Als ik zero friction cycling moet geloven gaat je ketting met hotwax tov squirt wax ongeveer 2x langer mee. En daarmee je cassette uiteindelijk ook. Ik vind het een leuk experiment om uit te proberen of ik ook dat verschil merk.Kornuit schreef: ↑12 mar 2024 11:48Ik werk al jaren met Squirt en ontvet de ketting voor montage de 1e keer en daarna is het enkel bijhouden. Met natte wegen na elke rit even 1 keer squirt over de ketting voordat ik hem wegzet en in de zomer is het misschien om de 3-4 ritten. Zie het voordeel niet echt van verwarmde wax.
Ketting waxen met verwarmde wax
Ik laat de ketting gewoon zitten. Je fiets alleen afspoelen met water, niet met schoonmaakmiddelen. Dat zou ook niet nodig moeten zijn als je hotwax gebruikt. Want er zit immers alleen een beetje zand/modder op je fiets maar geen vet/olie resten. Ik heb denk ik voor de rest van mijn leven genoeg muc-off schoonmaakmiddel, want ik gebruik dat dus nooit

edit: wel goed je ketting drogen trouwens na het wassen. Anders gaat hij roesten. Dat doet een ketting met wax sneller dan met olie.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14318
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
+1
Zo doe ik het ook. En inderdaad normaal deed ik midden in het jaar even een hele rebuild van mijn fiets. naven uit elkaar, balhoofd en weer netjes vet ertussen.
Dat heb ik nu al anderhalf jaar niet gedaan. en nog geen kraakje of tikje te bekennen.
Schoonmaken veroorzaakt vaak meer ellende dan dat het goed doet. Zeker schoonmaakmiddelen lossen toch altijd vet op.
Zo doe ik het ook. En inderdaad normaal deed ik midden in het jaar even een hele rebuild van mijn fiets. naven uit elkaar, balhoofd en weer netjes vet ertussen.
Dat heb ik nu al anderhalf jaar niet gedaan. en nog geen kraakje of tikje te bekennen.
Schoonmaken veroorzaakt vaak meer ellende dan dat het goed doet. Zeker schoonmaakmiddelen lossen toch altijd vet op.
Even een vraagje. Bij het ontvetten van de ketting voor de allereerste wax beurt lees ik dat als laatste stap vaak alcohol gebruikt wordt (vermoedelijk om de laatste vetrestjes te verwijderen en geen residu achter te laten). Wat voor alcohol gebruiken jullie hiervoor precies? Ethyl alcohol of isopropanol (IPA)?
In het filmpje van ozcycle wordt gedenatureerde alcohol gebruikt (methylated spirits). Dit is in feite ethylalcohol met methanol toevoeging. Dit lijkt mij redelijk gelijk aan brandspiritus (85% ethylalcohol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton, 1% pyiridine). Is brandspiritus ook geschikt? Iemand ervaring mee? Zou wel handig zijn, want is stukken goedkoper en makkelijker verkrijgbaar dan IPA.
In het filmpje van ozcycle wordt gedenatureerde alcohol gebruikt (methylated spirits). Dit is in feite ethylalcohol met methanol toevoeging. Dit lijkt mij redelijk gelijk aan brandspiritus (85% ethylalcohol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton, 1% pyiridine). Is brandspiritus ook geschikt? Iemand ervaring mee? Zou wel handig zijn, want is stukken goedkoper en makkelijker verkrijgbaar dan IPA.
Laatst gewijzigd door way2go op 02 apr 2024 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14318
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Geen ervaring. Ik gebruik 2x terpetine.
Maar ansich heb ik hier wel aan zitten denken IPA of brandspiertus.
IPA bestel ik wel een met wat bussen remmen reiniger mee. Dan is het goed verkrijgbaar
Maar ansich heb ik hier wel aan zitten denken IPA of brandspiertus.
IPA bestel ik wel een met wat bussen remmen reiniger mee. Dan is het goed verkrijgbaar
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4870
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Even dit topic een schop geven met mijn eerste ervaring.
Twee kettingen ontvet, mede in een ultrasoon reiniger. Daarna dus in een warm wax badje en uithangen.
Dan het lastigste deel, het monteren van de net gewaxte ketting. Wat gaat dat k*t. Alle schakels netjes gebroken, zodat er beweging in zit. Alleen is die beweging nog lang niet genoeg om de bochten in de derailleur te kunnen maken.
Dus in de werkstandaard eerst een aantal minuten lopen klooien om de ketting op de tandwielen en het kettingblad te houden.
Binnenkort maar een rondje fietsen en hopen dat de ketting blijft zitten.
Twee kettingen ontvet, mede in een ultrasoon reiniger. Daarna dus in een warm wax badje en uithangen.
Dan het lastigste deel, het monteren van de net gewaxte ketting. Wat gaat dat k*t. Alle schakels netjes gebroken, zodat er beweging in zit. Alleen is die beweging nog lang niet genoeg om de bochten in de derailleur te kunnen maken.
Dus in de werkstandaard eerst een aantal minuten lopen klooien om de ketting op de tandwielen en het kettingblad te houden.
Binnenkort maar een rondje fietsen en hopen dat de ketting blijft zitten.
Lijkt mij niet meer dan logisch, warme vloeibare wax gaat stollen als het is afgekoeld en wordt zo hard als kaarsvet. 
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5641
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Bij mij is even de straat op en neer vaak al genoeg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4870
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik ga er ook vanuit dat het verder goed gaat, maar heel gemakkelijk monteren is er niet bij lijkt het.