Build - Cannondale Supersix Evo limited
https://www.sram.com/en/zipp/campaigns/warranty Effe lezen.
YFood !!!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Om te beginnen kon ik het niet uitstaan dat een garmin mount 31 gram moet wegen.
5.4mm dik carbon...... het is geen formule 1 auto. 2 tot 2,5mm had ook gemogen, dat breekt of trilt echt niet.
Dus maar aan de slag gegaan. Misschien ga ik nog iets verder maar de eerste 9 gram is eraf. Het plaatje carbon zelf is van 22 naar 15 gram gedaan.
Andere 2 zijn de titanium schoeven van de remadapter, die heb ik niet nodig achter omdat er toch 140mm opkomt.
Daarna nog opzoek naar wat besparingen gegaan. nog wat titanium bouten voor de stuurcombo, rare maat 22mm, dus 25mm bestellen en dremel erop.
Jammer voor deze fiets is de zware zadelpen en de zware hardware, waarom niet een paar titanium bouten dat scheelt zeker 6 a 8 gram, misschien niet veel maar voor zo'n limited frame vind het gewoon noodzaak
Die zijn alleen niet te vinden omdat er een soort konische kop aanzit en dat durf ik niet aan op carbon.
De houders voor het zadel zijn ook gewoon zwaar daar had best wat aan gefreesd mogen worden.
Daarnaast titanium assen voor de dura ace pedalen besteld, dat zou 33 gram moeten schelen. Dan kom je in de buurt van de Look en Time. Niet voor gekozen omdat deze bij ons beide snel kraken en de lagers na een seizoen elke keer rauw lopen.
Waarom het bij die merken zo moeilijk is om een simpel lagertje te vervangen, ik weet het niet, maar ik neem ze niet meer.
5.4mm dik carbon...... het is geen formule 1 auto. 2 tot 2,5mm had ook gemogen, dat breekt of trilt echt niet.
Dus maar aan de slag gegaan. Misschien ga ik nog iets verder maar de eerste 9 gram is eraf. Het plaatje carbon zelf is van 22 naar 15 gram gedaan.
Andere 2 zijn de titanium schoeven van de remadapter, die heb ik niet nodig achter omdat er toch 140mm opkomt.
Daarna nog opzoek naar wat besparingen gegaan. nog wat titanium bouten voor de stuurcombo, rare maat 22mm, dus 25mm bestellen en dremel erop.
Jammer voor deze fiets is de zware zadelpen en de zware hardware, waarom niet een paar titanium bouten dat scheelt zeker 6 a 8 gram, misschien niet veel maar voor zo'n limited frame vind het gewoon noodzaak
Die zijn alleen niet te vinden omdat er een soort konische kop aanzit en dat durf ik niet aan op carbon.
De houders voor het zadel zijn ook gewoon zwaar daar had best wat aan gefreesd mogen worden.
Daarnaast titanium assen voor de dura ace pedalen besteld, dat zou 33 gram moeten schelen. Dan kom je in de buurt van de Look en Time. Niet voor gekozen omdat deze bij ons beide snel kraken en de lagers na een seizoen elke keer rauw lopen.
Waarom het bij die merken zo moeilijk is om een simpel lagertje te vervangen, ik weet het niet, maar ik neem ze niet meer.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40084
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Leuk, ouderwets weighweenieenwasbeer2006 schreef: ↑02 jan 2023 18:26 Dus maar aan de slag gegaan. Misschien ga ik nog iets verder maar de eerste 9 gram is eraf. Het plaatje carbon zelf is van 22 naar 15 gram gedaan.
Andere 2 zijn de titanium schoeven van de remadapter, die heb ik niet nodig achter omdat er toch 140mm opkomt.
.
.
Jammer voor deze fiets is de zware zadelpen
Die zware zadelpennen is mij al 15 jaar een doorn in het oog. Vanaf het moment dat je frame-specifieke zadelpennen kreeg werden die krengen obese. Had in mij Dogma 60.1 al een pen zitten van 325gr terwijl je een mooie Deda kon kopen van 200gr.
Maar ja, aero is belangrijker dan gewicht volgens de marketingboys&girls.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zadelpen weegt 176gram in een 300mm
Het is niet extreem, maar 150 had makkelijk gekund. Mede omdat er bv stalen bouten in de pen zitten (die je niet kan vervangen) en de zadelhardware gewoon niet een beetje is aabgepast. Besteed je zoveel aandacht aan een frame..........
Hij denkt nog over een darimo pen. Die is ronde de 120gram.
Maar eerst even afmaken en rijden. Je krijgt toch die grens van 7kg in beeld..........
Maar met de huidige banden is dat wel een ding. Ik heb hier nog een versleten Pzero 25mm liggen die valt op 29mm en is maar 205 gram, nieuw iets van 215 dacht ik. als je daar een aerthan in doet heb je net ff 250gram per wiel. Met een huidige 28mm tlr band zit je vaak op 300 gram en die zijn netto ook maar 29mm. Ik snap ook niet dat de huidige banden zo zwaar zijn geworden, die Pzero,s reden echt goed 6K mee gereden en 0 lek.
Ik vind het altijd leuk titanium boutjes, alu waar het kan, heerlijk.
Hobby opzich. Ik vond gisteren van die tita pennen om je remblokken mee te borgen. ook wel leuk op titaniumplanet.com
In een eerdere post vertelde ik het al, elke merk heeft een soort raar zwaar deel. Bij mijn foil is de redelijke lange zadelpen heel licht!
En het stuur ook, maar alle hardware die je voor het stuur en balhoofd nodig hebt weer iets van 150 gram, terwijl het bij deze 70 gram is.
De cannondale expander en topcap is de lichtste die ik ooit gewogen heb totaal 13 gram en een mooi systeem ook! Je draait de expander aan door het gat in de topcap, valt je expander ook niet in de vork. Deze kan je in elke 1/1/8 vork gebruiken. Bij de foil weegt dit bv 48gram en die vork is 1' dus niets voor te krijgen
https://cannondaleexperts.com/products/ ... cap-k35009
Maar dit vind ik ook leuk, fiets bouwen en dan naar lichtere onderdelen zoek, heerlijk, zeker zo in deze tijd.
Het is niet extreem, maar 150 had makkelijk gekund. Mede omdat er bv stalen bouten in de pen zitten (die je niet kan vervangen) en de zadelhardware gewoon niet een beetje is aabgepast. Besteed je zoveel aandacht aan een frame..........
Hij denkt nog over een darimo pen. Die is ronde de 120gram.
Maar eerst even afmaken en rijden. Je krijgt toch die grens van 7kg in beeld..........
Maar met de huidige banden is dat wel een ding. Ik heb hier nog een versleten Pzero 25mm liggen die valt op 29mm en is maar 205 gram, nieuw iets van 215 dacht ik. als je daar een aerthan in doet heb je net ff 250gram per wiel. Met een huidige 28mm tlr band zit je vaak op 300 gram en die zijn netto ook maar 29mm. Ik snap ook niet dat de huidige banden zo zwaar zijn geworden, die Pzero,s reden echt goed 6K mee gereden en 0 lek.
Ik vind het altijd leuk titanium boutjes, alu waar het kan, heerlijk.
Hobby opzich. Ik vond gisteren van die tita pennen om je remblokken mee te borgen. ook wel leuk op titaniumplanet.com
In een eerdere post vertelde ik het al, elke merk heeft een soort raar zwaar deel. Bij mijn foil is de redelijke lange zadelpen heel licht!
En het stuur ook, maar alle hardware die je voor het stuur en balhoofd nodig hebt weer iets van 150 gram, terwijl het bij deze 70 gram is.
De cannondale expander en topcap is de lichtste die ik ooit gewogen heb totaal 13 gram en een mooi systeem ook! Je draait de expander aan door het gat in de topcap, valt je expander ook niet in de vork. Deze kan je in elke 1/1/8 vork gebruiken. Bij de foil weegt dit bv 48gram en die vork is 1' dus niets voor te krijgen
https://cannondaleexperts.com/products/ ... cap-k35009
Maar dit vind ik ook leuk, fiets bouwen en dan naar lichtere onderdelen zoek, heerlijk, zeker zo in deze tijd.
Ok, dat is niet eens zo gek. Cannondale moet natuurlijk wel een zadelpen leveren die voor iedereen geschikt is. Dus ze zullen liever op safe spelen en daarom mogelijk wat meer materiaal inzetten. Tenminste, dat vermoed ik. Ik wilde al schrijven dat de aero zadelpen van Look al aardig lichtgewicht is met 225gram voor een 400mm pen. Maar dat is een anker dus (vergeleken met deze van Cannondale).
Die superlichte expander gebruik ik ook (al is het een iets andere versie van Cannondale - 15 gram). Handig ding al is niet iedereen overtuigd van de smalle klemring en de ondersteuning van de stuurpen op de vorkbuis. Al denk ik dat de expander alleen nodig is om de speling te verwijderen en niet structureel een onderdeel is van de constructie van stuurbuis en stuurpen. Maar het is goed mogelijk dat ik het hier mis heb. Uiteraard zal zo'n grote en lange klemring een steviger geheel geven. Dat beweer ik natuurlijk niet dat dat niet het geval is.
Die superlichte expander gebruik ik ook (al is het een iets andere versie van Cannondale - 15 gram). Handig ding al is niet iedereen overtuigd van de smalle klemring en de ondersteuning van de stuurpen op de vorkbuis. Al denk ik dat de expander alleen nodig is om de speling te verwijderen en niet structureel een onderdeel is van de constructie van stuurbuis en stuurpen. Maar het is goed mogelijk dat ik het hier mis heb. Uiteraard zal zo'n grote en lange klemring een steviger geheel geven. Dat beweer ik natuurlijk niet dat dat niet het geval is.
Laatst gewijzigd door leon1 op 03 jan 2023 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!