Alles over vakanties op én met de fiets
-
c.zaballa
- Forum-lid
c.zaballa
22 jun 2023 18:35
BertL schreef: ↑22 jun 2023 10:00
Op dag 6 wil je de Telegraph en de Galibier gaan rijden en je daarvoor verplaatsen vanuit Le Bourg d’Oisans.
Dat is niet haalbaar. Laat de auto die dag staan en beperk je tot de Galibier (en de Lautaret).
Al het andere over de keuzes is hierboven al gezegd.
Niet haalbaar lijkt me wat overdreven. In het verleden toch al meerdere keren 'gepresteerd' om vanuit Bourg naar de voet van de Telegraphe te rijden. Om vervolgens combi Telegraphe+Galibier te doen. Overigens ook eens de auto op de top van de Galibier gezet en afgedaald richting de voet van de Telegraphe. Die kant van de Galibier heeft sowieso m'n voorkeur t.o.v. de vrije drukke doorgaande weg vanuit Bourg via de Lautaret (ook eens gedaan).
Los daarvan, sluit ik me graag aan bij wat al is gezegd. Als je een week gaat, met daarbij 5 fietsdagen, zou ik tussentijds niet nog eens verplaatsen. Mocht het aanbod van aansprekende klims vanuit Bourg te gering zijn (quod non), zou je altijd nog met de auto richting de voet van de Izoard (vanuit Briancon) of Madeleine (vanuit La Chambre) kunnen.
Gazelle Team TVM \'99
-
chris80
- Forum-lid
chris80
22 jun 2023 18:50
Vanuit Bourg parkeer ik de auto ook altijd op de Galibier en dan eerst afdalen. Scheelt een heel stuk rijden (en tijd).
-
buzz
- Forum-lid
buzz
22 jun 2023 19:44
jackflash schreef: ↑20 jun 2023 11:25
Hallo,
In onze fietsclub is het idee ontstaan om een weekje te gaan fietsen in het hooggebergte in Frankrijk. Er ontstaan dan discussies over waar de trip naar toe moet gaan. Er zijn mensen die willen heel graag de Ventoux beklimmen, maar er is ook een groep die perse naar de Alpen wil (Alpe d'huez, Galibier).
Nu vroeg ik me af of het wellicht te combineren valt. Bedoeling is om met eigen vervoer te gaan en maximaal een week weg te zijn en routes te fietsen tussen 70 en 100km. Ik stel me dan bijvoorbeeld het volgende globale programma voor:
Dag 1: Reis naar Bedoin
Dag 2: Route met Mont Ventoux vanuit Bedoin
Dag 3: Route met Mont Ventoux vanuit Malaucène
Dag 4: ochtend reis van Bedoin naar Bourg d'oisans, late middag kortere route naar Venosque / Berarde
Dag 5: iets met Deux alps en Alp d'huez
Dag 6 iets met de Telegraph en de Galibier (eerst met de auto's die richting op vanuit Bourg d'oisans)
Dag 7: Reis terug
Ik vraag me af: hebben forumleden zoiets soortgelijks gedaan? Is een programma zoals hierboven geschetst realistisch of is de reiscomponent te groot? Tips voor routes? Hoor graag wat adviezen en tips. Alvast dank!
Eén keer de Mont Ventoux is toch wel voldoende om op een verjaardag te kunnen snoeven
? In dat geval zou je namelijk kunnen kiezen om de gehele week in Bourg d'Oisans te verblijven. En dan één dag voor de Ventoux uit te trekken, inclusief retourtje Bédoin met de auto (2x 3 uur). Met daarbij de mogelijkheid voor degenen die niet zoveel zin in de Mont Ventoux hebben, om als alternatief 'gewoon' nog een rit vanuit Bourg d'Oisans te fietsen.
Voorts nog de vraag of het inderdaad de bedoeling is om 5 dagen te fietsen? Meestal duurt een vakantieweek immers 8 dagen, waarbij doorgaans de zaterdag twee keer als reisdag geldt. Om enig idee te geven, zou je dan routes kunnen fietsen met toch aardig wat bekende 'namen' erin...
- Zaterdag...
Heenreis naar Bourg d'Oisans
- Zondag...
Col de la Morte: 14 km à 7%
Col de Parquetout: 10 km à 6% (optioneel)
Col d'Ornon: 16 km à 4%
- Maandag...
Alpe d'Huez: 14 km à 8%
- Dinsdag...
Balcon de l'Armentier: 9 km à 7%
Col de Sarenne: 16 km à 7%
- Woensdag...
Mont Ventoux: 23 km à 7% (incl. retourtje Bédoin met de auto: 2x 3u)
óf Villard-Notre-Dame: 11 km à 8,5% (voor de 'thuisblijvers' in Bourg d'Oisans)
- Donderdag...
Col du Glandon (Z): 26 km à 4%
Lacets de Montvernier: 4 km à 8% (optioneel)
Col de la Croix-de-Fer (O): 30 km à 5,5%
- Vrijdag...
Col du Galibier (Z): 30 km à 6%
- Zaterdag...
Terugreis vanuit Bourg d'Oisans
-
Jans
- Forum-lid HC
Jans
22 jun 2023 23:08
Er vanuit gaande dat de hele groep (hoe groot?) iedere dag kan/wil klimmen.