Ik niet (al vermoed ik wat sarcasme ). Er is niets mis mee om sommige zaken aan de specialist over te laten. Zelf doe ik vrijwel alle klussen aan de fiets zelf, maar zaken als wielen spaken of onderhoud van een (verende) voorvork besteed ik met liefde uit aan de (goed aangeschreven) specialist.havana schreef: ↑25 mar 2018 17:50 Nee, want ik heb ze gisteren nog nagemeten (met band er al weken op). Ik vond het de spaakspanning aan de NDS van het achterwiel te laag, dus heb ik de DS verhoogd tot het maximum en vervolgens de NDS aangespannen tot de naaf weer gecentreerd stond.
@ Orlok
Ik begrijp je reactie. Helaas is m'n vrije tijd nogal schaars de laatste tijd, dat speelt ook mee. En ik ben er ook gewoon klaar mee....
Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Toch vind ik het niet typisch Havana om het na een grotendeels geslaagde eerste bouwpoging dan maar op te geven.
Bij mij is ook wel eens wat losgelopen, kwestie van even doorzetten, komt altijd goed.
Bij mij is ook wel eens wat losgelopen, kwestie van even doorzetten, komt altijd goed.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik zou ook zeker niet opgeven. Het is een leerproces. De eerste keer met mijn zelfgemaakte set hadden er ook verschillende spaken hun spanning verloren. Ondertussen heb ik mijn wielen als oefening al twee keer opnieuw vanaf 0 aangespannen en zijn de wielen perfect, ik moet ze niet meer bijstellen na enkele ritten. De truk zat hem bij mij in het werken met vlaggetjes en tijdens de laatste fase van het aanspannen zeer veel ontstressen. Zet het even opzij als je het beu bent nu, en begin er even opnieuw aan binnen enkele weken met nieuw enthousiasme.
Ik ga zeker door, alleen met dit setje even niet.
Een andere reden dat ik hulp zoek is dat ik ook niet 100% zeker ben dat de spaaklengtes kloppen. Als het misgaat ga je namelijk overal aan twijfelen.
Een andere reden dat ik hulp zoek is dat ik ook niet 100% zeker ben dat de spaaklengtes kloppen. Als het misgaat ga je namelijk overal aan twijfelen.
Daar zal het niet aan liggen. Te lang zal het probleem niet zijn want die krijg je niet op spanning. Een beetje te kort betekent weinig schroefdraad in de nippel, maar dat kun je vrij gemakkelijk constateren door even van boven in de nippel te kijken of de spaak de hele schroefdraad van de nippel gebruikt.
Ik denk het ook niet.
De wielen zijn alweer onderweg naar Bilthoven. Achteraf blij dat ik deze beslissing heb genomen, het geeft me vertrouwen om het de volgende keer zelf weer te proberen,
Hans heeft de nippels vervangen door DT Swiss nippels met Prolock spaaklijm erin. Verder ringetjes geplaatst bij de nippels bij het achterwiel voor extra stevigheid.
Spaakpatroon was in orde. Spaaklengtes waren goed, maar.... in het achterwiel was één spaak van de NDS verwisseld met eentje aan de DS
Weer een paar lessen geleerd...
- nippels gebruiken met spaaklijm erin, of spaaklijm gebruiken met normale nippels
- secuurder zijn tijdens het bouwen met de verschillende spaaklengtes
Mijn ervaring met Maatwielen.nl was dus positief. Hans communiceert goed en snel. Het werk is snel uitgevoerd tegen een prima prijs.
Hans heeft de nippels vervangen door DT Swiss nippels met Prolock spaaklijm erin. Verder ringetjes geplaatst bij de nippels bij het achterwiel voor extra stevigheid.
Spaakpatroon was in orde. Spaaklengtes waren goed, maar.... in het achterwiel was één spaak van de NDS verwisseld met eentje aan de DS
Weer een paar lessen geleerd...
- nippels gebruiken met spaaklijm erin, of spaaklijm gebruiken met normale nippels
- secuurder zijn tijdens het bouwen met de verschillende spaaklengtes
Mijn ervaring met Maatwielen.nl was dus positief. Hans communiceert goed en snel. Het werk is snel uitgevoerd tegen een prima prijs.
Is mij ook overkomen en gelukkig zag ik het nog voordat ik alles op spanning heb gezet.Spaakpatroon was in orde. Spaaklengtes waren goed, maar.... in het achterwiel was één spaak van de NDS verwisseld met eentje aan de DS
Nog iets anders wat mij overkwam was dat de leverancier me 2 soorten spaken leverde.
Ik had Competions besteld, dus double butted, maar daar zaten ook gewoon recht-toe-rechtaan spaken tussen. Kon ik bijna alles weer loshalen en deze vervangen.
Met andere woorden ook dat moet je vooraf controleren en een foutje is snel gemaakt...
We houden de moet er maar in en uiteindelijk komt het goed.
Dank @havana voor je feedback want ik begon me ook een beetje onzeker te voelen na jouw bericht en heb alles nogmaals gecontroleerd.
...
DT prolock nippels zijn sowieso een goede keuze, echt nooit gedoe mee gehad. Wielen bouwen is opzich niet moeilijk maar het is wel makkelijk om foutjes te maken. Meestal meet ik alles na voordat ik begin met bouwen puur voor de zekerheid. Daarnaast liggen m'n spaken voor rechts bijv. helemaal rechts en links helemaal links op mn werkbank.
Over het gebruik van nippels met spaaklijm ben ik het niet met je eens Havana, het is een cover-up die weliswaar het loskomen van nippels/spaken voorkomt maar zo ook er voor zorgt dat foutjes in je bouwkunsten niet naar bovenkomen. Lukt het je niet een achterwiel te bouwen zonder loskomende spaken, dan kan het inderdaad een redmiddel zijn, maar ikzelf heb geen problemen met mijn achterwiel zonder spaaklijm. Roger Musson schrijft in zijn boek ook dat hij voor klanten wél spaaklijm gebruikt (zodat ze er nooit meer naar hoeven te zien), maar dit voor zijn eigen wielen niet doet. Bij een goed gespaakt wiel moet je hoogstens na de eerste rit nog een keertje kleine correcties uitvoeren.