Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9143
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 sep 2011 13:30

heej, de fietsforumgodwin!
Elke discussie verzandt op een gegeven moment in een welles-nietus over
- dubbel/triple
- campa/shimi
- shag/gladde beentjes
- tubes/clincher (alhoewel, nu fdegrove niet meer langs mag komen...) ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 12 sep 2011 13:35

gtr schreef:Compact is voor gevorderden en mensen die wat zwaarder willen gaan fietsen en meer snelheid willen maken. 53/39.
Triple is voor beginnelingen en voor slappelingen die de beenspiertjes niet teveel willen vermoeien 50/40/30.
:O Flamebait :)

Dubbel, compact of triple: het is gewoon een kwestie van je wiskunde-/natuurkundesommetjes maken. Naast een paar goeie benen en een getrained cardiovasculair systeem helpt een ego je niet om harder bergop te fietsen, hersens wel.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 12 sep 2011 13:58

53x11 schreef:heej, de fietsforumgodwin!
Elke discussie verzandt op een gegeven moment in een welles-nietus over
- dubbel/triple
- campa/shimi
- shag/gladde beentjes
- tubes/clincher (alhoewel, nu fdegrove niet meer langs mag komen...) ;-)
Ah, de tweede wet van Godwin! ;)

walliebal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:49

walliebal 14 sep 2011 14:20

redbull-erik schreef:
walliebal schreef:(11-128 cassette)
Tja, met zo'n cassette heeft zelfs een waardeloze klimmer als ik ben geen triple nodig! :lol:
Maar waar koop je die??
Daar heb ik een mannetje voor. Die maakt ze met de hand, uit een blok titanium :mrgreen:

walliebal
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 13 jan 2010 15:49

walliebal 14 sep 2011 14:31

wikui schreef:Walliebal schrijft, zonde dat campa geen triples meer maakt.
maar volgens de website en catalogus van campa worden deze nog wel gemaakt, ze heten comp triple.
Je hebt gelijk, de Comp triple, leverbaar in deze configuraties:
-170, 175 mm
30-40-50 of 30-42-53 tanden.

Gewicht wijkt niet erg af van Centaur (crankstel en voorderrie). Ik neem aan dat alle Campa voorshifters dan wel raad weten met een triple voorderrie (palletje/knopje?) Het lijkt me dat deze zogenaamde Comp-onderdelen nieuw zijn. Er bestaat alleen een crankstel, voorderrie en BB. Goed nieuws voor de Campa-fans die graag een triple willen :)
Wel een beetje jammer van de naam. Comp klinkt niet erg inspirerend.

Edit:
Ik zie dat die Comp triple kit al wel een paar jaartjes bestaat. Kwaliteitsniveau is Centaur.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1546
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 16 sep 2011 17:08

mrcoffee schreef:
gtr schreef:Compact is voor gevorderden en mensen die wat zwaarder willen gaan fietsen en meer snelheid willen maken. 53/39.
Triple is voor beginnelingen en voor slappelingen die de beenspiertjes niet teveel willen vermoeien 50/40/30.
:O Flamebait :)

Dubbel, compact of triple: het is gewoon een kwestie van je wiskunde-/natuurkundesommetjes maken. Naast een paar goeie benen en een getrained cardiovasculair systeem helpt een ego je niet om harder bergop te fietsen, hersens wel.
Dat is geklets, wacht maar totdat je boven de 60 komt, dan ben je blij met je triple. En verder een compact met 34 vind ik niks in de polder, ben blij dat ik dan een 39 heb. Bovendien rijd ik het hele jaar met dezelfde cassette en geen geklooi wanneer ik de bergen in ga.
prj

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 16 sep 2011 22:05

prjz schreef:
mrcoffee schreef:
gtr schreef:Compact is voor gevorderden en mensen die wat zwaarder willen gaan fietsen en meer snelheid willen maken. 53/39.
Triple is voor beginnelingen en voor slappelingen die de beenspiertjes niet teveel willen vermoeien 50/40/30.
:O Flamebait :)

Dubbel, compact of triple: het is gewoon een kwestie van je wiskunde-/natuurkundesommetjes maken. Naast een paar goeie benen en een getrained cardiovasculair systeem helpt een ego je niet om harder bergop te fietsen, hersens wel.
Dat is geklets, wacht maar totdat je boven de 60 komt, dan ben je blij met je triple. En verder een compact met 34 vind ik niks in de polder, ben blij dat ik dan een 39 heb. Bovendien rijd ik het hele jaar met dezelfde cassette en geen geklooi wanneer ik de bergen in ga.
Errrrrr beste Prjz, volgens mij heb je het niet helemaal begrepen ;) Ik zal de managemant sammenvatting geven van de wiskundesommetjes geven ;)

Als je >4Watt/kg wegtrapt kun je met een dubbel best aardig uit de voeten, Trap je minder kijk dan om naar een compact of een triple.
Wil je alleen een zo licht mogelijk verzet en ben je tevreden met een gatenkaas casette aan verzetten? Neem een compact zeker als je in de looks niet wil onderdoen voor je >4Watt/kg collega...
Wil je altijd een fatsoenlijk verzet trappen? Neem je een triple.

Het is wellicht wat gechargeerd maar laten we even bij de "bare essentials" blijven :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

prjz
Forum-lid
Berichten: 1546
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 17 sep 2011 09:34

OK, dan begrijpen we elkaar.
prj

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 21 sep 2011 23:28

Heb na jaren met een dubbel (52/42) te hebben gereden nu 2 jaar een compact (50/34) en denk toch wel als conclusie te hebben getrokken, dat je als redelijk getrainde en gemiddelde fietser toch wel overal moet kunnen aankomen op een compact met een 39 ipv 34 met achter een 12-25 cassette. Bij voorkeur met een 18 erin. Dit zouden we dan best wel eens het "Hollandsche verzet" kunnen noemen ;)

mark88v
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2011 23:41

mark88v 21 sep 2011 23:52

Goedendag,
Ik ben nieuw hier op het forum en hier vooral gekomen omdat ik wat informatie zoek voor aanschaf van een nieuwe fiets. Ik heb 3 leuke fietsen gezien, giant tcr0 (ultegra), bulls dessert falcon 2 (ultegra) en een trek 2.1 (105).

Mijn vraag is echter wat ik nou het beste kan laten monteren als ik een van deze fietsen haal.. een compact of een triple.
en wat voor compact?? 50-39 + 12-27?? of voor een 11-25 gaan of iets anders.

eelcoz

eelcoz 21 sep 2011 23:55

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

mark88v
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 sep 2011 23:41

mark88v 22 sep 2011 00:44

@ Eelcoz

Ik heb heel veel onderwerpen al doorgelezen maar ik heb nog niet echt het idee dat ik daar wijzer van ben geworden. Het plan is voornamelijk om 1 a 2 x in de week een ronde te maken. Geen wedstrijden. De fiets zal ook het meest gebruikt worden in noord holland (omgeving alkmaar, schoorl zeg maar) hier zijn niet echt heuvels te vinden. Het is wel een mogelijkheid dat ik er in de zomer de bergen in ga maar voornamelijk toch voor thuis in nederland bedoeld.

De ene vriend raad me een compact aan maar weet niet welke en de ander weer een triple.. De fietsenmakers zijn ook verschillend.
De meeste compact fietsen worden standaar afgeleverd met een 50-34 maar een 50-39 is veel bruikbaarder in NL volgens mij, waarbij je die 34 nog kan monteren als je de bergen in wilt gaan maar met welk soort cassette dan.

Is een compact nou echt zoveel beter en makkelijker voor in Nederland ook qua slijtage?

Plaats reactie