Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

bobbaersr.
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 aug 2007 18:13

bobbaersr. 22 jan 2010 16:28

Corniel schreef:Waarom heb je geen nood aan disc-wielen? Dat scheelt toch echt aanzienlijk.


In Hawaii zijn geen discwielen toegelaten :p.
Ik denk dat ik met Zipps 808 achteraan niet veel moet inboeten tov discs. Ik vind discwielen eerder voor tijdritten dan voor lange-afstandstriathlon. Als je op volledige triathlon een gemiddelde fietssnelheid haalt van 36-38km/uur, zit het wel snor, maar het verschil tussen discwielen en Zipp 808 is dan weer kleiner. Desbetreffend vind ik Zipp 808 interessanter.

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 22 jan 2010 18:47

Bobbaers R. schreef:
mister_arby schreef:Woow zeer mooi! Grote maat ofniet? Zijn dat de nieuwe Sram shifters? Als de fiets klaar is zien we graag meer foto's! En ben benieuwd wat je ervaringen zijn met deze shifters.


Hallo,

Ja is inderdaad de grootste maat, ik ben zelf 1m87.
En inderdaad de R2C shifters van Sram. Ik ben er ook heel benieuwd naar.

Ik ben nu nog aan t twijfelen tussen volgende wielen met alu remrand:
- Zipp 808 achter/ Zipp 404 voor
- FFWD F6R
- SRAM S80 achter/SRAm S60 voor.

Twijfel of Zipps hun meerprijs wel waard zijn? Ik zou niet weten welke andere wielen interessant zijn. Ik ben professioneel bezig met lange-afstandstriathlon en heb dus geen nood aan disc-wielen.

Mvg, Rob


Ik vraag me ook af waarom je geen discwiel wil? Disc kan eigenlijk onder bijna alle condities wel worden gebruikt. Ik heb zelf een 101mm achterwiel, daar zou je ook nog voor kunnen kiezen, maar dat heeft bij mij meer met budget te maken.

En waarom wil je alu rem rand? De meeste profs rijden met full carbon tube wielen.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 22 jan 2010 19:03

mister_arby schreef:Ik vraag me ook af waarom je geen discwiel wil?


zie bovenaan deze pagina :)
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 22 jan 2010 19:50

Och, alleen in Kona heb je niets aan een disc. Dus om te zeggen dat ze alleen maar voor TT's zijn vind ik onzin. Prima als je geen disc wil hoor, maar gebruik dan een ander argument ;)

Zie ook: Best images of the bike '09

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 22 jan 2010 20:03

Hoi,

Kan dan iemand test resultaten posten die het Wattage verschil laten zien tussen b.v. een 3/4 Spaaks en een Disc Wiel.
Niet dat ik te lui ben om het op te zoeken maar puur om te peilen wat de consensus is ten aanzien van het voordeel van een Disc Wiel.
Kijk uit dat je met een Disc Wiel ook met PURE zijwind al een nadeel hebt!! Questie van resulterende krachten. Ik heb het dan niet eens over mogelijke stuurproblemen met harde zijwind (de reden waarom ze waarschijnlijk in Hawaii verboden zijn).

Zonder even dingen op te zoeken mensen. Hoeveel Watts gaat je een Disc Wiel voordeel opleveren?
Ik heb het dan over windstil weer op een vlakke weg.

Niet dat ik een Disc Wiel niet mooi vind klinken als je naast de kant van de weg staat. Je moet echter alles wel binnen perspectief zien.
Disc Wiel is iets aerodynamischer dan een gespaakt wiel maar dit hangt af van de omstandigheden.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 22 jan 2010 21:16

tabelletjes (die ik ook niet helemaal begrijp?)
http://www2.bsn.de/cycling/WheelAerodynamics.html

Hier zelf een populair wiel selecteren en je krijgt de drag te zien bij bepaalde windhoeken:
http://www.hedcycling.com/aerodynamics_technology/
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 22 jan 2010 22:10

Bobbaers R. schreef:
Corniel schreef:Waarom heb je geen nood aan disc-wielen? Dat scheelt toch echt aanzienlijk.


In Hawaii zijn geen discwielen toegelaten :p.
Ik denk dat ik met Zipps 808 achteraan niet veel moet inboeten tov discs. Ik vind discwielen eerder voor tijdritten dan voor lange-afstandstriathlon. Als je op volledige triathlon een gemiddelde fietssnelheid haalt van 36-38km/uur, zit het wel snor, maar het verschil tussen discwielen en Zipp 808 is dan weer kleiner. Desbetreffend vind ik Zipp 808 interessanter.



Een dics is vrijwel altijd sneller (bij semi- vlak/vlakke wedstrijden). In vergelijking met mijn 101mm achterwiel scheelt het echter nog maar een paar seconden.

Met een 808 achterwiel kun je eigenlijk altijd wel rijden. Daarnaast met 404 kun je ook bij alle omstandigheden wel rijden. Dat is dan ook de meest allround set. Zie je ook veel triatleten mee rijden.
Maar als proffesional zou ik eerder kiezen voor een ruimer assortiment aan wielen. De secondes tellen. Ook op de lange afstanden.
Het voordeel is ook veel groter met aerodynamisch materiaal op langere afstand.

Op de Zipp website staat nog wel leuke informatie: Zipp wiel keuze triathlons

ironpete
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 feb 2007 09:42

ironpete 22 jan 2010 22:59

Wat is het probleem van een alu remrand, ene Chrissie Wellington fietste de concurrentie op een hoopje met haar wielen met alu rem rand.
http://www.triathlonranking.com" onclick="window.open(this.href);return false;

bobbaersr.
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 aug 2007 18:13

bobbaersr. 23 jan 2010 11:55

Bleek schreef:Och, alleen in Kona heb je niets aan een disc. Dus om te zeggen dat ze alleen maar voor TT's zijn vind ik onzin. Prima als je geen disc wil hoor, maar gebruik dan een ander argument ;)

Zie ook: Best images of the bike '09


Ik denk dat 't verschil tussen winst en verlies niet ligt in het verschil tussen discwiel en Zipp 808 bij de volledige afstands triathlon.

Ik opteer voor alu remrand omdat mijn trainingswielen dat ook hebben. Om steeds remblokken te wisselen vind ik gee systeem. In top 20 in Hawaii rijden er ook met clinder zipps...

laat ik eerst wat meer resultaten neerzetten voor ik ga denken aan 3 sets wedstrijdwielen aan te schaffen.

mvg, Rob

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 24 jan 2010 16:44

Ik zweer nog steeds bij m'n HED's : bombproof, allround (vind ik) en erg goed te hanteren bij crosswinds...

En weer wat foto's van het projectje. tot de conclusie gekomen dat er wat spacer in moeten...armpads liggen 18cm lager dan het stuur, dus 2cm aan spacers is noodzakeijk ivm comfort (Had 15cm lager voorheen)

Afbeelding
zadel (aangevallen door kat nikkie... :( ) met een speedbottle erachter omdat het frame zelf te weinig ruimte had voor 2 speedbottes

Afbeelding
Tektro R725 ook weer gemonteerd, alleen remmontage zit lager dan de TCR. Moet nog de blokken passend krijgen.

Afbeelding
cloesup van de spacertoren voor de armpads: langere bouten een 3cm aan spacers in totaal

Afbeelding
cranksetje

Afbeelding
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 24 jan 2010 16:55

Zou ik zo brutaal mogen zijn om je te vragen eens te kijken wat zo ongeveer de minimale ruimte is die je nodig hebt voor de Tektro?

Vind het overigens een gelikte fiets! (met een knipoog naar de kat-zadel-actie)
FacebookS3RSSite

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 24 jan 2010 19:23

tja... zadel van de trainingsfiets was helemaal erg, nu dus regelmatig nagels kninppen...

Ik ga voor je kijken wat betreft de maten. Ik heb het op een TCR (bj 2000) kunnen monteren en deze heeft ok ruimte zat lijkt het, zit puur met het punt dat de remblokken hoger moeten moet 1-2mm de remklauw gaan inboren vermoed ik, maar even kijken of dat verantwoord is.
Ook voor de klauw geldt: langere bout, vullringen (alle druk moet op het alu gedeelte komen van de vork (waar normaal ook de klauw in valt) en niet het carbon van de vork)

Op welk frame wil jij hem gaan monteren?
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Plaats reactie