Aurum
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja, het frontaal oppervlak van de renner is dan slechts 70%.....
Wielen, houding, kleding, banden: hebben veel meer impact imho.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
En ... dan heb je nog zoiets als luchtdichtheid (Rho in veel formules), die afhankelijk is van luchtdruk en temperatuur.
Voorbeeld: CdA = 0,300 t = 20ºC p=1020hPa v=36km/u Rho = 1,21kg/m^3
P(luchtweerstand) = 182w
t = 30ºC ==> Rho = 1,17kg/m^3
P(luchtweerstand) = 176w
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
Voorbeeld: CdA = 0,300 t = 20ºC p=1020hPa v=36km/u Rho = 1,21kg/m^3
P(luchtweerstand) = 182w
t = 30ºC ==> Rho = 1,17kg/m^3
P(luchtweerstand) = 176w
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Nee, maar wel wordt het "n = 1 is geen" principe bevestigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
150% minder, is dat dan hetzelfde als altijd 50% meewind?
Less is bore
Het zijn hier allemaal profwielrenners zekers... zo met cijfers goochelen.
Qua aero voel ik enkel het verschil als ik plat op mijn stuur lig tov rechtop fietsen en dit zowel op mijn Willier van 10 jaar en mijn Tarmac SL7 pro.
Qua aero voel ik enkel het verschil als ik plat op mijn stuur lig tov rechtop fietsen en dit zowel op mijn Willier van 10 jaar en mijn Tarmac SL7 pro.
Specialized Sl7 pro Sram Force
Het was maar om beammeup,scotty een idee te geven van hoe de fiets rijdt. Jammer dat het antwoord op zijn vraag zo ontspoort, waar ik uiteraard ook mijn bijdrage in heb. We zijn allemaal niet hetzelfde gebouwd, dus we ervaren een fiets ook niet allemaal hetzelfde. (voor beammeup,scotty, ik ben nogal een schriel mannetje, dus wellicht speelt dat een rol).