Belt drive racefiets
Wat verwacht je eigenlijk voor meerwaarde te vinden tov normale schakelsysteem met derrailleur en ketting ?
Zolang je goede spatborden op je fiets hebt zitten valt zooi op je ketting ook wel mee.
En ja je moet je ketting (en cassette) eerder vervangen dan als je in de zomer fietst maar dat zijn de kosten uiteindelijk ook niet.
Als ik 's avonds thuiskom met dit weer gaat er doekje over de ketting en nieuw laagje squirt en door.
Zolang je goede spatborden op je fiets hebt zitten valt zooi op je ketting ook wel mee.
En ja je moet je ketting (en cassette) eerder vervangen dan als je in de zomer fietst maar dat zijn de kosten uiteindelijk ook niet.
Als ik 's avonds thuiskom met dit weer gaat er doekje over de ketting en nieuw laagje squirt en door.
Laatst gewijzigd door DDX op 09 nov 2023 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Op zich een terechte vraag...
Ah, ok, versnelling zelf is ook een ding voor je. Voor ketting of belt zou ik het niet laten. IK heb trouwens alleen ervaring met alfine 8. Voor mijn woonwerk voldoet en voldeed dat prima.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
En zoiets https://www.12gobiking.nl/cube-nuroad-pro-fe
De luxere versie https://www.mantel.com/cube-nuroad-race-fe
De luxere versie https://www.mantel.com/cube-nuroad-race-fe
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Die heeft een ketting en een derailleur....
Vier jaar geleden raadde iedere fietsenmaker mij ook een riem aan voor mijn hybride fiets. Na wat avonden inlezen was toen de conclusie dat ik het beter niet kon doen. De reacties waren toen grofweg hetzelfde als nu.
Nu ben ik 6.500km verder en heb ik nog altijd geen spijt. 1 keer heb ik een ketting kunnen gooien omdat de pekel deze buiten werking had gesteld maar verder is het probleemloos. Voordeel is dat ik een derailleur begrijp en naven na verloop van tijd altijd problemen geven bij mij die ik niet zelf kan oplossen.
Nu ben ik 6.500km verder en heb ik nog altijd geen spijt. 1 keer heb ik een ketting kunnen gooien omdat de pekel deze buiten werking had gesteld maar verder is het probleemloos. Voordeel is dat ik een derailleur begrijp en naven na verloop van tijd altijd problemen geven bij mij die ik niet zelf kan oplossen.
Tsja, bij mij is nog nooit een belt geknapt, cdx tandwiel versleten of spontaan in de fik gevlogen. Ik herken de horrorverhalen absoluut niet, maar als je er niet aan wilt, vooral niet doen. Met m'n ftp van +/- 250 watt trap ik natuurlijk ook niet de monsterwaardes die nodig zijn om een carbonriem in tweeën te trekken.
Maar goed, ik wil havana bedanken voor de linktip. Het is een goede kandidaat om m'n BMC frame te vervangen. Geometrisch een stuk interessanter dan m'n alpenchallenge én sliding dropouts, die heb ik ook liever dan een eccentrisch bottombracket.
Maar goed, ik wil havana bedanken voor de linktip. Het is een goede kandidaat om m'n BMC frame te vervangen. Geometrisch een stuk interessanter dan m'n alpenchallenge én sliding dropouts, die heb ik ook liever dan een eccentrisch bottombracket.
Ik zou niet voor een naaf en een riem gaan. Ja,.... het is echt onderhoudsvrij en dan houden de voordelen ook direct op. In Nederland is die gatenkaas naaf alleen maar onhandig. Het is niet ter veranderen. Van de 11 of 14 versnelleningen gebruikt je er 2. Die ene die net te zwaar en die andere die net te licht is. De rest van de versnellingen is compleet waardeloos (even gechargeerd).
Je bent, vermoed ik, veel beter af met een 1x set-up, een polder cassette en 10 speed. Na de winter vervang je cassette en ketting voor niet al teveel geld. Pas na een jaar of 20, komt dan pas het punt dat die Rohloff naaf goedkoper blijkt te zijn.
Je bent, vermoed ik, veel beter af met een 1x set-up, een polder cassette en 10 speed. Na de winter vervang je cassette en ketting voor niet al teveel geld. Pas na een jaar of 20, komt dan pas het punt dat die Rohloff naaf goedkoper blijkt te zijn.
Live fast; die young. mijn blog
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Ik heb een Avaghon Racert, wel met ketting maar deze is ook (bijna standaard) met belt te krijgen. Idd wel met Rohloff. Avaghon heeft ook de Grave zelfde concept. Omdat ik merkte dat ik eigenlijk altijd mijn ss pakte omdat die fiets met zn bredere bandjes, spatborden en eenvoudige setup niet zo bang voor welk weer dan ook was . Alleen lange stukken was nooit een optie en dan kwam mijn Gilbertson nog van de muur. Toen de fiets aan vervanging toe was (na nogal ongelukkige val) heb ik gekeken of ik beide fietsen door 1 kon vervangen. Op de MTB had ik al Rohloff en dat beviel me al duizend maal beter dan een derraileur. Een rohloff racer stond al lang op de verlanglijst. Santos kon mij net niet bekoren na proefrijden en Avaghon had ik al eens vaker bij mijn favorieten opgeslagen. Dus proef gaan rijden daar op een Grave en een Racert en die laatste gaf mij precies het gevoel dat ik zocht. Ik wilde wel graag een ketting omdat dat een directer gevoel geeft dan een riem. Maar Riem is wel heel comfortabel. Gevoelskwestie. En dan zijn er nog wat dingetjes die voor mij voor een ketting spreken. Heb ik op de mtb ook trouwens, maar daar hoort het bij het gedachtegoed van Gerrit Gaastra. Haha.
Het is niet voor iedereen, maar de gatenkaas verhalen herken ik echt niet. Integendeel.. ik heb nu eigenlijk altijd een juiste versnelling te pakken..
Het is niet voor iedereen, maar de gatenkaas verhalen herken ik echt niet. Integendeel.. ik heb nu eigenlijk altijd een juiste versnelling te pakken..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13774
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat ik zelf al jaren doen is op een mtb op de weg in de winter, maar wat belangrijker is, daar rijd ik mijn oude zomer mtb spullen op.
Dat kan ook met race of gravel. Je kettingen die je zo er afrijd naar 0.5 gooi je nog op je winterfiets en klaar.
Oude zadels en weet ik het wat al het oude gaat op mijn winterfiets en taxc fiets.
Zo kost dat me amper wat en die gaten in je cassette. In de zomer vind ik dat ook irritant in de winter ga je toch minder hard en stoor ik me er niet aan. Het is ook wennen, als je op vakantie met die plaat van een gravel cassette rijd weet je na een week ook niet beter, ook goed voor je cadans
Dat kan ook met race of gravel. Je kettingen die je zo er afrijd naar 0.5 gooi je nog op je winterfiets en klaar.
Oude zadels en weet ik het wat al het oude gaat op mijn winterfiets en taxc fiets.
Zo kost dat me amper wat en die gaten in je cassette. In de zomer vind ik dat ook irritant in de winter ga je toch minder hard en stoor ik me er niet aan. Het is ook wennen, als je op vakantie met die plaat van een gravel cassette rijd weet je na een week ook niet beter, ook goed voor je cadans
-
- Forum-lid
- Berichten: 1485
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Ik heb een Rohloffnaaf op mijn toerfiets. In Nederland heb ik een jaar mijn toerfiets als racefiets gebruikt. Tijdens die rondjes ging schakelen heel soepel en had ik nooit problemen. Ik schakelde ook niet heel veel.
Tijdens mijn fietsvakantie in het buitenland viel mij op dat in moeilijkere omstandigheden (heuvel op) schakelen naar bepaalde versnellingen best wat moeite kostte. Van zes naar zeven was volgens mij een stap die de naaf (onder druk) niet heel lekker pakte. Ik vond dit soms best frustrerend.
Verder wel heel tevreden over de fiets en de naaf, maar mogelijk iets om rekening mee te houden. De fiets komt overigens uit 2009, het kan zijn dat er tussentijds het eea verbeterd is.
Tijdens mijn fietsvakantie in het buitenland viel mij op dat in moeilijkere omstandigheden (heuvel op) schakelen naar bepaalde versnellingen best wat moeite kostte. Van zes naar zeven was volgens mij een stap die de naaf (onder druk) niet heel lekker pakte. Ik vond dit soms best frustrerend.
Verder wel heel tevreden over de fiets en de naaf, maar mogelijk iets om rekening mee te houden. De fiets komt overigens uit 2009, het kan zijn dat er tussentijds het eea verbeterd is.