Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM

tiessto
Forum-lid

tiessto 14 mar 2010 13:41

Hallo,

Momenteel ben ik aan het kijken voor een nieuwe racefiets. Na een jaar op een columbus pinta met shimano tiagra gereden te hebben(1e racefiets) heb ik nu besloten om voor het iets meer "echte" werk te gaan.

Heb mijn oog laten vallen op een Willier Izoard 2010, probleem is echter dat ik niet weet of ik Ultegra afmontage moet nemen of Campa Centaur? Prijs verschil is in de totaal prijs van de fiets 400euro (bij Salden). Kan iemand mij helpen of deze meerprijs het ook daadwerkelijk waard is?? en wat de daadwerkelijke verschillen van de 2010 versie van beide types zijn?

Alvast bedankt!!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 14 mar 2010 15:58

Nee, die meerprijs is het niet helemaal waard denk ik, al is het slechts 325,-. Vaak zie je dat men Ultegra afgemonteerde fietsen goedkoper in de markt zet dan Centaur groepen. Ondanks dat Centaur goedkoper is als je de groep los moet kopen. Ik blijf het vreemd vinden hoe dat toch steeds kan.

Echter, de Centaur-versie heeft betere wielen (Fulcrum Racing 3 vs. Easton EA50) waar je zomaar 120,- meerprijs voor mag rekenen. Ook krijg je bij de Ultegra versie geen volledige Ultegra groep, maar een FSA crankstel. De Centaur groep is wel compleet (vind ik persoonlijk mooier, hou niet van samengeraapte zooitjes).
Als je de Centaur versie en die wielen mooier vindt moet je voor jezelf afwegen of je die 200,- extra uit wilt geven.
Less is bore

tiessto
Forum-lid

tiessto 14 mar 2010 21:26

Dankjewel voor de reactie. Maar zit er een groot verschil in kwaliteit van Centaur en Ultegra dan? En dat FSA crankstel, is dat van dusdanige mindere kwaliteit dat ik dit beter kan vervangen door een ultegra crankstel? of maakt het dan verder geen verschil meer qua prijs?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 14 mar 2010 21:47

tiessto schreef:Dankjewel voor de reactie. Maar zit er een groot verschil in kwaliteit van Centaur en Ultegra dan?
--> Nee
tiessto schreef:En dat FSA crankstel, is dat van dusdanige mindere kwaliteit dat ik dit beter kan vervangen door een ultegra crankstel? of maakt het dan verder geen verschil meer qua prijs?
-->Nee, staat alleen mooier als de hele groep van hetzelfde type is.
What makes the boat go faster?

rufio
Forum-lid

Gebruikersavatar rufio 15 mar 2010 16:09

Weet iemand of je Shimano remkabels bij Sram Rival shifters kan gebruiken?
Ik heb namelijk nog twee ongebruikte remkabels liggen

Én, zo'n Sram Pitstop* setje (rem/shifter) zijn die het proberen waard?

*niet de dure Gore set

marten
Forum-lid

marten 30 mar 2010 16:46

Vast een domme vraag maar kan er een campa cassette op een shimano ultegra naaf gezet worden?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 mar 2010 17:14

Nee dat kan niet. Op een Campa naaf kan je wel een Shimano compatible body plaatsen en daarna dus een Shimano cassette, maar de andere kant op kan niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 30 apr 2010 00:11

Vraag Campa derailleur wieltjes.
In het instructieboekje dat ik bij de aankoop van een 10 speed Chorus achter derailleur kreeg staat dat het UPPER wieltje zijdelingse speling heeft. ( à la Shimano) Nu heb ik twee setjes gekocht gemerkt ED-RE700 en één setje gemonteerd ter vervanging van een Tacx setje omdat ik meende dat een upper wieltje met zijdelingse speling beter zou schakelen.
Nou, dat wieltje heeft evenveel speling als die van Tacx, 0,0 mm !
Weet iemand wat er fout is? De omschrijving in het Campa boekje blz 85 ( Ned.) of heb ik een oud setje in de maag gesplitst gekregen? De wieltjes zaten verpakt in een origineel Campa doosje van 8x4x2,5 cm.
De importeur van Campa geeft geen sjoegen op mijn vraag.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

mimoza
Forum-lid

mimoza 11 mei 2010 00:06

Rufio schreef:Weet iemand of je Shimano remkabels bij Sram Rival shifters kan gebruiken?
Ik heb namelijk nog twee ongebruikte remkabels liggen

Perfect mogelijk, Heb dat op dit moment ook zo.
Rival 2010 met een setje dura ace kabels...

hendriku
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar hendriku 12 jul 2010 16:22

de Campagnolo Athena (11sp) groep mag inmiddels ook aan de startpost toegevoegd worden denk ik? Weet niet zeker waar te plaatsen alleen, tussen Centaur en Chorus in?
Kijk ook eens op Racefietsblog.nl voor nog meer racefietsen en wielernieuws! Ook op Twitter, Facebook, Pinterest en op Strava met onze eigen club: app.strava.com/clubs/racefietsblog-nl

unimatrix
Forum-lid

unimatrix 20 jul 2010 17:58

Weet iemand hier of de remmen van Rival voor 2011 ook de stelschroef voor het centreren die Force (hogere groep) en Apex (lagere groep) inmiddels wel hebben krijgt?

jappiex
Forum-lid

jappiex 09 aug 2010 17:55

Ik wil deze winter mijn Ultegra SL vervangen voor Super Record. Heb er eigenlijk geen dwingende reden voor, want de Ultegra is nog prima in orde, maar het lijkt me leuk om zelf te doen en ik ben ook wel een beetje een materiaalfreak. Maar vraag is wel, zal het qua rijkwaliteit ook nog wat opleveren?

Plaats reactie