Pagina 3 van 5
Geplaatst: 26 jul 2010 12:37
door roger68
Lekker, al die verschillende meningen...
Voor mij werkt schone, droge doeken en compressor prima. Cassette en ketting helemaal, blinkend schoon. Vervolgens nieuwe olie aanbrengen en nachtje laten staan. Daarna weer even door een doek. Nog nooit een piepje of kraakje waar genomen (hier zou ik echt behoorlijk gek van worden).
Bij ontvetter ben ik toch bang dat dit op plaatsen gaat zitten waar je het niet wilt hebben. Daarnaast ben je denk ik veel langer bezig. Nu ben ik in circa 15 minuten klaar.
Geplaatst: 26 jul 2010 21:24
door jeroenkuiper
mijn FM raadde mij ook ten sterkste af om een ontvetter te gebruiken, dit speelde de kans op kraakjes etc veel meer in de hand...
ik maak de ketting ook naderhand eerst schoon met een doek en als er echt veel vuil in zit met een sopje en een tandenborstel... daarna opnieuw paar druppeltjes erop en volgende dag even 1x de doek erover...
Geplaatst: 26 jul 2010 22:30
door sancho
Ik heb hier WD40 staan (voor gebruik bij mn andere goekope gewone fiets
).
Heb ik het goed voor als ik volgende doe: reinigen met een doek (of een tandenborstel als ie erg vuil is) met een sopje en dan de WD40 op mn ketting spuiten terwijl ik hem ronddraai?
Of ben ik mis?
Geplaatst: 26 jul 2010 22:34
door bever
Sancho schreef:Ik heb hier WD40 staan (voor gebruik bij mn andere goekope gewone fiets
).
Heb ik het goed voor als ik volgende doe: reinigen met een doek (of een tandenborstel als ie erg vuil is) met een sopje en dan de WD40 op mn ketting spuiten terwijl ik hem ronddraai?
Of ben ik mis?
Ik zou nooit WD40 op mijn ketting spuiten.
Gewoon sopje maken en een borstel over de ketting en casette. Droog/schoonwrijven met een droge doek. Olie erop doe ik eigenlijk alleen maar als het echt nodig is.
Geplaatst: 27 jul 2010 02:43
door fdegrove
Hoi,
Sancho schreef:Ik heb hier WD40 staan (voor gebruik bij mn andere goekope gewone fiets
).
Heb ik het goed voor als ik volgende doe: reinigen met een doek (of een tandenborstel als ie erg vuil is) met een sopje en dan de WD40 op mn ketting spuiten terwijl ik hem ronddraai?
Of ben ik mis?
Een ketting krijg je echt niet schoon met een doek en WD40 is daar ook al niet voor ontworpen ook al zal de 20% olie die er in zit vuil in de rollen losmaken en aan de oppervlakte brengen.
Als je al een ketting grondig schoon wil maken en dat wil je als je graag hebt dat ie lang dienst kan doen doe je dat best grondig.
Met dezelfde regelmaat kuis je dan even grondig je kransjes, je derailleurwieltjes en voorbladen.
Ontvetter kan maar weet dan wel dat je je ketting goed dient te smeren en het smeermiddel ook voldoende tijd moet laten om in te dringen.
Sommige merken van kettingen zijn moeilijk helemaal terug grondig te olieen na een beurt met een sterke ontvetter.
In geval van twijfel laat je best die harde ontvetters en gebruik je beter de lamplolie methode en reinig je je ketting na elke rit of combinatie van ritten die 100km+ belopen.
Lampolie/ dieselolie en consoorten ontvetten niet sterk maar wel voldoende om het gros van het grijm dat in de ketting kruipt los te maken.
De ketting zal niet 100% zuiver zijn maar vaak is dat ook niet echt nodig, als je weer smeermiddel aanbrengt merk je dat de resten van het grijm de ketting aan de buitenzijde weer komen vervuilen.
Je schakelt even al de kransjes op en af zodat er wat smeermiddel aanwezig is op alle onderdelen.
s'Anderendaags, de smeerolie moet best een nachtje intrekken, dan wrijf je met een lap katoenen stof de ketting weer even schoon alvorens je je rit aanvangt.
Immers het smeermiddel heeft het meest nut in de kettingrollen en in mindere mate op de andere delen.
Vuil in de ketting heeft een slijpende werking en zal dus speling in de kettingrollen veroorzaken en dat wil je niet.
Ciao,
Geplaatst: 27 jul 2010 19:35
door siebe
Sprintbom schreef:Uw ketting reinigen met petrol en nadien insmeren met een kettingolie zonder teflon.
waarom zonder teflon? is dit niet goed?
ik gebruik t zelf namelijk wel
Geplaatst: 28 jul 2010 02:46
door fdegrove
Hoi,
Er is geen enkel probleem met olie met teflon in.
Alleen moet je geen olie gaan gebruiken waar zoveel teflon inzit dat je ketting gaat overslaan.
Iets wat vooral kan optreden als je kransjes al goed versleten zijn en je even flink optrekt....of spurt.
Ciao,
Geplaatst: 12 aug 2010 16:55
door ruud_k
Heb trouwens ook wel eens vernomen dat Dreft ook goed werkt te ontvetten, voor wat betreft je ketting...
Iemand daar ervaring mee ?
Overigens kan ik mij voorstellen dat St. Marc dan ook goed werkt ?
Geplaatst: 13 aug 2010 12:30
door ericpeters
Hier ook Bionet en een KMC missing link.
Normaal veeg ik de ketting met een droge doek goed af en wat nieuwe olie erop. Maar elke 2 maanden (of vaker als ik in de regen rij) gaat de ketting ervan en in een afgezaagde bodem van een cola fles in de bionet. Ik borstel en spoel hem dan helemaal schoon. Na het drogen gaat er dan weer olie op, in mijn geval uit zo een rood cyclon flesje, goed laten intrekken en daarna pas het overtollige afvegen.
Drooglopen van schakels? Volgens mij lariekoek, in ieder gaval nog nooit iets van gemerkt ... wel natuurlijk altijd opnieuw invetten na het ontvetten.
Geplaatst: 13 aug 2010 16:57
door jackbrown
Ruud< schreef:Heb trouwens ook wel eens vernomen dat Dreft ook goed werkt te ontvetten, voor wat betreft je ketting...
Iemand daar ervaring mee ? .....
Ja, ik heb daar goede ervaringen mee. Ik gebruik Dreft in principe om m'n hele fiets mee schoon te maken, werkt perfect op alles.
Overigens, in dit
Ketting smeren topic wordt ook een aantal tips gegeven over het reinigen en smeren van je ketting. Succes.
Geplaatst: 14 aug 2010 03:47
door fdegrove
Hoi,
Ruud< schreef:Heb trouwens ook wel eens vernomen dat Dreft ook goed werkt te ontvetten, voor wat betreft je ketting...
Iemand daar ervaring mee ?
Overigens kan ik mij voorstellen dat St. Marc dan ook goed werkt ?
Tja, hoe schoon wil je die ketting?
Ik betwijfel ten zeerste dat een vaatwasprodukt een ketting echt netjes krijgt.
Als je een ketting eerst in petroleum dompelt en goed schudt dan is die ook vrij netjes maar als je ze dan nogmaals in een ontvetter stopt sta je toch even te kijken van wat er toch nog uit los komt.
De ene ketting is ook de andere niet. Zo laat een Campa ketting zich best herhaaldelijk grondig reinigen en terug olieen. Doe je dit met ee KMC ketting dan wordt ze geheid lawaaierig en lijkt het of de olie niet meer in de rollen wil dringen...
Ciao,
Geplaatst: 23 aug 2010 18:17
door ruud_k
Ik wil de ketting bijvoorkeur gewoon weer glimmend hebben, en Dreft ontvet op zich goed. Ik geloof namelijk niet in helemaal ontvetten en daarna weer insmeren, maar wel in het ergste vuil eraf, glimmend en gewoon weer licht invetten.
Maar goed, zal per ketting, gebruik en omstandigheden verschillen.
Het valt mij op, dat na het hele jaar eigenlijk alleen droog te hebben gereden, ik een doek langs m'n ketting haal na het fietsen en de doek dan redelijk grijs/zwart vuil en vet afgeeft. Dat geeft in ieder geval aan dat de ketting nog vet genoeg is.