Eerste keer zelf een wiel bouwen
Een boksbeugel?
In afwachting van de onderdelen voor mijn eerste zelfbouwproject, alvast een wielrichter gebouwd. Inspiratie gehaald van verschillende youtube filmpjes en volledig opgebouwd met spul dat ik nog had liggen (kwam eindelijk die verzameling schroeven en haken die ik had opgebouwd tijdens mijn verbouwing van pas).
De richter is volledig demonteerbaar en dmv van ijzerenhaken met sleuf aanpasbaar aan verschillende naafbreedtes. Wielrichten dmv aanpassen van de schroeven op de richtarmen, 'roundness' dmv kantelen van de richtarmen naar onder de velg en verder indraaien van de richtschroeven. Wieldish dmv omdraaien van het wiel.
Misschien dat ik de richtarmen nog iets lager monteer. Ik heb de indruk dat ze nu misschien in de weg zitten om net bij die spaken te komen waar het het makkelijkst werken is.
Nu enkel nog een bakje voorop om nippels en gereedschap bij de hand te houden, maar daarvoor moeten we eerst nog eens takeaway bestellen
De richter is volledig demonteerbaar en dmv van ijzerenhaken met sleuf aanpasbaar aan verschillende naafbreedtes. Wielrichten dmv aanpassen van de schroeven op de richtarmen, 'roundness' dmv kantelen van de richtarmen naar onder de velg en verder indraaien van de richtschroeven. Wieldish dmv omdraaien van het wiel.
Misschien dat ik de richtarmen nog iets lager monteer. Ik heb de indruk dat ze nu misschien in de weg zitten om net bij die spaken te komen waar het het makkelijkst werken is.
Nu enkel nog een bakje voorop om nippels en gereedschap bij de hand te houden, maar daarvoor moeten we eerst nog eens takeaway bestellen
Ik zou hem gewoon in productie nemen
Graag wil ik, als absolute beginner in wielrichten, de ervaring van de ervaringsdeskundigen even aanspreken
Heb een aluminium voorwiel met op een bepaald punt een hoogte slag van 3 tot 4 mm. De zijdelingse slag is heel beperkt. Hoe begin je hieraan om de hoogteslag eruit te halen ?
Op de plaats van de slag de spaken zowel links en rechts lossen en de zone net voor en na de slag de spaken geleidelijk aan minder lossen ? Krijg je dan niet het effect dat de spaakspanning op die plaats te weinig is ?
Ps. Als winterproject ook zelf een wielrichter aan het bouwen. Vergelijkbaar met deze in één van bovenstaande berichten, maar dan net iets anders (lees : naar eigen inzichten en smaak)
Dank u
Heb een aluminium voorwiel met op een bepaald punt een hoogte slag van 3 tot 4 mm. De zijdelingse slag is heel beperkt. Hoe begin je hieraan om de hoogteslag eruit te halen ?
Op de plaats van de slag de spaken zowel links en rechts lossen en de zone net voor en na de slag de spaken geleidelijk aan minder lossen ? Krijg je dan niet het effect dat de spaakspanning op die plaats te weinig is ?
Ps. Als winterproject ook zelf een wielrichter aan het bouwen. Vergelijkbaar met deze in één van bovenstaande berichten, maar dan net iets anders (lees : naar eigen inzichten en smaak)
Dank u
3 tot 4 mm klinkt alsof dat wiel een optater in een gat gehad heeft of zoiets.
Helemaal goed krijg je dat waarschijnlijk nooit, maar het kan vaak wel weer een bruikbaar wiel worden.
Ik zou eerst eens kijken wat de doorsnee spaakspanning is , is die laag dan beginnen met rondom maar wat opvoeren, behalve op de lokatie van de laagteslag en dan maar eens kijken wat het effect is.
Gaat het de goede kant op , dan nog maar eens een rondje, tot er iets van 1 mm overblijft, daar merk je meestal niks van tijdens het rijden.
Tussendoor telkens gedoseerd wat lossen op de lage plek.
Hierbij moet je zoveel mogelijk evenredig met de hoogte werken dus het lossen verdelen naar de diepte van de slag.
Is de spaakspanning al hoog bij het begin dan kan je volstaan met alleen gedoseerd lossen.
Omdat het een voorwiel is heb je weinig last van een wat (te) lage spaakspanning op 1 lokatie, zolang die links/rechts maar redelijk verdeeld is.
Helemaal goed krijg je dat waarschijnlijk nooit, maar het kan vaak wel weer een bruikbaar wiel worden.
Ik zou eerst eens kijken wat de doorsnee spaakspanning is , is die laag dan beginnen met rondom maar wat opvoeren, behalve op de lokatie van de laagteslag en dan maar eens kijken wat het effect is.
Gaat het de goede kant op , dan nog maar eens een rondje, tot er iets van 1 mm overblijft, daar merk je meestal niks van tijdens het rijden.
Tussendoor telkens gedoseerd wat lossen op de lage plek.
Hierbij moet je zoveel mogelijk evenredig met de hoogte werken dus het lossen verdelen naar de diepte van de slag.
Is de spaakspanning al hoog bij het begin dan kan je volstaan met alleen gedoseerd lossen.
Omdat het een voorwiel is heb je weinig last van een wat (te) lage spaakspanning op 1 lokatie, zolang die links/rechts maar redelijk verdeeld is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Binnenkort wil ik ook eens beginnen om een wielsetje te spaken.
Ik zit te denken aan 50mm carbon disc voor een racer en het liefste zo low budget ten eerste om te testen of 50mm wat voor mij is en of het spaken mij wel ligt
Heeft iemand nog tips welke materialen ik het beste kan gebruiken?
Ik zit te denken aan 50mm carbon disc voor een racer en het liefste zo low budget ten eerste om te testen of 50mm wat voor mij is en of het spaken mij wel ligt
Heeft iemand nog tips welke materialen ik het beste kan gebruiken?
Om het "in de vingers"te krijgen maakt het eigenlijk weinig uit welke materialen je gebruikt.
Makkelijkste is , zoals meer gedaan hebben, een bestaand wiel(set) uit elkaar te halen en weer van A tot Z opbouwen/afwerken.
Daarna kan je eens proberen een wat ambitieuzers in elkaar te zetten.
Makkelijkste is , zoals meer gedaan hebben, een bestaand wiel(set) uit elkaar te halen en weer van A tot Z opbouwen/afwerken.
Daarna kan je eens proberen een wat ambitieuzers in elkaar te zetten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat wat hierboven staat is ook mijn route geweest om het spaken onder de knie te krijgen.
Zeer leerzaam en leuk om te doen en dat dan later de échte wielen aan bod komen en er ook nog iets fatsoenlijks uitkomt is helemaal mooi.
Zeer leerzaam en leuk om te doen en dat dan later de échte wielen aan bod komen en er ook nog iets fatsoenlijks uitkomt is helemaal mooi.
...
Als je je spaakspanning eens wilt natrekken/controleren, moet dat zonder banden en druk erin. De banden en druk zorgen voor een initiële verlaging van de spaakspanning.
Maar is dat ook echt noodzakelijk? alles eraf, of is de druk eraf al afdoende. Ik heb geen zin om mijn tubeless banden met sealent eraf te halen en vroeg me af of het genoeg is om alleen de druk uit de banden te halen?
Maar is dat ook echt noodzakelijk? alles eraf, of is de druk eraf al afdoende. Ik heb geen zin om mijn tubeless banden met sealent eraf te halen en vroeg me af of het genoeg is om alleen de druk uit de banden te halen?