Waarom 25mm banden? Het gaat er om dat de band net zo breed is (min of meer) als de buiten breedte van de velg. Een 28mm band op een 23mm velg, zal smaller uitvallen dan dezelfde band op een 25mm velg (intern). Netto heb je goede kans dat de aansluiting van de 28mm band op de smallere velg ook prima is.rolfo schreef: ↑18 jan 2023 09:13 Ik rijd momenteel met de Zipp firecrest 303's, hookless. Met Continental 5000S TR 28 mm banden, meten meer als 31 mm op de Zipp's.
Pomp de banden op tot 4.6 Bar, en weeg 70 Kg. Moet zeggen dat het heerlijk rijdt, maar heel veel zachter en dan lijkt het inderdaad alsof je lek rijdt
Moet de banden overigens wel vaker bijpompen om druk te houden, een week zonder bijpompen zal niet lukken.
Lijkt alsof met hookless (in deze combo) de banden en de velg echt "doorlopen", geen diepe gleuf van band naar velg overgang.
Overweeg nu nog een set Zipp 404's, maar deze zijn smaller (23mm intern). Advies is dan met 25mm te rijden op deze velgen. Weet al niet meer of ik nog smaller wil
Hookless vs hooked
De Zipp's 303 Firecrest zijn intern 25mm (hookless), en de 404's zijn 23mm intern. Zelf adviseren ze de 404's met 25mm te rijden, zou beter stroom lijnen met de velgen die externe maat van 28mm hebben. Ik neem aan dat de 25mm bandjes dan op 28 uitkomen, eens gemonteerd.
Je moet bij Zipp wel door heel veel marketing heen lezen..
Je moet bij Zipp wel door heel veel marketing heen lezen..
Ben benieuwd naar jouw ervaring. Zat al naar eenzelfde combi (404 en 25mm) te kijken ook al heb ik nog geen meter gereden op mijn 303 wielen. Maar ik vermoed dat dat tubeless en hookless rijden wel gaat bevallen en dat ik later dit jaar ook wel voor de bijl ga voor een setje 404. Gelukkig verkopen mijn oude hoge wielen niet (voor de prijs die ik wil ) dus daarmee is de urgentie om ze te vervangen meteen nul.
Laatst gewijzigd door leon1 op 18 jan 2023 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!
Overigens ben ik er nog niet uit of de 404's voor mij als amateur niet te veel van het goede is, 58mm. 70 kg en meestal rond de 30km/h.rolfo schreef: ↑18 jan 2023 11:54 De Zipp's 303 Firecrest zijn intern 25mm (hookless), en de 404's zijn 23mm intern. Zelf adviseren ze de 404's met 25mm te rijden, zou beter stroom lijnen met de velgen die externe maat van 28mm hebben. Ik neem aan dat de 25mm bandjes dan op 28 uitkomen, eens gemonteerd.
Je moet bij Zipp wel door heel veel marketing heen lezen..
Jammer, was fijn geweest om te weten hoe jouw ervaring wasleon1 schreef: ↑18 jan 2023 11:58 Ben benieuwd naar jouw ervaring. Zat al naar eenzelfde combi (404 en 25mm) te kijken ook al heb ik nog geen meter gereden op mijn 303 wielen. Maar ik vermoed dat dat tubeless en hookless rijden wel gaat bevallen en dat ik later dit jaar ook wel voor de bijl ga voor een setje 404. Gelukkig verkopen mijn oude hoge wielen niet (voor de prijs die ik wil ) dus daarmee is de urgentie om ze te vervangen meteen nul.
Of het wordt nog een set 303's of de 404's..
Keuze in 25mm banden voor de 404 is aardig beperkt inderdaad. Ik heb Schwalbe op de 303 gemonteerd dus daar keek ik ook naar in 25mm. Die mogen wel volgens de lijst. Al heb ik zelf de site van Schwalbe nog niet bekeken. Maar volgens mij stonden daar ook alle seinen op groen.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zou 25mm lekker laten. 28mm pakken, het is zeker voor ons eerder een voordeel dan een nadeel.
Heb zelf een hoop geprobeert en ik vond rond de 30mm netto ideaal voor de racer. Comfort, grip en het voelt nog strak ook.
Opzich is het handig de compatible banden aan te houden, maar gebruik iig je gezonde verstand, gaan ze er extreem makkelijk op, doe het niet!
En als het redelijk strak is kan je ze gewoon gebruiken.
Heb zelf een hoop geprobeert en ik vond rond de 30mm netto ideaal voor de racer. Comfort, grip en het voelt nog strak ook.
Opzich is het handig de compatible banden aan te houden, maar gebruik iig je gezonde verstand, gaan ze er extreem makkelijk op, doe het niet!
En als het redelijk strak is kan je ze gewoon gebruiken.
Op de 404, hoge wielen gemaakt voor snelheid, vind ik de 25mm wel passend. Comfort is dan van minder belang. Maar goed, voorlopig geen ervaring van mijn kant.
Op de 303 heb ik nu 28mm zitten omdat ik die in de Supersix wilde gaan rijden. Nu deze wielen naar de Look verhuizen heb ik er een beetje spijt van dat ik niet meteen 30mm heb genomen. Aangezien de Look zelfs banden tot 34mm kan hebben. Bij de Supersix is 28mm (officieel) de max.
Op de 303 heb ik nu 28mm zitten omdat ik die in de Supersix wilde gaan rijden. Nu deze wielen naar de Look verhuizen heb ik er een beetje spijt van dat ik niet meteen 30mm heb genomen. Aangezien de Look zelfs banden tot 34mm kan hebben. Bij de Supersix is 28mm (officieel) de max.
Ride bikes, not tanks!
Vandaag eindelijk een ritje kunnen maken met de 303 firecrest. Doc Blue erin voor de rit en gaan. Voor de zekerheid 4,8bar erin. Zipp zegt wel dat ik rond de 4 bar kan gaan zitten maar ik vermoed dat de 'sweet spot' er tussenin zit. Met 4,8bar voelde eigenlijk niet veel anders vergeleken met mijn andere fietsen die nog wel met een binnenband zijn uitgerust (en in de regel 6bar druk bevatten). Ook in bochten voelde het allemaal prima en vertrouwd. Uiteindelijk 45km gereden. Ben benieuwd of de banden nu op spanning blijven. Zonder Doc Blue waren ze iedere keer na 2 dagen wel zacht.
Ik vind wel dat ze wat wind vangen ook al zijn ze maar 40mm hoog. Kan ook komen dat ik afgelopen tijd alleen met lage wielen heb gereden en dat er vandaag een windje 5 met vlagen hier over Zuid-Holland trok. M.a.w. dat mijn perceptie even niet gekalibreerd is.
Ik vind wel dat ze wat wind vangen ook al zijn ze maar 40mm hoog. Kan ook komen dat ik afgelopen tijd alleen met lage wielen heb gereden en dat er vandaag een windje 5 met vlagen hier over Zuid-Holland trok. M.a.w. dat mijn perceptie even niet gekalibreerd is.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13735
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Banden spanning hangt ook van banden of, de wat stuggere banden van nu kan je wat lager rijden.
Gewoon even proberen.
Het verschil tubeless en biba is (bijna) niet te merken op de racer.
Het is meer de band die eventueel anders is en de spanning. Verwacht er niet teveel van.
Gewoon even proberen.
Het verschil tubeless en biba is (bijna) niet te merken op de racer.
Het is meer de band die eventueel anders is en de spanning. Verwacht er niet teveel van.
Ondanks dat ik inderdaad niet te hoge verwachtingen moet hebben....had ik die stiekum eigenlijk wel. Een hookless velg van 25mm intern is toch andere koek dan een 19mm velg. Maar zoals gezegd, eigenlijk voelt het niet heel anders. Comfort zou wel een plusje moeten hebben maar daar zal ik inderdaad de druk iets voor omlaag moeten brengen. Ben benieuwd waar het punt zit waarbij comfort een plus heeft maar dat ik nog niet ga zwabberen door de bochten.
Ride bikes, not tanks!