Winterbanden of niet?
Als je op je noppen (in plaats van op het loopvlak) de bocht scherp instuurt, dan kom je er op een dag achter wat dat oplevert. Je schuift dan gewoon weg. Grip = contactoppervlak.
Geloof me, ik heb het 'the hard way' geleerd.
Noppen zijn bedoeld voor onverharde ondergrond. Op onverharde ondergrond krijg je grip doordat de noppen de grond onder de band indrukken. In spreektaal heet dat een bandenspoor.
Als je denkt 'dat klopt niet, probeer het dan uit. Zet je fiets eens schuin op een nat/vochtig/glad/smerige/bladrijke ondergrond en druk de fiets dan van je af. Lukt niet. Je hebt grip.
Geloof me, ik heb het 'the hard way' geleerd.
Noppen zijn bedoeld voor onverharde ondergrond. Op onverharde ondergrond krijg je grip doordat de noppen de grond onder de band indrukken. In spreektaal heet dat een bandenspoor.
Als je denkt 'dat klopt niet, probeer het dan uit. Zet je fiets eens schuin op een nat/vochtig/glad/smerige/bladrijke ondergrond en druk de fiets dan van je af. Lukt niet. Je hebt grip.
hun fietsen.
Zelfs met spatborden zorgen ze voor minder opspattend water, vooral naar kettingslijtage van opspattend water van het voorwiel naar de ketting en het kettingvoorblad toe enkel maar beter. Ook de voeten krijgen bij het nemen van bochten net wat minder water/vuiligheid te slikken.thestudent schreef: ↑01 nov 2023 12:34 Voor dat opsspattende water heb je dus spatborden. Veel betere oplossing.
Op vettige, natte (blader)wegen zijn noppenbanden zeer effectief qua grip, ook in bochten. Uiteraard geen Conti mountainking ofzo, maar wel bijvoorbeeld een lichtlopende Conti raceking. Breed, lage druk en nopjes, ideaal compromis voor herfst- en winterweer. Goede rolweerstand en veel grip. Ik heb het pakweg al twee decennia zo gedaan, ik mag me dan toch enigszins ervaringsdeskundige noemen, denk ik. Ik doe geen uitspraken over uw fietskwaliteiten of whatever. Wat me wel verbaast is dat iemand die, ik veronderstel toch, enige ervaring op fietsgebied heeft zulke uitspraken doet.thestudent schreef: ↑01 nov 2023 12:34Nu doe je wel uitspraken over mijn fietskwaliteiten zonder dat ergens op te baseren.
Off-road hebben noppen een prima functie. Op de weg zorgen ze echt alleen maar voor een verlies aan tractie, je slaat elke keer een nop tegen een harde ondergrond, en de band moet vervormen om dat op te vangen. Dat is echt een vorm van energieverspilling, je hoort t al aan t geluid dat de band maakt. Geluid is ook energie.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik denk dat jij iets meer mountainbiker bent en ik iets meer wegfietser. In een natte bocht op asfalt zonder bladeren is de slick echt veel voorspelbaarder. Op bladeren is het altijd verraderlijk, dat is gewoon een schuivend medium tussen band en wegdek. En je hebt dus grip, totdat je nop niet meer door het bladerdek duwt en dan ga je op de mtb alsnog. Die bladeren zijn tegen januari en februari je probleem ook niet meer.
Een band is een compromis. Wil je nog een keer een weg groepsritje meepakken dan ben je op een mountainbike wel weer wat extra energie aan t leveren. En nu ging de vraag daar niet over. En dus heeft de topicstarter ook niets aan dat advies. Wil je doorfietsen in de winter op je wegfiets dan kan dat ook gewoon prima. En in mijn ogen zijn noppen op je band voor 95% van je wegritjes nog altijd een slecht idee.
En nee op t moment dat er verse sneeuw licht dan komt de mtb buiten.
Een band is een compromis. Wil je nog een keer een weg groepsritje meepakken dan ben je op een mountainbike wel weer wat extra energie aan t leveren. En nu ging de vraag daar niet over. En dus heeft de topicstarter ook niets aan dat advies. Wil je doorfietsen in de winter op je wegfiets dan kan dat ook gewoon prima. En in mijn ogen zijn noppen op je band voor 95% van je wegritjes nog altijd een slecht idee.
En nee op t moment dat er verse sneeuw licht dan komt de mtb buiten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 22 jun 2023 22:40
Bedankt allemaal denk dat ik eerste de conti's er dan maar gewoon onderhoud....
Binnenkort maar wat met de druk in de banden spelen.
Niels
Binnenkort maar wat met de druk in de banden spelen.
Niels
Tot nu toe dit jaar pakweg een 2.000 indoor, een 15.000 op de weg met een klein gedeelte gravel en amper een 500 km met de MTB. Dus ik rijd meer op de weg. Dat noppen doorgaans meer weerstand bieden dan slicks heb ik ook nooit tegengesproken. Ik heb u aangesproken op uw bewering dat noppenbanden voor geen meter sturen als je onverhoopt een bocht neemt. Een bewering die op niets slaat. Zowel tijdens MTB als cyclocross wedstrijden worden bochten genomen tegen belachelijk hoge snelheden, ook op nat en vettig asfalt! Theorieën verkopen is mooi, de praktijk is echter nog mooier. De keuze voor (kleine) noppen in de winter zorgt als bijkomend voordeel dat er minder opspattend water is, daarom dat ik het advies geef dat brede goed rollende noppenbandjes zowat de beste keuze in de winter zijn, meer heb ik niet beweerd, noch gezegd. En je kan als extra ook nog een bospaadje of gravel nemen. Het succes van de gravelfietsen is deels te danken aan die multi inzetbaarheid dankzij hun banden. En dat banden haast altijd een compromis zijn had ik trouwens eerder ook al gezegd...thestudent schreef: ↑01 nov 2023 14:41 Ik denk dat jij iets meer mountainbiker bent en ik iets meer wegfietser. In een natte bocht op asfalt zonder bladeren is de slick echt veel voorspelbaarder. Op bladeren is het altijd verraderlijk, dat is gewoon een schuivend medium tussen band en wegdek. En je hebt dus grip, totdat je nop niet meer door het bladerdek duwt en dan ga je op de mtb alsnog. Die bladeren zijn tegen januari en februari je probleem ook niet meer.
Een band is een compromis. Wil je nog een keer een weg groepsritje meepakken dan ben je op een mountainbike wel weer wat extra energie aan t leveren. En nu ging de vraag daar niet over. En dus heeft de topicstarter ook niets aan dat advies. Wil je doorfietsen in de winter op je wegfiets dan kan dat ook gewoon prima. En in mijn ogen zijn noppen op je band voor 95% van je wegritjes nog altijd een slecht idee.
En nee op t moment dat er verse sneeuw licht dan komt de mtb buiten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13948
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik rijd in de winter ook liever op een lichte mtb noppenband, gewoon een racing ray/ralph of pirelli h oid.
Dat geeft mij meer vertrouwen dan een slick, waarmee ik niet zeg dat ik er harder mee een bocht door kan.
Dat geeft mij meer vertrouwen dan een slick, waarmee ik niet zeg dat ik er harder mee een bocht door kan.
Grootste issue hier zijn de slikken op de continue natte wegen. Dat geeft meer kans op lek, banden die net wat lekbestendiger zijn, zijn dan wel fijn en eigenlijk slijt alles gewoon veel harder.
Daarom heb ik ook een winterfiets. Op mijn zomerfiets liggen nu Conti 5000 en op mijn winterfiets doe ik in ieder geval achter een Conti 4 season. Voor wil ik nog wel eens wat anders proberen, daar rij je over het algemeen toch minder lek.
Daarom heb ik ook een winterfiets. Op mijn zomerfiets liggen nu Conti 5000 en op mijn winterfiets doe ik in ieder geval achter een Conti 4 season. Voor wil ik nog wel eens wat anders proberen, daar rij je over het algemeen toch minder lek.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Grip is toch contact met wegdek. Dus lekker soepele bandjes, zo breed mogelijk, niet te hard.
Profiel is op asfalt onzinnig voor de grip, want je reduceerd bij eenzelfde bandbreedte het contactoppervlak.
Noppen zorgen uiteraard wèl voo meer lekbestendigheid omdat je meer marge hebt tussen eventuele scherpe delen op de weg en de lucht in je band (door de noppen meer rubber en grotere afstand met wegdek). Maar net als profiel, verleinen ze het contactoppervlak met het wegdek, dus de grip.
Onverhard is dit verhaal anders, omdat je dan niet op het wegdek rijdt, maar het wegdek (zand, modder, gravel, gras), aangrijpt. Dan vergroten noppen nu juist het contactoppervlak en dus de grip.
Blaadjes op asfalt, gaan noppen je niets extra's brengen tov slicks. je bent gewoon al het bokje als je band inclusief de blaadjes gaan glijden tov het asfalt. Hopen dat je zo snel mogelijk van het blaadje af bent en weer grip met het asfalt pakt.
Voor al die zinnige en onzinnige meningen over grip hebben bij natte omstandigheden.., ga je dan in de winter ook afstappen van hydraulische remmen? Die grote remkracht op de verminderde grip met het wegdek, verhogen het risico op blokkeren en dus glijden van het geheel immers...
Profiel is op asfalt onzinnig voor de grip, want je reduceerd bij eenzelfde bandbreedte het contactoppervlak.
Noppen zorgen uiteraard wèl voo meer lekbestendigheid omdat je meer marge hebt tussen eventuele scherpe delen op de weg en de lucht in je band (door de noppen meer rubber en grotere afstand met wegdek). Maar net als profiel, verleinen ze het contactoppervlak met het wegdek, dus de grip.
Onverhard is dit verhaal anders, omdat je dan niet op het wegdek rijdt, maar het wegdek (zand, modder, gravel, gras), aangrijpt. Dan vergroten noppen nu juist het contactoppervlak en dus de grip.
Blaadjes op asfalt, gaan noppen je niets extra's brengen tov slicks. je bent gewoon al het bokje als je band inclusief de blaadjes gaan glijden tov het asfalt. Hopen dat je zo snel mogelijk van het blaadje af bent en weer grip met het asfalt pakt.
Voor al die zinnige en onzinnige meningen over grip hebben bij natte omstandigheden.., ga je dan in de winter ook afstappen van hydraulische remmen? Die grote remkracht op de verminderde grip met het wegdek, verhogen het risico op blokkeren en dus glijden van het geheel immers...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar in die periode fiets je niet op je huidige banden. Die je er dan in het voorjaar weer onder legt toch?
En als je winterbanden niet versleten zijn na 1 winter, pak je ze er volgend najaar weer bij.
Als je geen slijtage wilt, moet je je fiets in de garage laten hangen
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013