Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Speedplay Zero.

stockie
Forum-lid

stockie 04 jan 2011 22:17

Hier een interessant over de slijtage van speedplay pedalen en plaatjes: http://www.competitivecyclist.com/revie ... s_886.html
Stockie

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 05 jan 2011 09:56

Stockie schreef:Hier een interessant over de slijtage van speedplay pedalen en plaatjes: http://www.competitivecyclist.com/revie ... s_886.html

Zeker een goed artikel. Om even het volgende aan te halen:

"Worn Speedplay Zero cleats allow your foot to rock laterally on the pedal. This can lead to some discomfort as your foot rolls to the inside and then out, even if your foot is perfectly aligned, every stroke. And when out of the saddle, the severely worn cleat can lead to wearing down of the pedal spindle next to the pedal body"

Deze slijtage krijg je al behoorlijk snel, soms al bij bij 500km is mijn ervaring. Je merkt hier eigenlijk niets van maar op de lange termijn krijg je dus wel problemen met je knieën.
Ik wist niet waardoor het kwam waarom ik deze klachten kreeg. Heb van alles ondernomen tot dat ik deze "lichte vorm" van slijtage vond. Gelijk andere padalen erop gezet en geen last meer.

Speedplays zijn fijne pedalen maar slijten mij te snel al heb je dit niet in de gaten.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 05 jan 2011 10:15

Verhaal is duidelijk.

Dan nu de vraag, wat is het wezenlijke verschil tussen de Stainless versie en de Chrome-Moby versie?
Zijn de lagers van beide hetzelfde? En het gewicht is anders. Voor mijn gewicht van 95KG kan ik beter geen Ti-assen aanschaffen omdat deze volgens mensen zeggende meer flex heeft als de andere 2 assen.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 05 jan 2011 11:57

Waarom zou iemand überhaupt Speedplays met Ti-assen aanschaffen? Het enige dat significant lichter wordt, is je portefeuille. Die 40 gram kan je beter (goedkoper) elders besparen ;)
t.a.f.k.a.e.h.

stockie
Forum-lid

stockie 05 jan 2011 12:50

body schreef:
Stockie schreef:Hier een interessant over de slijtage van speedplay pedalen en plaatjes: http://www.competitivecyclist.com/revie ... s_886.html

Zeker een goed artikel. Om even het volgende aan te halen:

"Worn Speedplay Zero cleats allow your foot to rock laterally on the pedal. This can lead to some discomfort as your foot rolls to the inside and then out, even if your foot is perfectly aligned, every stroke. And when out of the saddle, the severely worn cleat can lead to wearing down of the pedal spindle next to the pedal body"

Deze slijtage krijg je al behoorlijk snel, soms al bij bij 500km is mijn ervaring. Je merkt hier eigenlijk niets van maar op de lange termijn krijg je dus wel problemen met je knieën.
Ik wist niet waardoor het kwam waarom ik deze klachten kreeg. Heb van alles ondernomen tot dat ik deze "lichte vorm" van slijtage vond. Gelijk andere padalen erop gezet en geen last meer.

Om deze snelle slijtage tegen te gaan heb ik dus die metalen protector-plaatjes geplaatst. Problem solved :)
evilhomer schreef:Waarom zou iemand überhaupt Speedplays met Ti-assen aanschaffen? Het enige dat significant lichter wordt, is je portefeuille. Die 40 gram kan je beter (goedkoper) elders besparen ;)

Als je Ti assen wilt kan je deze beter bestellen bij http://shop.titaniumspindles.com/main.sc
Kosten iets van een 40 euro en zijn zelfs nog iets lichter dan de originele speedplay assen.
Stockie

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 05 jan 2011 13:04

alleen passen die volgens mij niet op een speedplay pedaal dus erg veel heb je er niet aan :) (althans speedplay wordt niet met naam en toenaam genoemd.. )

Maar misschien ..
To promote the use of this alloy in the commercial sector we began manufacturing aftermarket replacement spindles for customers who own pedals such as Shimano, Crank Brothers & DMR and others that we are scared to name. Our products are not manufactured or approved by these OEM's nor is our high strength Titanium Alloy approved by them.
zit daar de speedplay ruimte en moet je ze gewoon mailen met een verzoek :)
:winkthumb:

stockie
Forum-lid

stockie 05 jan 2011 13:09

Ze hebben ze wel hoor, maar ze staan niet op de website. Mailtje sturen kan helpen ;)
en anders neem je hier een kijkje: http://www.torontocycles.com/Selling/Pe ... ranks.html
Het zijn dezelfde assen
Stockie

wilcoelskamp
Forum-lid

wilcoelskamp 05 jan 2011 14:01

Maar waarom zou ik dan wel de Stainless versie kiezen en niet de Chrome-Moby versie? Wat is het wezenlijke verschil tussen de Stainless versie en de Chrome-Moby versie?
Zijn de lagers anders?
Of is de Stainless versie gewoon echt duurzamer?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

stockie
Forum-lid

stockie 05 jan 2011 14:08

De lagers zijn anders, vroeger althans.

Op de site van speedplay staat hier niets meer van vermeld, dus blijkbaar zijn alle pedalen nu voorzien van 2 cartridge lagers en 1 naaldlager. Voor de zekerheid kan je eens mailen naar speedplay.
Stockie

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 05 jan 2011 19:58

chromo, stainless en ti versie van de zero's hebben stuk voor stuk dezelfde body en lagering. Enkel de as is anders waarbij de chromo een walshuid heeft, kan roesten en minder sterk is dan de Stainless (sterkste variant).
De ti is het meest flexibel en is niet erg geschikt voor rijders boven de 80 kg bovendien is de as bij de cosumentenversie korter en dat moet je prettig vinden (voor de profs is speciaal een langere ti as beschikbaar).

Ik adviseer altijd om geen nieuwe cleats te kopen maar eenmalig de Stainless versie te nemen en vervolgens op het moment dat de cleats verslijten een setje chromo's the halen en body en cleats te vernieuwen

stockie
Forum-lid

stockie 05 jan 2011 20:21

Mag ik vragen waarom er voor de profs een langere ti-as beschikbaar is?
Ik heb de stainless steel versie. De plaatjes zijn zo ver mogelijk naar buiten gemonteerd (zo klein mogelijke q-factor) en dan nog raak ik de cranks niet.
Ik denk dat het beter is voor het pedaal moest het plaatje ongeveer in het midden van de schoen staan. Misschien dat een kortere as (lengte van de ti-assen) een oplossing is voor mij (ik heb wel smalle voetjes ^^)
Stockie

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 06 jan 2011 09:10

Titanium heeft meer flexibiliteit en Speedplay wil voor algemeen gebruik geen risico's lopen.
Profs zijn licht en de normale aslengte is voor de meeste gebruikers optimaal... tel uit je winst (mocht je de een grote ronde winnen dan maken ze ook voor jou de aslengte op maat, in alle overige gevallen gaan ze voor de gemiddelde gebruiker).

Plaats reactie