iemand al de Garmin edge 705??
-
- Forum-lid
Als je een course rijdt, dan laat hij een lijn op de kaart zien hoe je moet rijden. Je krijgt dan dus geen aanwijzingen wanneer je waar moet afslaan.
[quote="Frankvanboven"]Als je een course rijdt, dan laat hij een lijn op de kaart zien hoe je moet rijden. Je krijgt dan dus geen aanwijzingen wanneer je waar moet afslaan.
[/quote]
Is zo een route dan wel duidelijk te rijden , ik bedoel een route die je download (zoals de Jan Janssen classic), en waarbij je ook door woonwijken gaat.
Ik wil ook graag weten wat het verschil in waypoints tussen de garmin colorado 300 en de edge 705 is, of dat veel uitmaakt.
Ik geef toe dat ik in de edgte 705 geinteresseerd ben, maar 100 (edge 705) of 1000 (Colorado 300) is veel en als dat veel uitmaakt voor het goed uitrijden van een route.
[/quote]
Is zo een route dan wel duidelijk te rijden , ik bedoel een route die je download (zoals de Jan Janssen classic), en waarbij je ook door woonwijken gaat.
Ik wil ook graag weten wat het verschil in waypoints tussen de garmin colorado 300 en de edge 705 is, of dat veel uitmaakt.
Ik geef toe dat ik in de edgte 705 geinteresseerd ben, maar 100 (edge 705) of 1000 (Colorado 300) is veel en als dat veel uitmaakt voor het goed uitrijden van een route.
Cannondale Synapse Ultegra
Lowermate schreef:Frankvanboven schreef:Als je een course rijdt, dan laat hij een lijn op de kaart zien hoe je moet rijden. Je krijgt dan dus geen aanwijzingen wanneer je waar moet afslaan.
Met een CRS of TCX kan je zolang je een beetje op het scherm blijft letten best goed een route rijden. Als het nodig is, kan je uiteraard in- danwel uitzoomen. heb je liever afslagen, dan maak je echte GPX-routes en zal je CN aan moeten schaffen, echter kan ik niet garanderen dat de edge af en toe vastloopt ofzo, als ik sommigen hier hun posten lees. (hopelijk zal het wel steeds beter gaan al naar gelang de firmware-updates vorderen)
Heb het al eens aan je gezegd, maar dus nu nog een keer : die " waypoints" worden niet zozeer voor routes gebruikt (al KAN een startplaats, pauzepunt danwel eindpunt wel een waypoint zijn). Routes gaan via routepunten danwel trackpunten. " waypoints" zijn losse " adressen" die je opslaat in de gps, zoals hotel, huisadres, etc. (bij offroad-gpssen wordt er wel meer gebruik van gemaakt met bijv. geocaching ofzo en wandelroutes van waypoint naar waypoint wellicht, maar dus voor de edge niet nodig)
voor CRS / GPX-routes en tracks kan in de edge 605/705 best veel, je hebt namelijk de ±500 mb aan intern geheugen MINUS het geheugen gebruikt voor kaartmateriaal, daarnaast kan je er ook een micdo-sd kaart inzetten, 2 gig kost tegenwoordig ook de kop niet meer. en op 1 mb kan al meer aan km zitten als wat jij in een week wilt fietsen
Heb ooit eens wat kenmerken van verschillende gpssen en wat ze aan gegevens aankunnen gepost (hier of op gps-forum) weet alleen niet meer waar ... :/
Anyway : van www.garmin.com komen deze " specs" :
van www.gps.nl komt dit:Accepts data cards: microSD card (not included)
Lap history: 1000 laps
Waypoints/favorites/locations: 100
Routes: Limited by memory space available
Helaas geeft garmin.com niet veel uitgebreider weer wat de edge aankan, want dat zou veel helderder zijn, bijvoorbeeld voor Tracklog (13.000 volgens www.gps.nl) , max. aantal routepunten bij GPX, max. aantal coursepunten per CRS/TCX ( of maakt dat niet uit, zolang het totaal aan routebestanden maar op het geheugen past ? )Track log: 13.000 punten TBC
Ted.
Hartelijk dank voor je uitgebreide reaktie.
Gezien de vele mogeijkheden van de Edge 705 toch maar gaan voor dit type ipv de Colorado 300 (?).
Je begrijpt, wil zelf ook wel de knoop doorhakken.
Nogmaals, in eerste instantie wil ik de gps gaan gebruiken om gpx routes te downloaden zodat ik deze kan narijden wanneer mij dit uikomt. Ideaa lijkt me dat.
Later mischien routes zelf plannen op de pc en later op de gps zetten.
Het feit dat CN echt navigeert is natuurlijk zeer handig, zeker als je op een gegeven moment ergens bent en dan naar huis wilt rijden zonder zelf te moeten uitzoeken welke route maar gaat dus meer over gewone wegen en niet fietspaden. Wel alvast handig voor volgend jaar als ik weer met vakantie in Frankrijk ga fieten.
OP dit moment ben ik denk ik nog niet echt van zelf routes uitzoeken, dus dan is CN handiger ?
Topo NL op zich is wel voldoende als ik het zo lees voor het narijden van routes.
Allebei is nu even prijzig.
Lastig, maar in ieder geval voor alle advies bedankt.
Hartelijk dank voor je uitgebreide reaktie.
Gezien de vele mogeijkheden van de Edge 705 toch maar gaan voor dit type ipv de Colorado 300 (?).
Je begrijpt, wil zelf ook wel de knoop doorhakken.
Nogmaals, in eerste instantie wil ik de gps gaan gebruiken om gpx routes te downloaden zodat ik deze kan narijden wanneer mij dit uikomt. Ideaa lijkt me dat.
Later mischien routes zelf plannen op de pc en later op de gps zetten.
Het feit dat CN echt navigeert is natuurlijk zeer handig, zeker als je op een gegeven moment ergens bent en dan naar huis wilt rijden zonder zelf te moeten uitzoeken welke route maar gaat dus meer over gewone wegen en niet fietspaden. Wel alvast handig voor volgend jaar als ik weer met vakantie in Frankrijk ga fieten.
OP dit moment ben ik denk ik nog niet echt van zelf routes uitzoeken, dus dan is CN handiger ?
Topo NL op zich is wel voldoende als ik het zo lees voor het narijden van routes.
Allebei is nu even prijzig.
Lastig, maar in ieder geval voor alle advies bedankt.
Cannondale Synapse Ultegra
-
- Forum-lid
Het idee achter dit speelgoed is erg leuk. Zeker voor mensen zoals ik, met een aangeboren talent om de weg kwijt te raken.
Maar het is het toch allemaal net niet. Ik wacht nog wel even één of twee modellen af tot het product echt af is.
Maar het is het toch allemaal net niet. Ik wacht nog wel even één of twee modellen af tot het product echt af is.
Met 'n "route" maar dan met aanwijzingen lijkt me al 'n stuk in de richting. Oortje in en je hoeft niet steeds op dat ding te gluren.
Wat mis jij Bottecchia?
Wat mis jij Bottecchia?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid
Ik mis niet zozeer een specifieke functionaliteit maar ik heb het gevoel dat het allemaal nog wat in de steigers staat.
Wat ik feitelijk zoek is een soort tomtom voor op de fiets. Ik wil een vooraf geladen route kunnen rijden maar ook naar een opgegeven adres kunnen navigeren. Daarbij de normale fietscomputer functionaliteiten zoals snelheid, afstand, cadans, enzovoort.
Ik lees nog te veel dat dingen wat onduidelijk zijn of niet helemaal lekker werken. Het komt op mij over als een product wat nog niet is uitontwikkelt.
Wat ik feitelijk zoek is een soort tomtom voor op de fiets. Ik wil een vooraf geladen route kunnen rijden maar ook naar een opgegeven adres kunnen navigeren. Daarbij de normale fietscomputer functionaliteiten zoals snelheid, afstand, cadans, enzovoort.
Ik lees nog te veel dat dingen wat onduidelijk zijn of niet helemaal lekker werken. Het komt op mij over als een product wat nog niet is uitontwikkelt.
-
- Forum-lid
Tja, ieder moet voor zichzelf bepalen wanneer hij/zij een product een kans wil geven. Er zal inderdaad altijd ontwikkeling blijven maar dan heb je het op een gegeven moment over het toevoegen van extra functionaliteit. Nu heb ik het idee dat de geboden functionaliteit nog niet goed genoeg is.
Het is leuk hoor. Al die functionaliteit op papier. Maar als het in de praktijk niet handig werkt heb je er allemaal niet zoveel aan. En de investering is aan de hoge kant.
Het is leuk hoor. Al die functionaliteit op papier. Maar als het in de praktijk niet handig werkt heb je er allemaal niet zoveel aan. En de investering is aan de hoge kant.
Vergeet niet dat de Edge (ook) een perfekt trainingslog apparaat is - je ritten worden met alle mogelijke data vastgelegd . Inclusief dus GPS data - zodat je je rondje terug kunt kijken in de Garmin software of in Google Earth.
Voor mij was dit al voldoende om de koop te rechtvaardigen.
Als je wat rond snuffelt op https://forum.gps.nl zal je zien dat het route rijden met Garmin al jarenlang door motorrijders gedaan wordt en helemaal niet zo heel erg in de kinderschoenen staat als je misschien denkt.
Punt is alleen denk ik dat route rijden is heel subjectiefs en ongrijpbaars is voor een apparaat - is totaal niet te vergelijken met het van A naar B navigeren. Een route is bv al vaak een rondje, en dan niet over de snelle of kortste wegen maar over wegen die mooi zijn of lekker asfalt hebben ... Je zal het dus zelf moeten voorbereiden op de een of andere manier.
Ben zelf wel blij dat er verschillende methoden zijn om een route te rijden - net naar gelang je voorkeur. En het werkt nagenoeg perfekt - thuis een rondje voorbereiden en onderweg met piepjes de meldingen als je af moet slaan. En als ik het een enkele keer niet vertrouw dat er geen melding was roep ik het route kaartje naar voren en zie in een oogopslag of ik nog op de route zit.
Voor mij was dit al voldoende om de koop te rechtvaardigen.
Als je wat rond snuffelt op https://forum.gps.nl zal je zien dat het route rijden met Garmin al jarenlang door motorrijders gedaan wordt en helemaal niet zo heel erg in de kinderschoenen staat als je misschien denkt.
Punt is alleen denk ik dat route rijden is heel subjectiefs en ongrijpbaars is voor een apparaat - is totaal niet te vergelijken met het van A naar B navigeren. Een route is bv al vaak een rondje, en dan niet over de snelle of kortste wegen maar over wegen die mooi zijn of lekker asfalt hebben ... Je zal het dus zelf moeten voorbereiden op de een of andere manier.
Ben zelf wel blij dat er verschillende methoden zijn om een route te rijden - net naar gelang je voorkeur. En het werkt nagenoeg perfekt - thuis een rondje voorbereiden en onderweg met piepjes de meldingen als je af moet slaan. En als ik het een enkele keer niet vertrouw dat er geen melding was roep ik het route kaartje naar voren en zie in een oogopslag of ik nog op de route zit.
[quote="Bottecchia"]Ik mis niet zozeer een specifieke functionaliteit maar ik heb het gevoel dat het allemaal nog wat in de steigers staat.
Ik lees nog te veel dat dingen wat onduidelijk zijn of niet helemaal lekker werken. Het komt op mij over als een product wat nog niet is uitontwikkelt. [/quote]
Precies dat kan met de Edge.
Het niet lekkere werken waar jij het over hebt ligt denk ik meer aan externe factoren. Routes kunnen op steeds meer verschillende wijzes worden gemaakt en vanaf diverse sites gedownload. Vind het niet zo gek dat je dan wel eens een compatabilitiets probleem tegen kunt komen of dat het wat handigheid en ervaring vergt om het op de voor jouw apparaat juiste wijze om te zetten.
Ik lees nog te veel dat dingen wat onduidelijk zijn of niet helemaal lekker werken. Het komt op mij over als een product wat nog niet is uitontwikkelt. [/quote]
Precies dat kan met de Edge.
Het niet lekkere werken waar jij het over hebt ligt denk ik meer aan externe factoren. Routes kunnen op steeds meer verschillende wijzes worden gemaakt en vanaf diverse sites gedownload. Vind het niet zo gek dat je dan wel eens een compatabilitiets probleem tegen kunt komen of dat het wat handigheid en ervaring vergt om het op de voor jouw apparaat juiste wijze om te zetten.