Moderne Hookless velgen alleen met 28-32mm banden compatibel ? Nieuwe standaard?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13950
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Een band valt mooier over een hookless velg en de band kan beter zetten omdat er geen beperking is.
Bandenspanning kan een beperking zijn, als je hogere spanning wilt rijden (wat opzich niet nodig is)
Een band moet mooi rond vallen een te smalle band zou te vierkant kunnen vallen.
Maar dat is per type verschillend.
Je moet het gewoon testen en het ook even een kans geven, je bent vaak heel snel geneigd terug te gaan naar het oude.
En wat ik al zei, comfort geeft vaak een gevoel dat iets trager is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.
Weerstand voelen van een raceband vind ik ook lastig, op de mtb gaat dat nog wel, maar race durf ik me niet aan te wagen.
Bandenspanning kan een beperking zijn, als je hogere spanning wilt rijden (wat opzich niet nodig is)
Een band moet mooi rond vallen een te smalle band zou te vierkant kunnen vallen.
Maar dat is per type verschillend.
Je moet het gewoon testen en het ook even een kans geven, je bent vaak heel snel geneigd terug te gaan naar het oude.
En wat ik al zei, comfort geeft vaak een gevoel dat iets trager is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.
Weerstand voelen van een raceband vind ik ook lastig, op de mtb gaat dat nog wel, maar race durf ik me niet aan te wagen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Dat zijn geen hookless velgen of wel?fietsvriend schreef: ↑04 apr 2023 11:24 Ik reed al jaren op 28mm, sinds een jaar op 32mm op de racefiets. Fietst heerlijk. Maatje van me heeft een high end Canyon gekocht (Endurace) en daar zit standaard 32mm achter en 30mm voor op.
Ik heb deze week nog, twee nieuwe GP5000's van 25mm laten leggen op mijn wielen (hooked velgen, interne breedte velg 21mm)
Als ik dit hier zo allemaal lees, dan ben je haast niet meer normaal als je geen 28mm laat leggen.
Als ik dit hier zo allemaal lees, dan ben je haast niet meer normaal als je geen 28mm laat leggen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik ben nog altijd van de 25-28combi voor achter. Op een 21 intern velgbreedte valt de band voor perfect tov de aero velg en achter pak je dat extra comfort mee. En je kan ook nog eens nagenoeg beide banden op dezelfde spanning zetten. 4.7 bar in beide hoef je ook niet meer na te denken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13950
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat hangt helemaal van je band af, die tyreguide zit echt aan de hoge kant.
Gebruik het als uitgangspunt en meet de netto breedte dat scheelt nogal.
Ik zou dan eerder een 28 / 30 combo nemen, 25 is echt wel heel smal. Laat dat los.
Gebruik het als uitgangspunt en meet de netto breedte dat scheelt nogal.
Ik zou dan eerder een 28 / 30 combo nemen, 25 is echt wel heel smal. Laat dat los.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Bekijk even de dry en wet druk aanbevelingen. En ik zit meestal dicht op de natte weg aanbevelingen. Is ook een beetje variabel hoe veel gewicht ik nu verdeel.
78kg 8kg fiets uitrusting. 21c velg.
25c/28c nat wordt 4.64 en 4.25bar
25c/28c droog wordt 5.25 en 4.73bar
Nu is mijn pomp sowieso al niet super accuraat af te lezen. Dus houdt ik 4.6 aan en evt een klein tufje minder in de achterband. Maar op die manometer is alles tussen de 4.5 en 5 redelijk wisselvallig. Dus of ie nu precies op 4.5 4.6 of 4.7 uitkomt is nogal lastig af te lezen.
De 25c band meet zeker 25.5-26 en de 28c eerder 28.5-29mm. Ik ben nog verder niet zo van de super lage drukken op de weg. Dat stuurt in mijn ogen te vaag als ik hard een bocht in duik. De ene zijwang is daarin ook de andere niet.
Ik gebruik altijd waarden die dichter bij de "wet" optie liggen. Om nog breder dan 28 te willen, moet ik in mijn ogen eigenlijk ook weer andere velgen.
Er is waarschijnlijk per fietstochtje een optimale bandendruk. En ik wil nu ook niet gaan overdrijven met optimaliseren. Oppompen en fietsen met die wielen.
78kg 8kg fiets uitrusting. 21c velg.
25c/28c nat wordt 4.64 en 4.25bar
25c/28c droog wordt 5.25 en 4.73bar
Nu is mijn pomp sowieso al niet super accuraat af te lezen. Dus houdt ik 4.6 aan en evt een klein tufje minder in de achterband. Maar op die manometer is alles tussen de 4.5 en 5 redelijk wisselvallig. Dus of ie nu precies op 4.5 4.6 of 4.7 uitkomt is nogal lastig af te lezen.
De 25c band meet zeker 25.5-26 en de 28c eerder 28.5-29mm. Ik ben nog verder niet zo van de super lage drukken op de weg. Dat stuurt in mijn ogen te vaag als ik hard een bocht in duik. De ene zijwang is daarin ook de andere niet.
Ik gebruik altijd waarden die dichter bij de "wet" optie liggen. Om nog breder dan 28 te willen, moet ik in mijn ogen eigenlijk ook weer andere velgen.
Er is waarschijnlijk per fietstochtje een optimale bandendruk. En ik wil nu ook niet gaan overdrijven met optimaliseren. Oppompen en fietsen met die wielen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Gaat niet alleen om mederne velgen maar ook om moderne frames;)bij mij past max 25mm achter.Waar ik wel naar kijk is voor schwalbe pro one en achter schwalbe one(lekbestendiger) beide in 25mm.
(Heb wel een hele mooie Scott op MP gezien )
(Heb wel een hele mooie Scott op MP gezien )
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
aan de hoge kant?wasbeer2006 schreef: ↑05 apr 2023 09:06 Dat hangt helemaal van je band af, die tyreguide zit echt aan de hoge kant.
Gebruik het als uitgangspunt en meet de netto breedte dat scheelt nogal.
Ik zou dan eerder een 28 / 30 combo nemen, 25 is echt wel heel smal. Laat dat los.
Ik stak vroeger altijd 7 bar in een 25mm bandje achteraan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13950
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja vroeger.... al heel vaak gezegd, laat dat los
Het is de hele combinatie, lees mijn stukken in dit topic maar. Een 19c met een 28mm gaat niet werken op 4 bar, dan ga je alle kanten op.
Maar een 22c met een goed niet te soepele 28mm gaat perfect op 4,5 bar bij 82kg.
Laat die oude gedachte los, comnfort levert snelheid op zo simpel is het. Ergens licht de grens natuurlijk. Zoals ik die nu zie bij een racer ronde de 30mm netto op een mooie brede 22 to 24c ongeveer. Smaller en harder gaat niets opleveren.
Omdat we nu zo op een grens gaan zitten heeft een velg, type band en spanning veel meer effect dan vroeger 23mm op 7bar, daar kan weinig aan mis gaan.
Het is de hele combinatie, lees mijn stukken in dit topic maar. Een 19c met een 28mm gaat niet werken op 4 bar, dan ga je alle kanten op.
Maar een 22c met een goed niet te soepele 28mm gaat perfect op 4,5 bar bij 82kg.
Laat die oude gedachte los, comnfort levert snelheid op zo simpel is het. Ergens licht de grens natuurlijk. Zoals ik die nu zie bij een racer ronde de 30mm netto op een mooie brede 22 to 24c ongeveer. Smaller en harder gaat niets opleveren.
Omdat we nu zo op een grens gaan zitten heeft een velg, type band en spanning veel meer effect dan vroeger 23mm op 7bar, daar kan weinig aan mis gaan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 30 mar 2011 22:37
Dus jij zegt gewoon gaan voor hookless velgen met 23mm intern (voor > 28mm banden en <5 bar) mocht je anno 2023 in de markt zijn voor een nieuw setje als wedstrijdrenner?wasbeer2006 schreef: ↑05 apr 2023 13:17
Laat die oude gedachte los, comnfort levert snelheid op zo simpel is het. Ergens licht de grens natuurlijk. Zoals ik die nu zie bij een racer ronde de 30mm netto op een mooie brede 22 to 24c ongeveer. Smaller en harder gaat niets opleveren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13950
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja dat zou ik zeker doen! 22 kan ook natuurlijk, komt niet op een MM en kijk in de specs hoe breed ze zijn aan de bovenkant, niet in het velgbed.
Stel dat je het gevoel in een sprint van een iets zachter band niet fijn vind aan de voorkant, doe je bv voor 28mm op 5 bar of desnoods 5,5.
Dat kan altijd. Ik weet niet waar je de wedstrijden rijd. Als dat echt op een biljartlaken is, kan je altijd iets hogere spanning rijden, maar nooit meer dan de max voorschriften van je velg.
Ik zou een wat stevigere band nemen, Pirelli of Michelin en test het zelf even wat is voor die combo de ideale spanning.
Er zit mogelijk wat afwijking in je pomp, dus hier een discussie over een halve bar gaan houden is zinloos.
Ga eens bewust te zacht rijden, dan zal je waarschijnlijk opvallen dat je dat 90% van de tijd niet eens merkt!
Stel dat je het gevoel in een sprint van een iets zachter band niet fijn vind aan de voorkant, doe je bv voor 28mm op 5 bar of desnoods 5,5.
Dat kan altijd. Ik weet niet waar je de wedstrijden rijd. Als dat echt op een biljartlaken is, kan je altijd iets hogere spanning rijden, maar nooit meer dan de max voorschriften van je velg.
Ik zou een wat stevigere band nemen, Pirelli of Michelin en test het zelf even wat is voor die combo de ideale spanning.
Er zit mogelijk wat afwijking in je pomp, dus hier een discussie over een halve bar gaan houden is zinloos.
Ga eens bewust te zacht rijden, dan zal je waarschijnlijk opvallen dat je dat 90% van de tijd niet eens merkt!