Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Campagnolo Zonda .. Tubeless ??

Jeronimo73
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2018 14:05

Jeronimo73 12 okt 2022 06:21

rene schreef: 09 okt 2022 20:33
Jeronimo73 schreef: 09 okt 2022 20:09 Zou het persoonlijk niet doen, en wel om risico bij zijdelingse belasting van de band mogelijk plotseling druk verlies te krijgen op de afdichting tussen band en velg.
Tubeless ready velgen zijn nu eenmaal specifiek vormgegeven met de juiste toleranties om een goede afdichting te garanderen.
Ik rij al een aantal maanden probleemloos op Fulcrum Wind 40C - ook geen tubeless ready wiel. Wat is er anders aan druk van een binnenband die de buitenband naar buiten drukt - of een hap lucht van 4,5 bar die direct via een verstevigde wand ( tubeless band ) tegen de velgrand drukt. Jaaaaaaren geleden werd er al tubeless gereden op MTB's met veelal ghetto systemen om het geheel luchtdicht te krijgen.

Ik wil dus ook geen meningen horen over het wel of niet te doen. Ik zoek mensen die het gedaan hebben. :geek:
Gaat om wat er gebeurt als de band even niet lekker meer op zijn plek zit. Stel voor: Rij jij net met hoge snelheid in een afdaling en raak je een scheur in de weg waardoor je band zijn afdichting verliest en in 1 keer zijn druk verliest en jij net je gezicht op het asfalt klapt.

Prima, ik zal mijn mening over wel/niet doen voor me houden. Succes!
Laatst gewijzigd door Jeronimo73 op 12 okt 2022 07:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6507
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 12 okt 2022 07:11

Dan stel ik je voor om Veloflex Corsa TLR eens te proberen op een tubeless ready velg. Ik heb met die band gereden en die was na een tijdje zo soepel en zó makkelijk te verwijderen van de velg.
Zo erg dat ik het niet aandurfde om er mee in de Alpen af te dalen. Daarom heb ik toen de Vittoria Airliner gemonteerd.

Dat deze later niet te verwijderen was, is een andere discussie. Daarom is mijn eerste keus nog altijd een tube - goed geplakt - in de Alpen of andere afdalingen.

@jeronimo73: zou een clincher velg met normale binnenband dit niet hebben als je met snelheid in een afdaling een groot lek rijd ?? En waarom rijdt 90% van de profs nog tubes in de berg etappes ?

@orlok : een vriend van me heeft hetzelfde voorgehad : band niet meer te verwijderen na zo’n heerlijk volgezogen Vittoria Airliner. Net als bij mij : nagenoeg geen latex meer terug te vinden in de rand van de band. Misschien nog 5ml van de 50ml, rest in de airliner..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Jeronimo73
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2018 14:05

Jeronimo73 12 okt 2022 07:57

rene schreef: 12 okt 2022 07:11
@jeronimo73: zou een clincher velg met normale binnenband dit niet hebben als je met snelheid in een afdaling een groot lek rijd ?? En waarom rijdt 90% van de profs nog tubes in de berg etappes ?
Net mijn post iets aangepast, bedoel situatie waarbij band in een keer afdichting verliest doordat je in bijvoorbeeld een scheur rijdt. Mijn theorie is dat dat risico met een tubeless velg ready gewoon veel lager is dan met een “normale” velg die tubeless gemaakt is. Je mist dan de rim bead die helpt de band op zijn plek te houden.
En ja, met een groot lek zal het misschien niet zo’n verschil uitmaken of je tubeless of met binnenband rijdt.
Tubes is weer een heel ander verhaal, daar heb ik simpelweg geen ervaring mee en ook geen verstand van

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 12 okt 2022 08:16

Ik heb in het verleden heel veel kilometers tubeless gereden met de zonda’s 15c en rijd nu tubeless met de Bora One’s. Beiden zijn officieel niet tubeless ready. Banden zijn makkelijk te monteren, en verliezen weinig lucht.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie