Continental GP 4000 S
robbertgesink schreef:@arjan916
Hoi ik ben Robbert; indrukwekkend verhaal hoor. Je mag blij zijn dat het goed afgelopen is, straks lig je met een dwarslaesie thuis. Hoe kan je vroegtijdig die scheurtjes vaststellen. Ik rijd zelf met Grand Prix 4 Season. Denk je dat ik deze ook moet controleren op scheurtjes. Ik gebruik zelf talk poeder en vaseline. Op de band hè, ik ben geen ruigpoot.
Zeker geluk gehad, maar ook een bliksemsnelle keuze / reactie: stoeprand opknallen en t hek invliegen, of blijven insturen en onderuit glijden en alsnog het hek invliegen
Als eerste flitste zand door me, maar het gevoel was anders en nadat ik was opgekrabbeld en de schade bekeek, viel het op zich nog mee.
De her en der getoonde en gememoreerde losse draadjes, zijn mijns inziens niet de oorzaak, maar uitdroging.
Dus als je (kleine) droogtescheurtjes ziet, en evt icm losse draadjes, vervang je band gewoon door een nieuwe 4000S.
Ik ga voor die 25 eur geen risico meer lopen.
Je laatste opmerking; ik kon er hartelijk om lachen, maar er kunnen hier mensen zijn die zich mogelijk gekrenkt voelen
-
- Forum-lid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 18 mar 2009 16:45
Succes met je herstel Arjan!
Al met al blijft het zelfs bij Conti GP 4000s belangrijk de staat van je banden regelmatig te controleren. Ik doe dat na elke rit en peuter en regelmatig iets uit. Die 2x 1cm2 bepalen of je rijdt of glijdt. Ik wissel na zo'n 3000 km voor met achter en na zo'n 5000 km leg ik er 2 nieuwe op. Zo rijd ik op bandjes van hooguit 1 seizoen oud. In die tijd hebben ze niet alleen kilometers gemaakt maar ook allerlei krachten doorstaan:
asfalt, beton, klinkerwegen, split, kasseien,
even een gootje, putdeksel of gat in de weg,
stevig remmen van 80 km/u naar 30 en dan een haarspeldbocht door,
tegenovergestelde krachten bergop en bij sprinten,
-10 gr C in het schuurtje,
+50 gr C achterin de auto,
rel. luchtvochtigheid variërend van 20 tot 80%,
enz.
O ja, wat sommigen zeggen, dat banden moeten uitharden, daar geloof ik helemaal niets van. Bandjes raken dan poreus, rimpelig, uitgedroogd, net als degenen die dat beweren. Vers moeten ze zijn, en vettig, en riekend naar chemisch rubber.
Voor binnenbandjes hanteer ik max. 2 jaar, alleen al vanwege de afnemende werking en aanhechting van het ventiel, na 100x oppompen.
Noem me een controlfreak, maar ik heb de statistieken mee (knock on wood).
Al met al blijft het zelfs bij Conti GP 4000s belangrijk de staat van je banden regelmatig te controleren. Ik doe dat na elke rit en peuter en regelmatig iets uit. Die 2x 1cm2 bepalen of je rijdt of glijdt. Ik wissel na zo'n 3000 km voor met achter en na zo'n 5000 km leg ik er 2 nieuwe op. Zo rijd ik op bandjes van hooguit 1 seizoen oud. In die tijd hebben ze niet alleen kilometers gemaakt maar ook allerlei krachten doorstaan:
asfalt, beton, klinkerwegen, split, kasseien,
even een gootje, putdeksel of gat in de weg,
stevig remmen van 80 km/u naar 30 en dan een haarspeldbocht door,
tegenovergestelde krachten bergop en bij sprinten,
-10 gr C in het schuurtje,
+50 gr C achterin de auto,
rel. luchtvochtigheid variërend van 20 tot 80%,
enz.
O ja, wat sommigen zeggen, dat banden moeten uitharden, daar geloof ik helemaal niets van. Bandjes raken dan poreus, rimpelig, uitgedroogd, net als degenen die dat beweren. Vers moeten ze zijn, en vettig, en riekend naar chemisch rubber.
Voor binnenbandjes hanteer ik max. 2 jaar, alleen al vanwege de afnemende werking en aanhechting van het ventiel, na 100x oppompen.
Noem me een controlfreak, maar ik heb de statistieken mee (knock on wood).
Scott Addict 20 disc (2017) | Ultegra/Dura-ace | Scope R3d | Selle Italia SLR Boost SF | Garmin 540
achter naar voor leggen, daar geloof ik niets van.. eerst de band achter lekker vierkant rijden (dat is ie zeker als je er al die dingen mee doet die jij beschrijft) en dan naar voor leggen...
daar komt 'vierkant sturen' vandaan.
daar komt 'vierkant sturen' vandaan.
Anima Sana In Corpore Sano.
Heb zelf altijd een band op de plank liggen.
Zodra 1 vd 2 indicatoren aangeven dat het op is, of ik vertrouw het niet meer door scheurtjes (bijv door glas), of ik vind de band er droog uit zien, gooi ik er nieuwe op.
Het zal wel ongeveer om de paar 1000km wezen. Maar wisselen van het ene wiel naar het andere doe ik dus niet.
Zodra 1 vd 2 indicatoren aangeven dat het op is, of ik vertrouw het niet meer door scheurtjes (bijv door glas), of ik vind de band er droog uit zien, gooi ik er nieuwe op.
Het zal wel ongeveer om de paar 1000km wezen. Maar wisselen van het ene wiel naar het andere doe ik dus niet.
Heb nu ook al een tijdje de Continental GP 4000 S erop liggen. Een maand geleden zag ik op de achterband plots 2 mooie ronde gaatjes in het loopvlak. Dacht eerst dat ik ergens overheen gefietst was en gelukkig geen lekke band heb gehad. Vandaag zag ik na mijn rit ook in de voorband 2 dezelfde fijne ronde gaatjes zitten. Precies hetzelfde als in de achterband en nu geloof ik niet meer, dat ik ergens in gereden ben.
Zijn dat soms die indicatoren ? Zo ja, wanneer moet ik de banden dan vernieuwen , als de gaatjes helemaal op zijn ?
Zijn dat soms die indicatoren ? Zo ja, wanneer moet ik de banden dan vernieuwen , als de gaatjes helemaal op zijn ?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Noah, helemaal goed.
Dat zijn idd slijtindicatoren.
Dat zijn idd slijtindicatoren.
Less is bore
Ik heb ook de conti gp4000 geprobeerd, kwam van de michelin pro 3. Conclusie: de conti's mogen blijven, geen pro 3's meer op mijn fiets.
De achterband is bijna op, 5000km (bij de pro, absluut maximum was de helft, meestal véél eerder), de voorband daar zit het naadje nog op. Aantal van die kleine scheurtjes waar de pro's altijd helemaal vol mee zaten: nul.
Lekke banden: nul. Maar dat was ik ook van de pro's gewend. Op basis van 20000km/jaar rijd ik 0 - 10 - 0 lekke banden. Geen idee waar ik die 10 aan te danken had vorig jaar .
Het voorbandje is naar het achterwiel op een andere fiets en nu heb ik gp4000s gemonteerd. Ik ben benieuwd. Het is me volstrekt onduidelijk wat de verschillen zouden zijn.
De achterband is bijna op, 5000km (bij de pro, absluut maximum was de helft, meestal véél eerder), de voorband daar zit het naadje nog op. Aantal van die kleine scheurtjes waar de pro's altijd helemaal vol mee zaten: nul.
Lekke banden: nul. Maar dat was ik ook van de pro's gewend. Op basis van 20000km/jaar rijd ik 0 - 10 - 0 lekke banden. Geen idee waar ik die 10 aan te danken had vorig jaar .
Het voorbandje is naar het achterwiel op een andere fiets en nu heb ik gp4000s gemonteerd. Ik ben benieuwd. Het is me volstrekt onduidelijk wat de verschillen zouden zijn.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Voel je comfortverschil tussen de GP4000 en Pro Race 3?
HenkV schreef: Op basis van 20000km/jaar rijd ik 0 - 10 - 0 lekke banden. Geen idee waar ik die 10 aan te danken had vorig jaar .
zeker Feyenoordsupporter (geweest voor je naar France vertrok)
Ontopic:
Prima bandjes die GP 4000S
LVGH schreef:Voel je comfortverschil tussen de GP4000 en Pro Race 3?
Het comfortverschil voel ik alleen in m'n beurs... . Serieus, ik voel geen verschil. Snelheid is niet omhoog of (nog verder) omlaag.
Ik ben ze gaan proberen omdat ik bang was dat ik de 1600km van de Miglia Italia niet eens zou kunnen uitrijden met 1 pro 3 achterband. Echt geen zin om om 3:30 's nachts een bandje te moeten wisselen omdat ie op was. Dan moet ik ook nog eens zo'n ding meeslepen onderweg. Lek kan natuurlijk altijd, dat is een ander verhaal.
Mijn trainingen op bikeplanner.com