Wielerseizoen 2012
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dus jij hebt liever dat ze in Vlaanderen met een B-ploeg gaan rijden, zodat ze op zaterdag grotere winkansen hebben in de Volta classic?
Misschien is het je nooit opgevallen, maar met voetbal heb je maar 1 tegenstander. In een peleton van 200 man heb je maar een paar ploeggenoten en de rest zijn tegenstanders die ook graag willen winnen. Als een (jonge) renner een korte uitslag rijdt in een sterk bezette wedstrijd is dat gewoon een goede prestatie.
En als je zoals Kerckhoffs denkt iedere week je zelf te moeten herhalen en een stukje te schrijven over het falen van Rabobank, dan valt dat mij in de categorie afkraken. Ik heb van hem nog nooit gelezen hoe het wel had gemoeten volgens hem, hij weet alleen heel goed te roepen hoe het niet moet volgens hem.
Misschien is het je nooit opgevallen, maar met voetbal heb je maar 1 tegenstander. In een peleton van 200 man heb je maar een paar ploeggenoten en de rest zijn tegenstanders die ook graag willen winnen. Als een (jonge) renner een korte uitslag rijdt in een sterk bezette wedstrijd is dat gewoon een goede prestatie.
En als je zoals Kerckhoffs denkt iedere week je zelf te moeten herhalen en een stukje te schrijven over het falen van Rabobank, dan valt dat mij in de categorie afkraken. Ik heb van hem nog nooit gelezen hoe het wel had gemoeten volgens hem, hij weet alleen heel goed te roepen hoe het niet moet volgens hem.
Helaas niet alleen bij Kerckhoffs. Zie ook hoe vorige zomer dat RTL programma rond de Tour dagelijks uitliep op Rabo-bashen terwijl alles wat Vacansoleil deed met hosanna werd begroet. Misselijkmakende gemakstelevisie.amclassic-fan schreef:Dramatisch slecht stuk, maar goed het was niet anders te verwachten. Het afkraken van Rabobank lijkt een persoonlijke hobby van Kerckhoffs te zijn.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Ik ben het volledig met je eens dat er in Tour du Jour behoorlijk ongenuanceerd gehakt werd iedere dag. Met journalistiek had het weinig te maken.timo2.0 schreef:Helaas niet alleen bij Kerckhoffs. Zie ook hoe vorige zomer dat RTL programma rond de Tour dagelijks uitliep op Rabo-bashen terwijl alles wat Vacansoleil deed met hosanna werd begroet. Misselijkmakende gemakstelevisie.amclassic-fan schreef:Dramatisch slecht stuk, maar goed het was niet anders te verwachten. Het afkraken van Rabobank lijkt een persoonlijke hobby van Kerckhoffs te zijn.
Toch kun je niet ontkennen dat de Tour van Rabobank heel slecht was vorig jaar. Dat mag best gezegd worden. Overigens waren de prestaties van VS ook niet erg bijzonder, alleen kreeg die ploeg een (in mijn ogen onterechte) heldenstatus door het prikkeldraadincidentje.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat heeft ook met het (al dan niet terechte) verschil in verwachtingspatroon te maken, denk ik. Overigens lees ik de stukjes van Kerckhoffs nooit, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik heb alleen deze gelezen.amclassic-fan schreef:Vacansoleil rijdt al weken veel slechter dan Rabobank, maar daar schrijft Kerckhoffs niet over...
Volgens mij klopt jullie beredenering niet: als ik me niet vergis was er, bijvoorbeeld bij de Tour du Jour, een vergelijking met de prestaties van het Rabobank-team vergeleken met het beschikbare budget. Het ging er dus over dat het budget van het Rabobank-team vele male hoger is dan de gerealiseerde prestaties die je van het (aanzienlijk geïnvesteerde) budget mag terugverwachten. Het werd wel bod op tafel gegooid in dat programma maar als je budget tegen prestaties afzet, dan valt het bij de Rabo gewoon tegen.
Addict R1
Dat denk ik ook. Afgezet tegen het budget mag je meer verwachten (net zoals van BMC en RadioSchleck; maar goed, daar hadden we het niet over).jansen01 schreef:Volgens mij klopt jullie beredenering niet: als ik me niet vergis was er, bijvoorbeeld bij de Tour du Jour, een vergelijking met de prestaties van het Rabobank-team vergeleken met het beschikbare budget. Het ging er dus over dat het budget van het Rabobank-team vele male hoger is dan de gerealiseerde prestaties die je van het (aanzienlijk geïnvesteerde) budget mag terugverwachten. Het werd wel bod op tafel gegooid in dat programma maar als je budget tegen prestaties afzet, dan valt het bij de Rabo gewoon tegen.
Dat ook Vacansoleil op het moment middelmatig is, is geen excuus.
Dat klopt wel, maar VS is niet tevreden. Zij spreken ook hun teleurstelling uit, en gaan evalueren. Ze vinden het te gemakkelijk, om dat alleen te wijten aan de afwezigheid van Leukemans.
Dat vind ik klasse. VS lijkt er meer voor te gaan.
Bovendien hebben ze een veel lager budget.
P.S.: ik heb overigens wel van Mollema genoten. Als ik mijn bescheiden mening mag geven, dan wordt hij een betere ronderenner dan Gesink. Betere sprint, betere tijdrit, meer flair en lijkt beter met de druk en media overweg te kunnen.
Bovendien boekt hij nog steeds progressie.
Alleen op klimcapaciteiten schat ik Gesink hoger in.
Jammer dat Rabo de Giro laat liggen voor een echte kopman. Ik denk dat wij nederlanders zo chauvinistisch zijn ,dat het echt wel gaat leven, als we op het podium rijden.
Nu maar hopen dat Bos kan knallen in de Giro!
Er wordt hier als een algemeen gegeven beschouwd dat het budget van Rabo aanmerkelijk hoger is dan dat van Vacansoleil.
Heeft iemand daar ook betrouwbare cijfers voor? Het enige wat ik heb kunnen vinden (via Wikipedia) is Rabo 15mln en VC 8mln in 2011.
Nu heeft Rabo 70 wielrenners/sters en 12 ploegleiders in loondienst en VC 28 wielrenners en 5 ploegleiders. Het overige personeel nog niet meegerekend.
Zolang we de rennersbudgetten (van enkel de protourploegen) niet naast elkaar kunnen leggen, weet ik niet of beide budgetten wel zo ver uit elkaar liggen.
Heeft iemand daar ook betrouwbare cijfers voor? Het enige wat ik heb kunnen vinden (via Wikipedia) is Rabo 15mln en VC 8mln in 2011.
Nu heeft Rabo 70 wielrenners/sters en 12 ploegleiders in loondienst en VC 28 wielrenners en 5 ploegleiders. Het overige personeel nog niet meegerekend.
Zolang we de rennersbudgetten (van enkel de protourploegen) niet naast elkaar kunnen leggen, weet ik niet of beide budgetten wel zo ver uit elkaar liggen.
Gazelle Team TVM \'99
Een interessante vraag voor aan de bar maar strikt gaat het er toch niet om hoe de concurrentie het doet? je hebt als ploeg (en sponsor) een verwachting van een seizoen.c.zaballa schreef: Zolang we de rennersbudgetten (van enkel de protourploegen) niet naast elkaar kunnen leggen, weet ik niet of beide budgetten wel zo ver uit elkaar liggen.
Doe je wat je verwacht dan doe je het goed
Doe je beter dan doe je super
Doe je minder dan is het matig
Doe je fors minder dan doe je het slecht
Ipv de budgetten is het dus veel interessanter wat het lijstje is wat de RABO aan succes wil halen in 2012 om ZELF te zeggen dat ze het goed gedaan hebben.
Als bedrijf heb je een doelstelling en een wielerploeg is gewoon een bedrijf. Budget, personeel, doelgroep, product. Maar ook een aandeelhouder en dan mag ik aannemen dat er dus ook een doelstelling is. Die zwart op wit doelstelling is veel interessanter dan het budget
Mee eens, echter: veelal is een doelstelling gerelateerd aan een/het budget. Ik neem aan dat je bedoelt wat de aandeelhouders/sponsoren verwachten te krijgen (doelstellingen die zij opleggen -bedrijfsmatig- rendement, winstgroei, omzetgroei, in dit geval -sport- prestaties en/of naamsbekendheid) Dus niet afzetten tegen de concurrent, maar een verwachtingspatroon dat men heeft van zichzelf. Wat willen wij hebben/krijgen voor het budget dat wij erin steken.. Zoiets?Gastheerg schreef:c.zaballa schreef:
Als bedrijf heb je een doelstelling en een wielerploeg is gewoon een bedrijf. Budget, personeel, doelgroep, product. Maar ook een aandeelhouder en dan mag ik aannemen dat er dus ook een doelstelling is. Die zwart op wit doelstelling is veel interessanter dan het budget
Addict R1
Zet het roster van VC eens naast dat van Rabo en je hebt het antwoord. Mannen als LL Sanchez, Gesink, Breschel en Renshaw zijn grootverdieners. Bij VC zal alleen Leukmans een dergelijk salaris hebben.c.zaballa schreef:Er wordt hier als een algemeen gegeven beschouwd dat het budget van Rabo aanmerkelijk hoger is dan dat van Vacansoleil.
Educated guess, maar toch.
Dat is toevallig, deze 'discussie' en net las ik dit: (nu.nl)
'Te vaak een achterhoedegevecht'
Uitgegeven: 23 april 2012 17:56
Laatst gewijzigd: 23 april 2012 17:57
RIJSWIJK - Erik Breukink moet het na het matige voorjaar van Rabobank toegeven. ''We zijn in geen van de klassiekers in de buurt geweest van de overwinning.''
© ANP
Het is een conclusie van de technisch directeur van de Raboploeg die net zo goed te maken is voor Vacansoleil-DCM en Team Argos-Shimano. De laatste ploeg mag verwijzen naar de vijfde plaats van de Duitser John Degenkolb in Milaan-Sanremo, nog onder de werknaam Project 1t4i. Het was de hoogste klassering voor een Nederlands wielerteam in de voorjaarsklassiekers. ''We hebben daar echt meegedaan'', vindt manager Iwan Spekenbrink. Bij Rabobank en Vacansoleil werden de ambities vooraf duidelijk uitgesproken. Het ging over winst (Rabo) of tenminste podiumplaatsen.
Pech
''We moeten eerlijk zijn: we komen dit jaar niet eens in de buurt'', zegt Breukink. ''Onze jongere jongens kunnen de koers nog niet dragen'', constateert Daan Luijkx, teambaas van Vacansoleil.Zijn ploeg had in geen van de vijf grote voorjaarskoersen een renner bij de eerste tien. Dat viel tegen na het vroege voorjaar waarin Lieuwe Westra en Thomas de Gendt indruk maakten in Parijs-Nice en Wout Poels en Johnny Hoogerland in Tirreno-Adriatico.''Björn Leukemans loopt een blessure op in Vlaanderen. Stijn Devolder valt twee keer en Marco Marcato en Thomas de Gendt worden ziek, maar ik wil het niet allemaal op pech afschuiven'', zegt Luijkx. ''We zijn te veel afhankelijk van Leukemans. Devolder brengt niet wat we gehoopt hadden, al hopen we dat hij, nu hij met een trainer van de ploeg werkt, beter wordt.''
Keuzes
Argos kwam er na Milaan-Sanremo niet meer aan te pas, maar Spekenbrink denkt vooral in kansen. ''Voor een koers als Luik-Bastenaken-Luik hebben we geen renners die bij de favorieten horen." "Maar dat heeft ook te maken met keuzes die we maken. Degenkolb is een jongen die in Vlaanderen in de toekomst mee kan doen om de winst. En ook Tom Veelers en Koen de Kort kunnen een rol spelen op de kasseien.''
Achterhoedegevecht
Breukink houdt een wisselend beeld over de prestaties van zijn ploeg. ''In Vlaanderen rijdt Matti Breschel top 10, in Parijs-Roubaix is Lars Boom na Boonen misschien wel de beste man in koers." "De Gold Race was teleurstellend en in Luik hadden we achter Bauke Mollema geen sterk blok. Te vaak voerden we een achterhoedegevecht.''
De technisch directeur is geen man van de keiharde afrekening. ''Evalueren is een continu proces. Maar we hebben een bewuste keuze gemaakt voor jonge Nederlandse renners die het kopmanschap dragen. Daar stappen we niet van af.''
'Te vaak een achterhoedegevecht'
Uitgegeven: 23 april 2012 17:56
Laatst gewijzigd: 23 april 2012 17:57
RIJSWIJK - Erik Breukink moet het na het matige voorjaar van Rabobank toegeven. ''We zijn in geen van de klassiekers in de buurt geweest van de overwinning.''
© ANP
Het is een conclusie van de technisch directeur van de Raboploeg die net zo goed te maken is voor Vacansoleil-DCM en Team Argos-Shimano. De laatste ploeg mag verwijzen naar de vijfde plaats van de Duitser John Degenkolb in Milaan-Sanremo, nog onder de werknaam Project 1t4i. Het was de hoogste klassering voor een Nederlands wielerteam in de voorjaarsklassiekers. ''We hebben daar echt meegedaan'', vindt manager Iwan Spekenbrink. Bij Rabobank en Vacansoleil werden de ambities vooraf duidelijk uitgesproken. Het ging over winst (Rabo) of tenminste podiumplaatsen.
Pech
''We moeten eerlijk zijn: we komen dit jaar niet eens in de buurt'', zegt Breukink. ''Onze jongere jongens kunnen de koers nog niet dragen'', constateert Daan Luijkx, teambaas van Vacansoleil.Zijn ploeg had in geen van de vijf grote voorjaarskoersen een renner bij de eerste tien. Dat viel tegen na het vroege voorjaar waarin Lieuwe Westra en Thomas de Gendt indruk maakten in Parijs-Nice en Wout Poels en Johnny Hoogerland in Tirreno-Adriatico.''Björn Leukemans loopt een blessure op in Vlaanderen. Stijn Devolder valt twee keer en Marco Marcato en Thomas de Gendt worden ziek, maar ik wil het niet allemaal op pech afschuiven'', zegt Luijkx. ''We zijn te veel afhankelijk van Leukemans. Devolder brengt niet wat we gehoopt hadden, al hopen we dat hij, nu hij met een trainer van de ploeg werkt, beter wordt.''
Keuzes
Argos kwam er na Milaan-Sanremo niet meer aan te pas, maar Spekenbrink denkt vooral in kansen. ''Voor een koers als Luik-Bastenaken-Luik hebben we geen renners die bij de favorieten horen." "Maar dat heeft ook te maken met keuzes die we maken. Degenkolb is een jongen die in Vlaanderen in de toekomst mee kan doen om de winst. En ook Tom Veelers en Koen de Kort kunnen een rol spelen op de kasseien.''
Achterhoedegevecht
Breukink houdt een wisselend beeld over de prestaties van zijn ploeg. ''In Vlaanderen rijdt Matti Breschel top 10, in Parijs-Roubaix is Lars Boom na Boonen misschien wel de beste man in koers." "De Gold Race was teleurstellend en in Luik hadden we achter Bauke Mollema geen sterk blok. Te vaak voerden we een achterhoedegevecht.''
De technisch directeur is geen man van de keiharde afrekening. ''Evalueren is een continu proces. Maar we hebben een bewuste keuze gemaakt voor jonge Nederlandse renners die het kopmanschap dragen. Daar stappen we niet van af.''
Addict R1