Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 28 jul 2014 21:51

Als een toestel niet kan routeren, dan kan deze niet routeren en krijg je gewoon een net spoor. Zelf getest in de Edge touring en 800, de 810 ligt hier, en moet ik nog testen, maar via e-mail en andere gps forums weet ik dat het werkt (toch?).

Wat zijn tbt's in jouw bewoordingen, die term ken ik niet bij gps gebruik: http://www.internetslang.com/TBT-meaning-definition.asp
Marco :)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 jul 2014 22:13

Turn By Turn; irritante meldingen in je scherm voor elke bocht etc.
Die willen we niet :)
En voor zover ik overal op het net en in een testje bij een fietskennis kan vinden gaat dat kreng gewoon zelf dingen verzinnen op een niet routeerbare kaart.
Less is bore

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 28 jul 2014 23:40

scheurneus schreef:Als een toestel niet kan routeren, dan kan deze niet routeren en krijg je gewoon een net spoor. Zelf getest in de Edge touring en 800, de 810 ligt hier, en moet ik nog testen, maar via e-mail en andere gps forums weet ik dat het werkt (toch?).

Wat zijn tbt's in jouw bewoordingen, die term ken ik niet bij gps gebruik: http://www.internetslang.com/TBT-meaning-definition.asp
Wellicht de vorige posts toch nog eens doorlezen? Je krijgt op de 810 standaard geen net spoor, ik heb hem meer dan een jaar gebruikt. Die routeer functie op niet routeerbare paden wordt door Garmin als parade paardje gezien en is gemaakt voor mountain bikers maar het is voor mij een gedrocht.

Op dit filmpje: https://m.youtube.com/watch?v=buc41AfFJKc
(met dank aan Daniel voor de link) kun je vanaf 1:08 zien hoe zo een TBT er uit ziet en hoelang het in beeld blijft. Het valt niet zo goed op omdat deze 810 al in map modus staat welke bijna hetzelfde uitziet als de TBT pop up zelf. Alleen als je naar een ander scherm bent aan het kijken, zoals virtual partner, of een of ander data scherm dan komt die pop up ook. En als je hier in Limburg bent aan het rijden dan blijven die pop ups komen, vaak ook om je te vertellen dat je gewoon rechtdoor moet rijden.
Wat je ook goed ziet is dat het map scherm, wat je zelf kunt kiezen, eigenlijk functioneel hetzelfde laat zien als de pop-up, daarnaast kun je de pop-up wel wegdrukken, maar vlak voor de afslag komt hij ook onherroepelijk terug. In het filmpje hoor je dit alleen omdat de filmer de pop-up niet wegdrukt. Dus het grote probleem is, je kunt alleen maar rijden MET pop-ups en bij de 800 heb je de keuze. En er zijn zoveel dingen die je kunt doen met een course zonder de pop-ups.
Afbeelding

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 29 jul 2014 18:56

Even een newbie question. Hoe zet ik er een (gpx)route in? Ik wil bijvoorbeeld de 110km Amstel Gold erin hebben.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jul 2014 19:19

Stuntman Mike schreef:Even een newbie question. Hoe zet ik er een (gpx)route in? Ik wil bijvoorbeeld de 110km Amstel Gold erin hebben.
Gewoon in de map "new files" plaatsen.

Het toestel maakt daar dan, bij opstarten, automatisch een "fit" bestand van in de map "courses".
I know myself like no one else
Nothing to defend

Stuntman Mike
Forum-lid

Gebruikersavatar Stuntman Mike 29 jul 2014 20:19

Bedankt!

De Jager
Forum-lid

Gebruikersavatar De Jager 02 aug 2014 09:37

Niet omdat ik twijfel of ik nu gek ben, maar je weet nooit ;-)

Gisteren nogmaals een crs course geladen van GPSies.
Nagefietst met een niet-routeerbare kaart en werkelijk geen enkele TBT melding gehad.

Hoewel die TBT totaal niet irritant is als het wel aan staat, kun je het heel makkelijk uitzetten (zie mijn eerdere post)

Ik begrijp werkelijk niet dat er hier voortdurend mensen roepen dat het niet kan, terwijl ze zelf het apparaat niet hebben.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 02 aug 2014 13:04

GRS Pro Bike service schreef:
Lcsmet schreef:@Daniel1975: Alhoewel het voor mij geen issue is begrijp ik best dat anderen, waaronder jij, dit een tekortkoming vinden.

Maar om daar nu om de halve pagina over te beginnen zeuren.

Overtuig iedereen om over deze "optie" een mail naar garmin te sturen. Dat zet volgens mij meer zoden aan de dijk.

En ik heb enkele dagen geleden al onderstaande tekst via mail gestuurd..
Zowel naar
support@garmin.com
BEsupport@garmin.be
Aan Garmin,

Even een open vraag: luisteren jullie naar de gebruikers van jullie toestellen?
Op alle Garmin Edge1000 fora wereldwijd wordt dezelfde vraag gesteld.

Namelijk: "How to disable turn-by-turn directions?"

Dit kan toch niet zo moeilijk zijn om deze optie in te bakken in een of ander keuzemenu.
Ik heb 499 Euro betaald voor een Garmin Edge 1000 ter vervanging van mijn Edge 800 die 28 maand oud is.

Jullie terugkoppeling naar consumenten wereldwijd wordt telkens als minimaal tot zelfs onbestaande bestempeld.

Aub, geef deze vraag door aan het hoofd van jullie softwareafdeling, waarschijnlijk is deze beste man zelfs niet op de hoogte van deze verzuchting en kan hij (of 1 van zijn mensen) dit op enkele uren in orde krijgen.

Want op de Garmin Edge 800 (een toestel dat al enkele jaren op de markt is, en dus volledig doorontwikkelde software heeft) kon dit wel.

Een track inladen en dan gewoon een "lijntje" volgen op het scherm.

Aub, doe hier iets mee.

Grts,

Lc Smet

Goed bezig! Ben benieuwd of je een goed antwoord krijgt of met een slap antwoord afgewimpeld wordt... (typisch voor Amerikaanse bedrijven)
En hieronder het antwoord van Garmin:
Dear Lc Smet,

Thank you for contacting Garmin Europe.

To turn off turn by turn instructions while riding please go to:

1. Settings
2. Activity Profile
3. Select Profile
4. Navigation
5. Map
6. Guide Text - select never display

Please let me know if this helped

If there is anything else I can help you with then please let me know. Alternatively you can search for a solution here: http://www.garmin.co.uk/support

Kind regards,

Adrian
Garmin Europe
Wie zin heeft kan het eens proberen hé :)
Ik vrees echter dat de vraag verkeerd is binnengekomen bij Garmin.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bandana
Forum-lid

bandana 02 aug 2014 15:17

De Jager schreef:Niet omdat ik twijfel of ik nu gek ben, maar je weet nooit ;-)

Nagefietst met een niet-routeerbare kaart en werkelijk geen enkele TBT melding gehad.

Hoewel die TBT totaal niet irritant is als het wel aan staat, kun je het heel makkelijk uitzetten (zie mijn eerdere post)

Ik begrijp werkelijk niet dat er hier voortdurend mensen roepen dat het niet kan, terwijl ze zelf het apparaat niet hebben.
Ik ben bezitter van een Edge 705 (eerste versie) die me nu toch al een 7 tal jaren vooruit geholpen heeft, nu zoek ik een betrouwbare vervanger voor de koersfiets, de 705 gebruik ik dan verder op de MTB.

Voor ik beslis over de aankoop, van ofwel de ook al reeds oudere wordende Edge 800 versus de nieuwe Edge 1000. Zo volg ik wat de perikelen over het al dan niet TBT maken van fietsritten, volgens velen lukt dit niet (diverse forums), maar volgens jou als gebruiker slaag jij daar als één van de weinigen, blijkbaar wel om de TBT te omzeilen (wat ik zeker niet betwijfel)
Maar op de duur geraakt een mens tureluurs van die onduidelijkheden...wat m'n juiste keuze nog moeilijker maakt...
Waarom ik zou kiezen voor de Edge 1000? (of toch een 800, als uitloopversie merkelijk goedkoper, maar bijna niet meer te vinden, behalve op online shops)

1. Voor een duidelijk scherp en leesbaar scherm, wat ik betwijfel of de Edge 800 me een meerwaarde kan bieden t.o.v de Edge 705(brildrager)

2. Voor meer snelheid om m'n ritten in te laten, en een snellere navigatieberekening als ik onderweg ben.(wat op de Edge 705 soms tergend traag kan zijn)

3. Verder maak ik soms wel gebruik van TBT op de Edge 705, maar het mag op de "opvolger" niet irritanter worden dan op de Edge 705.

4. Verder stel ik me de vraag: Hoe zorg je ervoor dat een kaart Niet-routeerbaar is?, ik gebruik OFM (light versie)

Met dank voor alle positieve input!

De Jager
Forum-lid

Gebruikersavatar De Jager 02 aug 2014 15:42

bandana schreef:
De Jager schreef:Niet omdat ik twijfel of ik nu gek ben, maar je weet nooit ;-)

Ik ben bezitter van een Edge 705 (eerste versie) die me nu toch al een 7 tal jaren vooruit geholpen heeft, nu zoek ik een betrouwbare vervanger voor de koersfiets, de 705 gebruik ik dan verder op de MTB.

Voor ik beslis over de aankoop, van ofwel de ook al reeds oudere wordende Edge 800 versus de nieuwe Edge 1000. Zo volg ik wat de perikelen over het al dan niet TBT maken van fietsritten, volgens velen lukt dit niet (diverse forums), maar volgens jou als gebruiker slaag jij daar als één van de weinigen, blijkbaar wel om de TBT te omzeilen (wat ik zeker niet betwijfel)
Maar op de duur geraakt een mens tureluurs van die onduidelijkheden...wat m'n juiste keuze nog moeilijker maakt...
Waarom ik zou kiezen voor de Edge 1000? :

1. Voor een duidelijk scherp en leesbaar scherm, wat ik betwijfel of de Edge 800 me een meerwaarde kan bieden t.o.v de Edge 705(brildrager)

2. Voor meer snelheid om m'n ritten in te laten, en een snellere navigatieberekening als ik onderweg ben.(wat op de Edge 705 soms tergend traag kan zijn)

3. Verder maak ik soms wel gebruik van TBT op de Edge 705, maar het mag op de "opvolger" niet irritanter worden dan op de Edge 705.

4. Verder stel ik me de vraag: Hoe zorg je ervoor dat een kaart Niet-routeerbaar is?, ik gebruik OFM (light versie)

Met dank voor alle positieve input!

Beste,

Ik heb nooit een 705 gehad. Ik kan je daarin dus niet adviseren. Ik kan ook niet in je portemonnee kijken.

1, Het scherm van de 1000 is aanmerkelijk beter dan die van de 800 en speciaal in de zon beter af te lezen.
2. Navigatie is op de 1000 niet veel sneller dan op de 800. Maar afgaande op wat jij schrijft waarschijnlijk veel sneller dan de 705. ik heb er nooit problemen mee gehad.
3. TBT is zelfde als op de 800. Vanwege het grotere scherm totaal niet irritant. En dus uit te zetten (Het feit dat anderen dat niet lukt, wijt ik aan het feit dat ze niet zo'n apparaat hebben ;). Het gaat om jongtejes die anderen het plezier in hun speeltje niet gunnen, dan wel hun status ontlenen aan het veelposten op dit Forum. Dat er verder zo veel berichten zijn over TBT niet kunnen uitzetten is dat het iets anders werkt bij de 1000. Dat zorgt voor een hoop paniek en derhalve veel ruis op het internet).
4. In een notendop: downloaden bij bijvoorbeeld: http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe, in mappsource openen en de optie routeerbaar maken uitvinken. vervolgens de .img file op je sd kaartje zetten. Er komt nog iets meer bij kijken, maar dan moet je maar even googlen.

Veel succes bij je keuze.

Karl66
Forum-lid

Karl66 02 aug 2014 19:03

De Jager is blijkbaar de enige op dit (en andere) forum met een Garmin Edge 1000. En dan moet je je afvragen of je een apparaat wilt hebben, dat verder niemand heeft ;)
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

De Jager
Forum-lid

Gebruikersavatar De Jager 02 aug 2014 19:16

Karl66 schreef:De Jager is blijkbaar de enige op dit (en andere) forum met een Garmin Edge 1000. En dan moet je je afvragen of je een apparaat wilt hebben, dat verder niemand heeft ;)
De Jager heeft wel meer dingen die verder niemand heeft hier op het forum, maar waarbij bij iedereen het kwijl uit de mond loopt.

Plaats reactie