Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2021

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 20 mei 2021 14:14

Dat was genieten gisteren. Gravel hoort absoluut thuis in de giro.
De omstandigheden zijn voor iedereen gelijk en je kunt evt. bandenkeuze en druk daarop aanpassen.
Bernal oogt enorm sterk, maar de vraag is hoe zijn rug het houdt.
De verschillen bovenin het klassement zijn nog klein en de tijdrit kan wel eens bepalend worden.
Wat er met Evenepoel aan de hand was zullen we vast nog wel wel horen; ik denk een combinatie van factoren (ondergrond, weer, rustdag slecht verteerd, onbekend terrein, want nog geen grote ronde gereden).
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 20 mei 2021 14:52

We moeten het huidige gravel ook niet overdrijven. Het is gewoon keihard aangereden "hardpack" wat met regen best vervelend is maar toch niet in droge omstandigheden behalve als je lenzen hebt.

Misschien heb ik iets in de jaren gemist, maar Bernal is toch geen slechte tijdrijder. Die gaat toch nooit meer dan 1 seconde op evenpool verliezen in een tijdrit in een grote ronde.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 20 mei 2021 16:22

wasbeer2006 schreef: 20 mei 2021 14:52 Misschien heb ik iets in de jaren gemist, maar Bernal is toch geen slechte tijdrijder. Die gaat toch nooit meer dan 1 seconde op evenpool verliezen in een tijdrit in een grote ronde.
1 seconde is wel heel weinig. Het is geen siamese tweeling.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 20 mei 2021 16:46

wasbeer2006 schreef: 20 mei 2021 14:52 We moeten het huidige gravel ook niet overdrijven. Het is gewoon keihard aangereden "hardpack" wat met regen best vervelend is maar toch niet in droge omstandigheden behalve als je lenzen hebt.

Misschien heb ik iets in de jaren gemist, maar Bernal is toch geen slechte tijdrijder. Die gaat toch nooit meer dan 1 seconde op evenpool verliezen in een tijdrit in een grote ronde.
vooor wat het waard is: in de tour 2019 verloor bernal ( die hij won) 1 minuut 36 sec op alaphilippe in een heuvelachtige tijdrit van 27,2 kms. Zo super gereden is dat toch niet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

senior
Forum-lid

senior 20 mei 2021 17:37

lugosi schreef: 20 mei 2021 10:28
raven14 schreef: 20 mei 2021 09:30 Ik denk dat een TT van langer dan 80km niet meer is toegestaan, maar het zou wel leuke koers kunnen opleveren. Een breder veld van kandidaten, en zij die meer in het klimmers-spectrum zitten moeten vroeger de aanval intrekken.
Mee eens, vroeger was het ook evenwichtiger verdeeld en konden sterke renners die zwaar waren (70+) ook klassementsambities hebben.
Vroeggah was sowieso alles beter. :lol: :mrgreen:

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 mei 2021 18:18

MarkVeenstra schreef: 20 mei 2021 10:44 Vroeger was alles beter ;-)

Maar euhm, moeten we parijs roubaix dan ook maar wat lichter maken, anders kunnen pure sprinters daar nooit een keer winnen. Er zijn ook kleinere rondes met amper klim etappes. Of juist met veel heuvelritten (Noorwegen, Groot Britannie) etc.

Een grote ronde mag best evenwichtig zijn, tussen klimmen en tijdrijden.
En er mag ook best een kasseien rit of een gravel strook in zitten. Maar hoeft niet per se. Dan zitten er verschillende kwaliteiten in waaronder de klassementsmannen zich moeten zien te handhaven.

Maar het is ook van alle tijden dat die evenwichtigheid er niet altijd is. En de ontwikkeling van het niveau van renners, en de dichtheid aan de top, zorgt ook voor een andere benadering. Dus andere uitwerking van een wedstrijdverloop onder een bepaald parcours. Daarbij ook de ontwikkeling van rijden op vermogensmetertjes, ploegentactieken, oortjes etc etc.
Hoe ouder ik word, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat er nu niet veel beter is dan dat het vroeger was, en de gevallen waarvoor dat wel zo is daar betalen we een serieuze prijs voor.

Een eendagswedstrijd mag best specifieke kenmerken hebben zolang er maar keus genoeg is tussen verschillende wedstrijden met elk hun specifieke kenmerken.

In de grote rondes is het evenwicht tussen klimmen en tijdrijden al wel enkele decennia zoek. Ik kan alleen vaststellen dat klimmers enorm bevoordeeld moeten worden om een grote ronde te kunnen winnen. Zelfs één degelijke tijdrit als tegenhanger is blijkbaar al onhaalbaar.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 20 mei 2021 18:22

Met name de ASO profileert de Tour al een aantal jaren in de hoop eindelijk weer een Franse winnaar te kunnen verwelkomen. Dus weinig tijdritkilometers om Bardet te pleasen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 mei 2021 18:32

Bardet staat nu al op meer dan 3 minuten we hebben nog geen serieuze tijdrit gehad.

Best leuke finale vandaag trouwens.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 mei 2021 18:34

MarkVeenstra schreef: 20 mei 2021 10:46

Steeds meer op spectakel?
De oorsprong van de grote rondes, in ieder geval de Giro en de Tour.., komen uit de journalistiek!
Ze zijn in het leven geroepen om spektakel te maken om over te schrijven en op de schrijfsels te verdienen! Het is nooit anders geweest en dus ook helemaal niet de bedoeling een "wereldkampioen ronderenner" te vinden. :like:
Uw interpretatie neemt wel een loopje met de geschiedenis van het ontstaan van de Tour.
Als een krant een concurrerende krant lezers wil ontfutselen met het organiseren van een sportwedstrijd dan is dat omdat er bij de potentiele lezers een appreciatie bestaat voor sport.
Dat u daar spektakel van maakt is een veronderstelling die niet blijkt uit de intenties van de organisatoren.
Dat er naast sportinteresse ook nog andere factoren meespelen is duidelijk, bijvoorbeeld het toerisme dat breder wordt rond de eeuwwisseling. (Een contextuele aanrader hieromtrent is zeker het boek 'De Vroolijke Tocht' van Cyriel Buysse).

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 mei 2021 18:36

senior schreef: 20 mei 2021 17:37

Vroeggah was sowieso alles beter. :lol: :mrgreen:
Niet alles, veel wel.
Hoe langer hoe meer.
De boeken van Pinker ten spijt....

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 mei 2021 18:37

timo2.0 schreef: 20 mei 2021 18:22 Met name de ASO profileert de Tour al een aantal jaren in de hoop eindelijk weer een Franse winnaar te kunnen verwelkomen. Dus weinig tijdritkilometers om Bardet te pleasen.
Mee eens, niet alleen omwille van Bardet trouwens, ook van Pinot verwachtte men een tourzege.

De dag dat de Fransen een kandidaat hebben die goed kan tijdrijden zal het hele plaatje veranderen....

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 mei 2021 18:42

fiedoo schreef: 20 mei 2021 16:46
wasbeer2006 schreef: 20 mei 2021 14:52 We moeten het huidige gravel ook niet overdrijven. Het is gewoon keihard aangereden "hardpack" wat met regen best vervelend is maar toch niet in droge omstandigheden behalve als je lenzen hebt.

vooor wat het waard is: in de tour 2019 verloor bernal ( die hij won) 1 minuut 36 sec op alaphilippe in een heuvelachtige tijdrit van 27,2 kms. Zo super gereden is dat toch niet.
In 2018 verliest Bernal 2 minuten op 30 km op de winnaar (Dumoulin).

Plaats reactie