Pagina 21 van 46

Geplaatst: 01 nov 2009 21:19
door kaj1500
Waterman heeft ze blijkbaar getest, is daarbij in de war geraakt en doet nu een vage post. ;)

In de afwerking zit natuurlijk wel een verschil, de duurdere helmen zijn een stuk stijlvoller. Dat er in de functionaliteit(bescherming bij een val) weinig of geen verschil zit, wil ik wel in meegaan.






Geplaatst: 02 nov 2009 10:35
door vantheman
Ik kreeg dit weekend bij het fietsen een vallende tak op mijn hoofd. Gelukkig droeg ik een helm.
Nog een extra reden voor mij om altijd een helm te dragen.

Geplaatst: 02 nov 2009 12:57
door supermasj
Ik vorige week een walnoot (okkernoot) toen ik onder een notenboom doorreed. Blij dat ik een helm op had... ik reed toen stevig door

Geplaatst: 10 nov 2009 13:55
door padelzijn
Het was wachten op dit geluid..... :(
Pleidooi voor verplichte fietshelm

Uitgegeven: 10 november 2009 11:13 Laatst gewijzigd: 10 november 2009 11:25

GRONINGEN - Steeds meer zwaargewonden hebben ernstig nek- en schedelletsel als gevolg van een verkeersongeval. Twintig jaar geleden raakte 62 procent van de patiënten op die manier gewond, nu is dat 73 procent. Vooral fietsers zijn het slachtoffer. © ANP Reden voor arts-onderzoeker Annemarie Nijboer om te pleiten voor een verplichte fietshelm. ''Willen we vooruitgang boeken, dan moeten we ons onder meer richten op betere preventie'', aldus de Groningse promovenda. Nijboer deed onderzoek naar de traumazorg in Nederland. Ze analyseerde de gegevens van 1300 mensen die betrokken waren bij een ongeval. Ze hoopt op 18 november aan de Universiteit Groningen te promoveren. Haar conclusie is dat de zorg aan de slachtoffers van ongevallen van hoog niveau is, maar dat de sterfte niet is afgenomen in de afgelopen twintig jaar. Bovendien zijn de patiënten steeds ouder en de verwondingen ernstiger. Vergrijzing Dat Nederland vergrijst is te merken, concludeert Nijboer. De gemiddelde leeftijd van mensen die worden binnengebracht bij een traumacentrum in een ziekenhuis is in twintig jaar tijd gestegen van 33 naar 41 jaar. Met de vergrijzing wordt te weinig rekening gehouden, vindt Nijboer. Behandeling van gewonden heeft plaats op basis van de ernst van het ongeval. Oudere patiënten die op het eerste gezicht een minder ernstig ongeval hebben gehad, worden hierdoor wellicht niet optimaal behandeld, aldus de promovenda. Er moet meer worden gekeken naar de leeftijd van de gewonde en zijn of haar medische geschiedenis. Volgens haar is winst te halen met verbetering van de behandeling van gewonden ter plaatse en tijdens het ambulancevervoer. Mobiele medische teams hebben de benodigde medische kennis in huis, maar voor de acute behandeling is veelal een gespecialiseerde arts nodig, vindt Nijboer.
Bron: NU.nl

Geplaatst: 10 nov 2009 14:30
door rob74
Dit wordt geen diccussie voor wielrenners want de meeste dragen al een helm.
Dit wordt een dicussie voor gewone fietsers! Zij worden straks (als deze dame gelijk krijgt) opgezadeld met een helm plicht.

Ik vraag me trouwens af of deze onderzoeker rekening heeft gehouden in haar onderzoek met wielrenners. Zaten in haar onderzoek van 1300 slachtoffers ook wielrenners die met helm vielen. En hoe waren hun verwondingen tov de helm-lozen?

Geplaatst: 10 nov 2009 14:43
door perik
Leuke kop natuurlijk, maar het dekt de lading van het proefschrift volgens mij totaal niet. Zie het persbericht voor een wat genuanceerdere weergave: http://www.rug.nl/Corporate/nieuws/arch ... ten/173_09

Geplaatst: 10 nov 2009 15:05
door flores
Net naar de kapper geweest. Half uur voor de spiegel gestaan. Op naar een feestje en
voor de verkeersveiligheid op de fiets natuurlijk want autorijden en een drankje gaan niet samen. Fietshelm op en al het fohn- en kamwerk is voor niks geweest.
Even naar de bakker en de slager. Voor een beter milieu op de fiets natuurlijk.
Dan zet je toch geen helm op. Misschien een beetje synisch en kort door de bocht maar het moet met de betutteling in Nederland niet gekker worden... En dan is er nog een praktische en financiële kant.

Geplaatst: 10 nov 2009 19:31
door waterman
Pleidooi voor verplichte fietshelm


Ze vergeten wel erbij te zeggen, dat het 20 jaren geleden ook wat rustiger was in het
verkeer als nu. Minder drukte, minder gestress'd.
Veiligheid ligt in eerste instantie bij het gedrag van de mens, daar zou eens flink aan
gewerkt moeten worden.

Geplaatst: 10 nov 2009 19:44
door patmaessen
Vanmorgen een collega van me op zijn fiets voor de deur van kantoor royaal op zijn plaat zien gaan. Het was toch iets te glad van de regen en zijn snelheid iets te hoog. Kan je vertellen dat zijn fiets, knie en elleboog graag een helm hadden 'opgehad'. Flink wat schaafwonden opgelopen maar 100% gebruik gemaakt van zijn helm in deze. Zelfs bij woon werk verkeer is een helm aan te raden dus.

Geplaatst: 10 nov 2009 20:55
door zweef
He, ja, laten we weer eens lekker iets verplichten, we moeten al zo weinig, dan is het wel lekker als je gewoon weer eens iets moet. Al die vrijheid en zelfbeschikking, dat kunnen de meesten helemaal niet aan.

Geplaatst: 10 nov 2009 22:14
door joostvanbezooijen
He, ja, laten we weer eens lekker iets verplichten
Dat was ook de reactie toen de veiligheidsgordels in de auto verplicht werden, nu weten we niet beter. Kwestie van wennen.

Geplaatst: 10 nov 2009 23:42
door rob74
Ik wil niet zonder autogordels rijden. Ik ben opgegroeid met die dingen en ik weet niet beter. Ik voel me als een soort los projectiel in mijn auto zonder gordel.

Bij mijn fietshelm heb ik een minder veiligheidsgevoel. Het is beter om met te rijden. Maar het is niet te vergelijken met autogordels. Rijden zonder gordels is zoveel onveiliger als rijden met gordels. Volgens mij is fiesten met helm alleen maar een beetje veiliger. Maar ik draag hem wel!