Jans schreef: ↑26 feb 2018 17:41
@codex, nog een aardig rondje voor de kou. Maar Marit woont daar toch niet meer, denk ik. Ze zal toch in Italië wonen?
Jazeker.. ze is getrouwd met Matteo Anesi(voormalig schaatser) en nu haar coach. Ze wonen in een bergdorpje(met ijsbaan).
Ik bedoel ook hun ouderlijke woningen. Antoinette de Jong komt van een boerderij uit een dorpje vlakbij Heerenveen en zal nu op zeker in een flatje/appartementje wonen in Heerenveen waar zoveel (jonge)schaatsers wonen.
Je hebt hier eigenlijk 2 gebieden waar de schaatsers vooral vandaan komen.. In het gebied tussen de Lemmer en Heerenveen.En ook veel uit het gebied (ruimgenomen,) tussen Irnsum/Heerenveen en Drachten.Zal zeker te maken hebben met het feit dat ze als kinderen bij een club zijn gaan schaatsen/shorttracken die traint op Thialf. Ook Leeuwarden heeft een ijsbaan.
Goede schaatsers zijn er hier talrijk, maar goede (prof)fietsers daarentegen zijn er nauwelijks en ook weinig geweest.Wordt gewoon niet gestimuleerd. Je ziet hier ook erg weinig kinderen op een racefiets.
Zo zie je maar weer, dat breedte-sport altijd weer toppers oplevert als de kinderen maar een keuze hebben om die sport te beoefenen.
Zou je hier bergen hebben dan hadden we op zeker ook toppers op de skie en snowboard.Omdat de (veelal) plattelands jeugd de juiste mentaliteit heeft om steeds maar weer te trainen en al die opofferingen( vele trainingen/vroeg op bed/geen feestjes tot midden in de nacht/reizen naar wedstrijden e.d.) te doorstaan.Dan moet je al wat karakter in je hebben.
Ik zei ook altijd op het werk, neem maar jongeren aan uit de dorpen, die zijn er altijd, zijn betrouwbaar, hebben geen praatjes en doen gewoon wat ze moeten doen.Daar kan van je op aan.Zo is het.
Zolang er nog zulke jongeren worden geboren(ook jongeren met de juiste instelling in de stad natuurlijk), zal er altijd weer gepresteerd worden in de topsport (en wat nog belangrijker is... er altijd weer vertrouwen is, in een goede maatschappij).