Re: De teloorgang van Campagnolo
Geplaatst: 02 mar 2025 14:55
Dat is inderdaad een mooie prijs. Maar ik zie dat er geen accu's bijzitten. Dus er komt nog 250 euro bij. Dan nog, mooie prijs.
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Wat een schaamteloos hitpiece van deze 'journalist'.
Onzin, er is zat op voorraad.Maar Super Record is ook moeilijk verkrijgbaar — weinig winkels verkopen het, en het is vaak uitverkocht.
Goh, onderdelen vereisen gereedschap. Schokkend. Bij andere fabrikanten kan je alles met de hand vastzetten? Oh, het vereist ánder gereedschap? Ja, dat is dan natuurlijk de schuld van Campagnolo. Overigens valt het reuze mee; een groepset bestaat grotendeels uit Torx en inbus. Alleen de crank zet je vast met een relatief lange inbus, daar is een adaptertje voor dat twee tientjes kost. Ik ben ooit gestrand in Duitsland nadat de stagiair van mijn lokale fietsenmaker de crank niet stevig genoeg had vastgezet (sindsdien doe ik al het onderhoud zelf). Ik kwam bij een Duitse fietsenmaker terecht die geen Campagnolo deed maar hij had wel een lange inbussleutel liggen in de juiste maat. Dat scheelde me toch dertig kilometer lopen.Campagnolo-onderdelen vereisen vaak speciaal gereedschap, maar dat is ook prijzig en bovendien lastig te vinden.
Wederom een bijzondere stelling. Waar bij andere fabrikanten losse onderdelen vaak niet verkrijgbaar zijn, kon je bij Campa van bv. de shifter alle onderdelen los krijgen. Geen idee of dit nog steeds zo is maar dit was juist altijd een voordeel; als dit voordeel ten opzichte van de concurrentie wegvalt is het niet ineens een nadeel. Ergo, een drogredenering.Onderhoudsvriendelijkheid en duurzaamheid waren ooit kenmerken van Campagnolo-producten. Maar de beschikbaarheid van reserveonderdelen werd steeds slechter, waardoor het steeds minder leuk is om Campagnolo op je fiets te hebben.
Eh, wat? Campa was de eerste met 11, 12 én 13-speed. Shimano kwam pas 3 jaar na Campa met 12s...Campagnolo was ook traag met het inspelen op de veranderende markt. Het duurde lang tot er meer versnellingen [...] kwamen.
Ik heb mijn Ekar-groep voor €850 op de kop getikt... toegegeven, dat was een mooie deal. Punt is: ook deze tiklaaf verwart adviesprijzen met werkelijke verkoopprijzen.Toen het eind 2020 eindelijk de gravelgroep Ekar lanceerde, was die alleen met mechanisch schakelen beschikbaar en kostte die net zoveel als sommige elektrische groepen.
Elke aanbieder die “stunt” met groepprijz n zonder kabels en/of accu’s krijgt geen order voor zo’n groep van mij. Ze laten bewust essentiële onderdelen weg om scherp te kunnen adverteren. Ben er zelf ooit bijna ingetuind met een DA groep.
Bike24 vermeldt het duidelijk en geeft aan dat het te maken heeft met beperkingen rond verzenden (accu icm luchtvracht). Klanten binnen de EU kunnen de accu apart bijbestellen. Of dat een valide argument is... dat mag je zelf afwegen.daniel1975 schreef: ↑02 mar 2025 15:21Elke aanbieder die “stunt” met groepprijz n zonder kabels en/of accu’s krijgt geen order voor zo’n groep van mij. Ze laten bewust essentiële onderdelen weg om scherp te kunnen adverteren. Ben er zelf ooit bijna ingetuind met een DA groep.
Deze groepen zijn al maanden in de uitverkoop. Daar brand ik mijn vingers niet aan. En gezien dat ze niet over de toonbank vliegen ben ik niet de enige.
Daar komt nog veel meer bij. Accu, kabelset en regelunit. Zit je compleet al boven de 1.700.