Welk smeermiddel gebruik jij ?
Ik gebruik al jaren hele simpele kettingolie, zoals Cyclon Course Lube. Werkt perfect en mijn kettingen kraken of piepen nooit. Volgens mijn zijn al die dure flesjes dan ook dikke onzin. Het is maar een fietsketting en als je de boel zo af en toe even schoonmaakt dan is iedere olie die voldoende dun is om tussen de schakels te komen goed zat. Vroeger smeerde ik stadsfietskettingen zelfs met een likje kogellagervet en ook dat functioneerde prima.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
De droge smering van dynamic is wat mij betreft ook een topper en net wat duurzamer dan boeshield. Na een paar ritjes ontstaat wat residu maar dat veeg je eenvoudig weg met wat lampenolie. Met de "natte" smering van dynamic vind ik dat de ketting snel vies wordt. Smeert wel goed en langdurig.wasbeer2006 schreef:zoals je hier veelvuldig kunt lezen, leuk voor korte ritjes, of bv een zanderige mtb rit, maar het is gewoon overpriced troep voor dat geld heb je drie flesjes shimano of morgan blue, wat veel beter is en gewoon 200 tot 300km stil blijft.
Daarnaast heb je ook veel nodig en meer smeren, is het misschien wel zes keer zo duur als bovenstaande middelen.
Het allerbeste smeert overigens dynamic, maar die wordt wel zwart en laat kliene spikkels achter op je (hoge) velgen.
Maar bv voor de winter nog beter dan Morgan en Shimano.
Laatst gewijzigd door jsparie op 25 jun 2016 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom wil je een ketting volledig ontvetten ? Dat kan maar is wel een hele klus. Met een doekje en wat lampenolie veeg je eenvoudig 95 % van de rommel weg. Eventueel na de eerste rit nog weer even herhalen.Keezx schreef:Lampolie heb ik jaren gebruikt, maar het ontvet me te weinig en ik ben weer terug bij de aloude wasbenzine in een pot met deksel en schudden.
Met lampolie blijf alles waar je het weg wil hebben (tussen de scharnierpunten) zitten, waarmee het wat mij betreft zinloos is. Kan je net zo goed een doekie gebruiken.
Als je de ketting uit het lampoliebad haalt en beweegt hoor je dat alle shit er nog in zit.
Met wasbenzine is dat veel beter.
Mij interesseert niet zozeer kosmetisch onderhoud, daarvoor volstaat een doekie, maar vooral technisch onderhoud.
Als je de ketting uit het lampoliebad haalt en beweegt hoor je dat alle shit er nog in zit.
Met wasbenzine is dat veel beter.
Mij interesseert niet zozeer kosmetisch onderhoud, daarvoor volstaat een doekie, maar vooral technisch onderhoud.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Wasbenzine en terpentine zijn voor de ketting veel te agressief. Je spoelt daarmee echt alles weg. Voor kettingbladen en cassette is het wel prima.
Flauwekul, alle shit MOET ook weg, oplosmiddelen doen niets met staal.
Halfbakken schoonmaak heeft geen zin, ofwel niks schoonmaken en zien waar ut schip strandt, ofwel streven naar 100% schoon, daartussen zit IMO niks zinnigs.
Halfbakken schoonmaak heeft geen zin, ofwel niks schoonmaken en zien waar ut schip strandt, ofwel streven naar 100% schoon, daartussen zit IMO niks zinnigs.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Is geen flauwekul, eerder onkunde c.q. onwetendheid van jouw zijde. Zal denk ik liggen aan jouw autistische (?) neiging alleen maar in hokjes (of A, of B) te kunnen denken. Je antwoord (en dan vooral de toon ervan) past ook goed in je inmiddels redelijk lange last van ridicule reply's. Alles wat niet in jouw particuliere waarheid past, wordt stelselmatig weggezet als "onzin", "overdreven", "nonsens" of een ander minderwaardige typering. Nuanceren is iets wat jij absoluut niet kunt.
Goed, even inhoudelijk. Met dat soort middelen spoel je alles weg, inclusief smering tussen de schakels. En daar krijg niet of alleen met heel veel moeite nieuwe smering tussen (met bepaalde producten lukt het gewoon niet). Gevolg is een (zeer) luidruchtige ketting.
Voordeel van lampenolie of diesel is a) dat het minder agressief is b) dat het van zichzelf vettig is waardoor dit probleem ook minder speelt.
Goed, even inhoudelijk. Met dat soort middelen spoel je alles weg, inclusief smering tussen de schakels. En daar krijg niet of alleen met heel veel moeite nieuwe smering tussen (met bepaalde producten lukt het gewoon niet). Gevolg is een (zeer) luidruchtige ketting.
Voordeel van lampenolie of diesel is a) dat het minder agressief is b) dat het van zichzelf vettig is waardoor dit probleem ook minder speelt.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
hier ook altijd lampolie, werkt prima!
offtopic: interessante kwestie trouwens; is het lampenolie of lampolie (wikipedia denkt het laatste)
offtopic: interessante kwestie trouwens; is het lampenolie of lampolie (wikipedia denkt het laatste)
De shit moet weg, niet de smering.Keezx schreef:Flauwekul, alle shit MOET ook weg, oplosmiddelen doen niets met staal.
Halfbakken schoonmaak heeft geen zin, ofwel niks schoonmaken en zien waar ut schip strandt, ofwel streven naar 100% schoon, daartussen zit IMO niks zinnigs.
Jij spoelt het kind met het badwater weg.
De ruimte tussen de lagertjes s zo klein dat daar alleen smering tussen kan komen.
Ergo, je doet meer kwaad dan goed.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
De zoveelste keer herhaling van deze flauwekul, geboren uit technisch onbenul.
Ja, ik vind het flauwekul en halfbakken om bewust iets te laten zitten terwijl het doel schoonmaken is.
Een schoonmaakmiddel kan me niet agressief genoeg zijn, zolang het staal intact blijft is het okee.
Een geschikt smeermiddel dringt binnen enkele seconden door daar waar het moet zijn.
Heb je na het smeren een piepende ketting dan deugt je smeermiddel niet, zo simpel is het.
Laat je shit tussen pennen en busjes zitten dan is smering zinloos en kan je beter meteen zo weer gaan fietsen, je rijdt dan op vuilsmering, voor het geluid prima....
Ik respecteer je als forumlid met veel goede adviezen , maar hier zit je er naast.
Maar goed , kettingsmering is all over the world goed voor hooglopende discussies.en hier is het niet anders.
Ja, ik vind het flauwekul en halfbakken om bewust iets te laten zitten terwijl het doel schoonmaken is.
Een schoonmaakmiddel kan me niet agressief genoeg zijn, zolang het staal intact blijft is het okee.
Een geschikt smeermiddel dringt binnen enkele seconden door daar waar het moet zijn.
Heb je na het smeren een piepende ketting dan deugt je smeermiddel niet, zo simpel is het.
Laat je shit tussen pennen en busjes zitten dan is smering zinloos en kan je beter meteen zo weer gaan fietsen, je rijdt dan op vuilsmering, voor het geluid prima....
Ik respecteer je als forumlid met veel goede adviezen , maar hier zit je er naast.
Maar goed , kettingsmering is all over the world goed voor hooglopende discussies.en hier is het niet anders.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Lees dat nog eens door en trek de haren uit ut hoofd.loos schreef: De shit moet weg, niet de smering.
Jij spoelt het kind met het badwater weg.
De ruimte tussen de lagertjes s zo klein dat daar alleen smering tussen kan komen.
Ergo, je doet meer kwaad dan goed.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik ben bang dat je een probleem hebt.Keezx schreef:Lees dat nog eens door en trek de haren uit ut hoofd.loos schreef: De shit moet weg, niet de smering.
Jij spoelt het kind met het badwater weg.
De ruimte tussen de lagertjes s zo klein dat daar alleen smering tussen kan komen.
Ergo, je doet meer kwaad dan goed.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk