Stevens Stelvio 2015 upgrade
Als je het fiets virus echt gaat krijgen, dan maakt het eigenlijk niet zoveel uit of je nu upgrade en over een jaar een nieuwe fiets koopt. Want dan zal je net als vele anderen hier merken dat je overal wel een (irrationele) verklaring voor hebt. Verantwoording leg je af aan jezelf en soms moet je nog een partner overtuigen dat XXXX (vul maar wat in) echt een fantastische investering in je hobby is.
Ik begon ooit op een batavus met een onherkenbare shimano groep. Daarna 105, ultegra, ultegra di2 en er volgden op termijn ook nog een gravelbike, mtb en een van de oude fietsen werd mijn pekelfiets en een ander "oudje" staat boven op de smartrainer. Prijzen varieerden van 200 gulden 2de hands tot 5k nieuw. En ik berijd ze allemaal met veel plezier. Soms doe ik wel eens iets weg of leen ik iets (voorgoed) uit en dan komt er weer wat nieuws.
Zelf een oude 105 upgraden naar een nieuwe is een super leuke ervaring.
Misschien kom je er komend jaar achter dat je liever toch eens SB rijdt en heb je direct een deftige reserve fiets .
En uiteraard. Koop wat je je kan veroorloven. Do not race what you can not replace!
Ik begon ooit op een batavus met een onherkenbare shimano groep. Daarna 105, ultegra, ultegra di2 en er volgden op termijn ook nog een gravelbike, mtb en een van de oude fietsen werd mijn pekelfiets en een ander "oudje" staat boven op de smartrainer. Prijzen varieerden van 200 gulden 2de hands tot 5k nieuw. En ik berijd ze allemaal met veel plezier. Soms doe ik wel eens iets weg of leen ik iets (voorgoed) uit en dan komt er weer wat nieuws.
Zelf een oude 105 upgraden naar een nieuwe is een super leuke ervaring.
Misschien kom je er komend jaar achter dat je liever toch eens SB rijdt en heb je direct een deftige reserve fiets .
En uiteraard. Koop wat je je kan veroorloven. Do not race what you can not replace!
Ik heb de Stevens Stelvio 2015 nog eens opgezocht op Google maar eigenlijk in de basis is het een prima fiets, zeker voor het geld. Gewicht is al standaard rond de 8,5kg dus dat valt reuze mee. Ik denk dat je daar niet de wereld van verschil gaat maken en de 105 is ook 11 speed dus dat is ook prima. Het is dus vooral optisch wat je kan winnen. Ik zou wel een paar dingen aanpassen op standaard en dat is:
- Velgen vervangen voor half hoog, ik heb zelf 42 mm alu velgen dat zou hier ook wel mooi oppassen. Carbon is meer een pré dan echt noodzakelijk naar mijn idee.
- Mooi navigatie systeem, Garmin ofzo met houder in het midden voor je stuur.
- Als je eenmaal lekker zit en een vaste houding heb, aero cockpit van carbon van Ali-Express. Dan kan je gelijk de kabels vervangen zodat alles lekker soepel schakelt.
- Zadel iets mooier, die ook lekker zit.
Rest zou ik niet aanpassen. Als je echt weer iets anders wil wat niet op de lijst staat, budget vrij maken voor een andere fiets.
Ik moet wel zeggen, ik heb zelf een iets oudere carbon high end fiets met Ultegra en schijfremmen (onder de 8 kilo), helemaal naar mijn wens ingericht/afgesteld maar ik had laatst op vakantie in Griekenland een nieuwe Canyon alu frame met 105 mee maar ik vond mijn eigen fiets toch wel lekkerder/soepeler. Zowel in gewicht en comfort, moeilijk op papier uit te leggen en het is geen wereld van verschil maar meer de nuance. Ik geloof ook niet dat je er veel sneller van gaat fietsen, gaat vooral om je eigen trapkracht.
- Velgen vervangen voor half hoog, ik heb zelf 42 mm alu velgen dat zou hier ook wel mooi oppassen. Carbon is meer een pré dan echt noodzakelijk naar mijn idee.
- Mooi navigatie systeem, Garmin ofzo met houder in het midden voor je stuur.
- Als je eenmaal lekker zit en een vaste houding heb, aero cockpit van carbon van Ali-Express. Dan kan je gelijk de kabels vervangen zodat alles lekker soepel schakelt.
- Zadel iets mooier, die ook lekker zit.
Rest zou ik niet aanpassen. Als je echt weer iets anders wil wat niet op de lijst staat, budget vrij maken voor een andere fiets.
Ik moet wel zeggen, ik heb zelf een iets oudere carbon high end fiets met Ultegra en schijfremmen (onder de 8 kilo), helemaal naar mijn wens ingericht/afgesteld maar ik had laatst op vakantie in Griekenland een nieuwe Canyon alu frame met 105 mee maar ik vond mijn eigen fiets toch wel lekkerder/soepeler. Zowel in gewicht en comfort, moeilijk op papier uit te leggen en het is geen wereld van verschil maar meer de nuance. Ik geloof ook niet dat je er veel sneller van gaat fietsen, gaat vooral om je eigen trapkracht.
Dan is je fiets gewoon nog nieuw . Als je eens poetst is niemand in staat te zien dat die fiets al 7 jaar oud is. De banden zou ik wel eens vervangen.Trapmachine schreef: ↑12 sep 2022 20:04Ja die is echt moeilijk te maken ondat ik de fiets heb aangeschaft in 2015 en voor mijn gevoel in Januari 2022 weer hebt gepakt
Max 1500km denk ik
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 03 aug 2022 15:07
Nog een indicatie voor budget voor de wielen? Carbon zit je al snel aan de 500 euro tweedehands denk ik.walter- schreef: ↑16 sep 2022 18:26Dan is je fiets gewoon nog nieuw . Als je eens poetst is niemand in staat te zien dat die fiets al 7 jaar oud is. De banden zou ik wel eens vervangen.Trapmachine schreef: ↑12 sep 2022 20:04Ja die is echt moeilijk te maken ondat ik de fiets heb aangeschaft in 2015 en voor mijn gevoel in Januari 2022 weer hebt gepakt
Max 1500km denk ik
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 03 aug 2022 15:07
WM1234 schreef: ↑16 sep 2022 14:13 Ik heb de Stevens Stelvio 2015 nog eens opgezocht op Google maar eigenlijk in de basis is het een prima fiets, zeker voor het geld. Gewicht is al standaard rond de 8,5kg dus dat valt reuze mee. Ik denk dat je daar niet de wereld van verschil gaat maken en de 105 is ook 11 speed dus dat is ook prima. Het is dus vooral optisch wat je kan winnen. Ik zou wel een paar dingen aanpassen op standaard en dat is:
- Velgen vervangen voor half hoog, ik heb zelf 42 mm alu velgen dat zou hier ook wel mooi oppassen. Carbon is meer een pré dan echt noodzakelijk naar mijn idee.
- Mooi navigatie systeem, Garmin ofzo met houder in het midden voor je stuur.
- Als je eenmaal lekker zit en een vaste houding heb, aero cockpit van carbon van Ali-Express. Dan kan je gelijk de kabels vervangen zodat alles lekker soepel schakelt.
- Zadel iets mooier, die ook lekker zit.
Rest zou ik niet aanpassen. Als je echt weer iets anders wil wat niet op de lijst staat, budget vrij maken voor een andere fiets.
Ik moet wel zeggen, ik heb zelf een iets oudere carbon high end fiets met Ultegra en schijfremmen (onder de 8 kilo), helemaal naar mijn wens ingericht/afgesteld maar ik had laatst op vakantie in Griekenland een nieuwe Canyon alu frame met 105 mee maar ik vond mijn eigen fiets toch wel lekkerder/soepeler. Zowel in gewicht en comfort, moeilijk op papier uit te leggen en het is geen wereld van verschil maar meer de nuance. Ik geloof ook niet dat je er veel sneller van gaat fietsen, gaat vooral om je eigen trapkracht.
Wauw super bedankt voor deze reactie.
Ik ben Op het moment druk op zoek naar tweedehands wielen. Ik heb een budget van zon 500 euro maar daar zou ik weer wel nieuwe alu voor hebben of goedkoere tweede hands alu 40/50mm velgen.
Ik ben in het bezit van een wahoo Roam navigatie die mij tot nu toe prima bevalt.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
In het huidige disc tijdperk kan je op 2ehands/Marktplaats heel goede Carbon sets voor velgremmen voor weinig vinden.
Ik zou, als ik jou was, niet voor een "hoge" alu set gaan, die wegen echt te veel om er een upgrade aan te hebben.
Ik zou, als ik jou was, niet voor een "hoge" alu set gaan, die wegen echt te veel om er een upgrade aan te hebben.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Bedenk wel dat hoge carbon wielen vooral voor de looks zijn en niet zo ideaal i.c.m. velgremmen. Die Fulcrum Racing 3 die je nu hebt zijn echt heel goede wielen.
Ook als je nadien af en toe je alu wielen wil gebruiken moet je telkens de remblokjes veranderen.
Ik zou eerder opteren voor een (als je deze nog niet hebt) fiets gps, nieuwe kabels en stuurlintje.
Ook als je nadien af en toe je alu wielen wil gebruiken moet je telkens de remblokjes veranderen.
Ik zou eerder opteren voor een (als je deze nog niet hebt) fiets gps, nieuwe kabels en stuurlintje.
Die Fulcrum Racing 3 zijn idd al prima wielen. Mocht je nog een hoge carbon wielset willen, zou ik afraden om er eentje te nemen die geschikt zijn voor tubes. Tubeless ready is daarentegen mooi meegenomen.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Alles wat je aan deze fiets kunt upgraden gaat om hele kleine dingen.
Brand het geld dan toch in je zak, dan zou ik op zoek gaan naar een ander frame. Wat je nu hebt is best prima maar het blijft een aluminium, Duitse budgetfiets.
Tweedehands of b.v. bij Salden. Een leuk carbon velgremframe kost hetzelfde als een paar carbon wielen en levert in ieder geval optisch een goede basis op om verder te upgraden.
Brand het geld dan toch in je zak, dan zou ik op zoek gaan naar een ander frame. Wat je nu hebt is best prima maar het blijft een aluminium, Duitse budgetfiets.
Tweedehands of b.v. bij Salden. Een leuk carbon velgremframe kost hetzelfde als een paar carbon wielen en levert in ieder geval optisch een goede basis op om verder te upgraden.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 03 aug 2022 15:07
WM1234 schreef: ↑16 sep 2022 14:13 Ik heb de Stevens Stelvio 2015 nog eens opgezocht op Google maar eigenlijk in de basis is het een prima fiets, zeker voor het geld. Gewicht is al standaard rond de 8,5kg dus dat valt reuze mee. Ik denk dat je daar niet de wereld van verschil gaat maken en de 105 is ook 11 speed dus dat is ook prima. Het is dus vooral optisch wat je kan winnen. Ik zou wel een paar dingen aanpassen op standaard en dat is:
- Velgen vervangen voor half hoog, ik heb zelf 42 mm alu velgen dat zou hier ook wel mooi oppassen. Carbon is meer een pré dan echt noodzakelijk naar mijn idee.
- Mooi navigatie systeem, Garmin ofzo met houder in het midden voor je stuur.
- Als je eenmaal lekker zit en een vaste houding heb, aero cockpit van carbon van Ali-Express. Dan kan je gelijk de kabels vervangen zodat alles lekker soepel schakelt.
- Zadel iets mooier, die ook lekker zit.
Rest zou ik niet aanpassen. Als je echt weer iets anders wil wat niet op de lijst staat, budget vrij maken voor een andere fiets.
Ik moet wel zeggen, ik heb zelf een iets oudere carbon high end fiets met Ultegra en schijfremmen (onder de 8 kilo), helemaal naar mijn wens ingericht/afgesteld maar ik had laatst op vakantie in Griekenland een nieuwe Canyon alu frame met 105 mee maar ik vond mijn eigen fiets toch wel lekkerder/soepeler. Zowel in gewicht en comfort, moeilijk op papier uit te leggen en het is geen wereld van verschil maar meer de nuance. Ik geloof ook niet dat je er veel sneller van gaat fietsen, gaat vooral om je eigen trapkracht.
Nog tips welke aero cockpit van aliexpress? Jij persoonlijk ergens ervaring mee?