nu!
Dot olie is inderdaad agressiever, andere kant is dat door die olie seals en dergelijke veel beter kunnen worden gemaakt. Lees meer kunnen hebben qua tempratuur en daar ook minder door vervormen waardoor de rem ook beter kan worden gemaakt en aanlopen minder snel voorkomt.
Als shimano gewoon van de ice tech rotor afstapt en goede stalen exemplaren maakt is het prima.
Die servo wave technologie is best aardig verzonnen, maar door het gebruik aan materialen gewoon noodzakelijk geworden en dat is en beetje jammer.
Dan is je voordeel weg ook!
Ze zijn gewoon gevoelig voor bepaald gebruik. Door de alu kern ook gevoelig voor buigen.
Sram was inderdaad drama. Ik heb nog wel eens twee MTB's voor iemand in elkaar gezet met 4 sram XX remmen. Er was er niet een hetzelfde.
Allemaal een ander gevoel amper af te stellen. Verschrikkelijk.
Maar na het debakel een jaar of 5 /6 terug dat ze een soort vastvroren in de koud hebben ze echt goede remmen.
Ik vind ze echt probleemloos nu!
Dot olie is inderdaad agressiever, andere kant is dat door die olie seals en dergelijke veel beter kunnen worden gemaakt. Lees meer kunnen hebben qua tempratuur en daar ook minder door vervormen waardoor de rem ook beter kan worden gemaakt en aanlopen minder snel voorkomt.
Als shimano gewoon van de ice tech rotor afstapt en goede stalen exemplaren maakt is het prima.
Die servo wave technologie is best aardig verzonnen, maar door het gebruik aan materialen gewoon noodzakelijk geworden en dat is en beetje jammer.
Dan is je voordeel weg ook!
Voor mijn begrip: zijn dit de blokken en schijf waar je nu mee fietst en recent in gebruik hebt genomen? of zijn dit de oude die je vervangen hebt?asmeets schreef: ↑20 mei 2022 12:47 Woensdagavond heb ik weer een rit gemaakt en het was weer raak. Na een rit of drie weer geen of nauwelijks remkracht op de voorrem. En krijsen als ik veel druk uitoefende. Achter leek er nog wel voldoende remkracht te zijn.
Daarom vanmorgen de schijven en de remblokken vervangen door Swissstop exemplaren. De calipers nog maar een keer gecontroleerd, maar dat zag er schoon en droog uit.
Voor de liefhebber heb ik een foto van de remschijf voor en de remblokken bijgevoegd. Als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
Ben benieuwd of de issues nu over zijn.
P_20220520_121003.jpg
Zoals hiervoor al opgemerkt: vreemd dat niet de hele blok de schijf lijkt te raken.
euh, je hebt de nieuwe set toch wel ingeremd? Ook het systeem ontlucht?
Qua fietspoetsen doe ik meestal een scheutje Ajax in het water, kan ook wat van op de schijf en remblokken komen maar spoel de fiets altijd met schoonwater af. Nooit last gehad van verminderde remkracht of gepiep. Heb de schijven ook wel eens in de Dasty gegooid maar ook daarna geen problemen.
Dit is de remschijf die is vervangen. Gisteren heb ik de eerste rit met de nieuwe remschijven en blokken gedaan en inderdaad de blokken ingeremd. Veelvuldig van een snelheid van ongeveer 30 km/h afremmen. De eerste rit ging goed, maar eerst een paar ritten afwachten.
Schoonmaken doe ik tegenwoordig ook met een ajax variant.
Schoonmaken doe ik tegenwoordig ook met een ajax variant.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Doe campa rotors op je shimano fiets en al je problemen zijn verdwenen. Natuurlijk wel goed schoonmaken. Ook op de mtb vond ik niet super goedkope niet ice-tec shimano schijven op de de lange termijn beter.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Omdat een aantal personen had aangegeven dat het er op leek dat de (of het) remblok de schijf niet helemaal raakte heb ik daar nog een keer goed naar gekeken.
Op de een of andere manier lijkt het er op dat de remblok niet goed heeft gezeten en te ver naar binnen, richting het centrum van de remschijf, is gekomen. Als je goed op de foto kijkt kun je dat zien.
Heb dit bij de nieuwe remschijf gecontroleerd en daar wordt netjes het correcte remoppervlak gebruikt. Daarom ook even gekeken of ik toch niet per ongeluk verkeerde remblokken heb gebruikt maar dat is niet het geval. Voor zaten metal remblokken en achter resin. De maat was exact gelijk. En ook het type klopt gewoon.
Op de achterste remschijf zat de slijtage wel mooi op het juiste oppervlak.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het remprobleem?
Op de een of andere manier lijkt het er op dat de remblok niet goed heeft gezeten en te ver naar binnen, richting het centrum van de remschijf, is gekomen. Als je goed op de foto kijkt kun je dat zien.
Heb dit bij de nieuwe remschijf gecontroleerd en daar wordt netjes het correcte remoppervlak gebruikt. Daarom ook even gekeken of ik toch niet per ongeluk verkeerde remblokken heb gebruikt maar dat is niet het geval. Voor zaten metal remblokken en achter resin. De maat was exact gelijk. En ook het type klopt gewoon.
Op de achterste remschijf zat de slijtage wel mooi op het juiste oppervlak.
Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het remprobleem?