Dat zou ik dan juist niet doen... ik zou een racer kopen waar je minimaal 35 mm in kunt steken en je niet zuinig op heeft te zijn. Waarom een dure hippe gravelbike kopen terwijl je gewoon wilt fietsen op vieze, natte wegen met blad en modder en af en toe een grintpad mee pakt?wasbeer2006 schreef: ↑23 okt 2023 14:36 Ik rijd normaal in de wintermaanden op een MTB op de weg, maar dat is ook omdat ik daar 30 jaar terug mee ben begonnen en ik er altijd twee heb een oude en een nieuwe, de oude gebruik ik dan als pekelfiets en daar rijd ik al mijn oude spullen op. Dan kost het niets en je gebruik je alles helemaal op. Wegketting op 0.5 of 0.75 rijd ik gewoon in de winter verder op.
Als je moet gaan kopen en je gaat niet het bos is, dan zou ik zeker als je nu een racer hebt een gravelbike nemen.
Nadeel is dat gravel mode=duur en MTB uit de mode = spotgoedkoop, dan scheelt echt vaak 30 a 40%
Aankoop nieuwe MTB
Een powermeter dient niet alleen om tijdens een inspanning te zien welke waardes je trapt. Achteraf de boel analyseren kan ook nuttig of interessant zijn.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1811
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Waarom denk je aan een MTB voor de "vuile" dagen zoals jij dat noemt?
Mijn (let op! persoonlijke) ervaring is dat een moderne MTB op de weg niet zo heel erg fijn is. De geometrie is meer dan ooit ontworpen om in het terrein voordeel te bieden en op de weg verlies je(ik) gewoon best veel energie.
Je leest wel vaker dat men over een MTB denkt voor de winter, maar dat komt vaak een beetje voort uit de oude gedachte dat je met een MTB door de modder moest rijden in de winter en dat een MTB daar dan wel tegen kon. Maar de realiteit is natuurlijk dat je spul slijt als een gek als je 'm zo gebruikt. Mijn advies zou zijn als je het dan toch doet met dit in je achterhoofd, koop dan iets met een zo goedkoop mogelijke groep, want dan kost je onderhoud je niet zo veel. Je verende voorvork heeft natuurlijk ook onderhoud nodig.
In de sneeuw is een MTB mss wel prettig maar dat komt nog maar zo weinig voor dat je daar eigenlijk geen speciale fiets voor zou moeten kopen.
Kortom.. denk nog eens heel goed na waarom je nou persé een MTB wil. Ga je wel offroad? Dan meteen doen, ben je het echt niet van plan.. dan zou ik op zoek naar wat anders. Een randoneur bijvoorbeeld iets zoals , om bij het merk te blijven wat je nu op het oog hebt, de Cube Nuroad, Maar er is dan nog zo veel ander moois waar dan wat bredere bandjes in kunnen en je gewoon schoon gehouden wordt door fatsoenlijke spatborden. en de veel genoemde gravelbikes laten zich ook prima ombouwen tot iets dergelijks. Doe eens gek en kies voor een naafdynamo en verlichting op een dergelijke fiets en je hebt iets waar daadwerkelijk de donkere en smerige dagen mee door kunt komen.
Mijn (let op! persoonlijke) ervaring is dat een moderne MTB op de weg niet zo heel erg fijn is. De geometrie is meer dan ooit ontworpen om in het terrein voordeel te bieden en op de weg verlies je(ik) gewoon best veel energie.
Je leest wel vaker dat men over een MTB denkt voor de winter, maar dat komt vaak een beetje voort uit de oude gedachte dat je met een MTB door de modder moest rijden in de winter en dat een MTB daar dan wel tegen kon. Maar de realiteit is natuurlijk dat je spul slijt als een gek als je 'm zo gebruikt. Mijn advies zou zijn als je het dan toch doet met dit in je achterhoofd, koop dan iets met een zo goedkoop mogelijke groep, want dan kost je onderhoud je niet zo veel. Je verende voorvork heeft natuurlijk ook onderhoud nodig.
In de sneeuw is een MTB mss wel prettig maar dat komt nog maar zo weinig voor dat je daar eigenlijk geen speciale fiets voor zou moeten kopen.
Kortom.. denk nog eens heel goed na waarom je nou persé een MTB wil. Ga je wel offroad? Dan meteen doen, ben je het echt niet van plan.. dan zou ik op zoek naar wat anders. Een randoneur bijvoorbeeld iets zoals , om bij het merk te blijven wat je nu op het oog hebt, de Cube Nuroad, Maar er is dan nog zo veel ander moois waar dan wat bredere bandjes in kunnen en je gewoon schoon gehouden wordt door fatsoenlijke spatborden. en de veel genoemde gravelbikes laten zich ook prima ombouwen tot iets dergelijks. Doe eens gek en kies voor een naafdynamo en verlichting op een dergelijke fiets en je hebt iets waar daadwerkelijk de donkere en smerige dagen mee door kunt komen.
Laatst gewijzigd door depoldertoerist op 24 okt 2023 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13941
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou daar ben ik het dan niet mee eens. Het gaat niet om kijken op dat moment.
Maar ook om achteraf te kijken wat je gedaan hebt en in de wat langere klimmen kan je wel kijken.
Neem je dan ook je hele fietscomputer niet mee of achter in je zak?
-
- Forum-lid
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 24 dec 2020 10:55
Vooral lekker doen wat goed voelt. Sommige willen gewoon ook graag een MTB erbij, gezien de huidige prijzen is dit wellicht een betere optie dan een gravelbike. Ik merk ook gewoon dat ik ook in sneeuw etc. de MTB eerder pak dan een andere fiets.
PS. Mocht je tweedehands overwegen, ik heb een mooie Scott Scale 930 te koop die nog geen 700km heeft gereden = dus in top conditie. Moet helaas weg door medische redenen, anders was ik deze blijven rijden.
PS. Mocht je tweedehands overwegen, ik heb een mooie Scott Scale 930 te koop die nog geen 700km heeft gereden = dus in top conditie. Moet helaas weg door medische redenen, anders was ik deze blijven rijden.