Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

calorie-arme sportdrank

tati
Forum-lid

tati 15 mei 2010 17:00

[quote="fransb"]
Overigens gebruik ik wel hersteldrank voor na een relatief zware training >> chocolademelk! Daarvan is laatst bij een studie aangetoond dat het een ideale hersteldrank het dichtst zou benaderen, iemand??[/quote]

ff een quote van de website van mijn volleybalclub....

Na het sporten kun je beter chocolademelk drinken om je vocht- en suikertekorten aan te vullen dan sportdrank. Dat meldt gezondheidsmagazine Bodytalk. Chocolademelk blijkt namelijk veel beter die tekorten aan te vullen. Waarom dat precies zo is, is nog niet duidelijk. Maar waarschijnlijk heeft het te maken met het stofje sucrose, dat in chocolademelk zit. Voor het onderzoek werd goed getrainde wielrenners gevraagd zich helemaal leeg te rijden tot ze door hun suikervoorraden heen waren. Daarna kregen ze chocolademelk of een sportdrank met vitaminesupplementen. Vervolgens moesten ze vier uur later weer gaan fietsen. De groep die chocolademelk had gekregen, bleef de helft langer doorgaan dan de groep die de sportdrank had gekregen. Ook voetballers bleken sneller te herstellen van hun inspanningen na het drinken van chocolademelk in plaats van sportdrank."

Ik weet niet hoe het zit met specifieke recoverydranken, weet zelf wel dat ik mdy total recovery goed kan verdragen en ik heb het idee dat het bij mij ook werkt.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

cindy1980
Forum-lid

cindy1980 16 mei 2010 22:08

@53x11: blijkbaar is mijn vraag toch niet zo stom nu ze bij High5 een calorie-arme sportdrank in hun gamma hebben http://www.highfive.co.uk/zero.php

vantheman
Forum-lid

Gebruikersavatar vantheman 16 mei 2010 22:26

Ik denk dat water bij 150 km per week voldoende moet zijn.
Zie ook dit artikel: .Sportdrankje om er bij te horen

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 17 mei 2010 00:06

[quote="cindy1980"]@53x11: blijkbaar is mijn vraag toch niet zo stom nu ze bij High5 een calorie-arme sportdrank in hun gamma hebben http://www.highfive.co.uk/zero.php[/quote]

Op het gevaar af onbeleeft te zijn:
Bij 'high5' heeft de marketingafdeling ook wel door dat er genoeg mode-volgers zijn die hier in trappen. Geloof me: een calorie-arme sportdrank slaat echt helemaal nergens op..!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

elboutero
Forum-lid

elboutero 17 mei 2010 14:52

[quote="cindy1980"]Tijdens het fietsen eet ik meer dan voldoende (sportrepen, peperkoek, granny, gels,...) dus zal ik geen tekort hebben aan suikers dat is ook de reden dat ik wat calorieën wou besparen op de sportdrank. Nu neem ik enkel water mee.

Door mijn werk kan ik maar +/- 150 km/week rijden dus dat is ook niet ontzettend veel.
Dus probeer ik toch op het 1 en het ander te besparen qua calorieën want aan mijn voeding zelf kan ik nog maar weinig aan veranderen want die is heel gezond en helemaal niet vettig.
[/quote]

Misschien zie ik hier iets over het hoofd, maar waarom eet je zoveel (" meer dan voldoende (sportrepen, peperkoek, granny, gels,...)") terwijl je relatief weinig fietst? Of fiets je 1 keer per week 150 km? Dan kan ik het wel begrijpen maar wanneer je die 150 km fietst verdeeld over meerdere tochtjes dan lijkt het mij als je rekening wilt houden met calorieën etc handiger om ook naar de hoeveelheid eten te kijken.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 17 mei 2010 15:00

en als je eens zelf een drankje maakt met water+siroop (met zoetstoffen ipv suiker) + een snufje zout???
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

cindy1980
Forum-lid

cindy1980 17 mei 2010 22:31

[quote="Elboutero"][quote="cindy1980"]Tijdens het fietsen eet ik meer dan voldoende (sportrepen, peperkoek, granny, gels,...) dus zal ik geen tekort hebben aan suikers dat is ook de reden dat ik wat calorieën wou besparen op de sportdrank. Nu neem ik enkel water mee.

Door mijn werk kan ik maar +/- 150 km/week rijden dus dat is ook niet ontzettend veel.
Dus probeer ik toch op het 1 en het ander te besparen qua calorieën want aan mijn voeding zelf kan ik nog maar weinig aan veranderen want die is heel gezond en helemaal niet vettig.
[/quote]

Misschien zie ik hier iets over het hoofd, maar waarom eet je zoveel (" meer dan voldoende (sportrepen, peperkoek, granny, gels,...)") terwijl je relatief weinig fietst? Of fiets je 1 keer per week 150 km? Dan kan ik het wel begrijpen maar wanneer je die 150 km fietst verdeeld over meerdere tochtjes dan lijkt het mij als je rekening wilt houden met calorieën etc handiger om ook naar de hoeveelheid eten te kijken.
[/quote]

Als ik 50km rijd eet ik onderweg 1 koekje of sportreep. Dus dat is toch niet te veel denk ik.

elboutero
Forum-lid

elboutero 17 mei 2010 22:44

[quote="cindy1980"][quote="Elboutero"][quote="cindy1980"]Tijdens het fietsen eet ik meer dan voldoende (sportrepen, peperkoek, granny, gels,...) dus zal ik geen tekort hebben aan suikers dat is ook de reden dat ik wat calorieën wou besparen op de sportdrank. Nu neem ik enkel water mee.

[/quote]

[/quote]

Als ik 50km rijd eet ik onderweg 1 koekje of sportreep. Dus dat is toch niet te veel denk ik.[/quote]

Dat is inderdaad niet te veel lijkt me.Maar weet ook niet of het echt nodig is.
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 17 mei 2010 22:45

Waarom zou je een (sport)reep nemen op zo een kort ritje? Als het gaat om minder calorieën heb je, naast normale voeding, voor zo een rit niks extra's nodig. Bidonnetje water volstaat.

Betere manier is om vaker of langer te gaan sporten/fietsen of structureel iets aan je voedingspatroon te veranderen.
Alstublaft.

danny1407
Forum-lid

danny1407 17 mei 2010 22:51

[quote="b l a f f y"]
Waarom zou je een (sport)reep nemen op zo een kort ritje? Als het gaat om minder calorieën heb je, naast normale voeding, voor zo een rit niks extra's nodig. Bidonnetje water volstaat.

[/quote]

Als je zo ongeveer door je energie heen zit, moet je dat toch aanvullen?

Om de dag een rit van 150+ km kunnen rijden betekend dat een ritje van 50 km niet veel energie zal vragen.
Maar........als je 3x in de week 50 km fiets, zal je conditioneel wat minder zijn.
Hence, je energie is eerder op....dus eerder aanvullen.
FacebookS3RSSite

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 17 mei 2010 23:07

Meenemen is 1 op eten is 2.

Conditie hebben en energie 'op' zijn verschillende zaken. Anderzijds werpt dat wel een ander begrijpelijk licht op alle volslanke puffende en hijgende mensen die ik zie hardlopen met allerlei flesjes energie drank.

Volgens mij sla je een dubbel slag als je meer traint waardoor je dit makkelijker aan kan, meer calorieen verbruikt en ook geen reepjes 'nodig' hebt.

De meeste gaan sporten om calorieen kwijt te raken en ik snap ,voor de normale huis tuin en keukensporter, al die onzin calorie repen, poeders en drankjes niet.

Alstublaft.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 18 mei 2010 01:08

[quote="cindy1980"]Als ik 50km rijd eet ik onderweg 1 koekje of sportreep. Dus dat is toch niet te veel denk ik.[/quote]

Dat lijkt mij uitstekend. Ik eet bv 1 a 2 ontbijtkoekrepen op 95 km, met 1-2 bidons water (de calorie-arme sportdrank bij uitstek!) :p
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie