Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Reactie van de chauffeur is compleet beneden peil. Fietsers doen niks fout. MAAR...
Ik fiets ook heel veel op dit soort smalle wegen. Als er vrachtauto’s of landbouwvoertuigen van voor of achteren naderen dan stop ik en wacht even in de berm. De chauffeur is altijd dankbaar. (Handje omhoog) maar niet in de laatste plaats doe ik het vanwege mijn eigen veiligheid. Als zo’n combi naast je zit en hij maakt een stuurfout omdat die aan de rechterkant met de wielen door de zachte berm gaat dan vertel je het niet na.
Ik fiets ook heel veel op dit soort smalle wegen. Als er vrachtauto’s of landbouwvoertuigen van voor of achteren naderen dan stop ik en wacht even in de berm. De chauffeur is altijd dankbaar. (Handje omhoog) maar niet in de laatste plaats doe ik het vanwege mijn eigen veiligheid. Als zo’n combi naast je zit en hij maakt een stuurfout omdat die aan de rechterkant met de wielen door de zachte berm gaat dan vertel je het niet na.
Hier moeten we als 'wielrenners' (incl alle subgroepen) dus mee stoppen. Want dit is hetzelfde als dat ebikers of stadsfietsers naast elkaar blijven rijden: Zíj komen tijden lang niks tegen en denken dat het prima kan. Als racefietsers ervaar je dat op dit soort wegen vaak ook. Prima om naast elkaar te rijden, maar let op je omgeving en pas je direct aan als je van achteren genaderd wordt.
Ik ben alleen maar blij dat zo'n groot voertuig zich realiseert dat een fietser kwetsbaar is en het niet tot op de mm gaat forceren.
Ik ben alleen maar blij dat zo'n groot voertuig zich realiseert dat een fietser kwetsbaar is en het niet tot op de mm gaat forceren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1070
- Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
- Locatie: Alphen aan de Rijn
wouterf schreef: ↑10 aug 2018 08:19 Hier moeten we als 'wielrenners' (incl alle subgroepen) dus mee stoppen. Want dit is hetzelfde als dat ebikers of stadsfietsers naast elkaar blijven rijden: Zíj komen tijden lang niks tegen en denken dat het prima kan. Als racefietsers ervaar je dat op dit soort wegen vaak ook. Prima om naast elkaar te rijden, maar let op je omgeving en pas je direct aan als je van achteren genaderd wordt.
Ik ben alleen maar blij dat zo'n groot voertuig zich realiseert dat een fietser kwetsbaar is en het niet tot op de mm gaat forceren.
Kijk eens goed naar je eigen profiel foto .
Haha mooi, en inderdaad een goed voorbeeld van hoe ook de welwilende sociale fietser onbewust 'tot last' kan zijn voor een ander .
Daarom is situational awareness zo belangrijk. Soms zie je groepen bv nog steeds breeduit over de weg rijden terwijl achter hen een aantal auto's rijden. Het is aan de achterste rijder om dat te signaleren en de groep aan de kant te manen.
Daarom is situational awareness zo belangrijk. Soms zie je groepen bv nog steeds breeduit over de weg rijden terwijl achter hen een aantal auto's rijden. Het is aan de achterste rijder om dat te signaleren en de groep aan de kant te manen.
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
Niet zo moeilijk om even achter elkaar te gaan fietsen toch? Zeker als je met z'n tweeën bent. Automobilisten moeten er ook rekening mee houden dat 'wielrenners' hun niet horen. Als je vol in de wind rijdt, worden autogeluiden snel overstemd. En dan niet agressief gaan lopen claxoneren, maar gewoon tijdig even over de graskeien, dan hoor je ze wel. Ik zal trouwens niet snel langs de kant gaan staan. Gewoon op het kantje gaan rijden. De weg is van iedereen, dus eis ik mijn plek gewoon op. Dan wachten ze maar even tot er ruimte is. Trekkers mogen sowieso maar 25 al gaan ze vaak harder. (Wetsvoorstel voor kentekenplicht is er niet door gekomen, waardoor de verhoging naar 40kpu ook niet door ging).
De bekende spijker op z'n kop.wouterf schreef: ↑10 aug 2018 08:19 Hier moeten we als 'wielrenners' (incl alle subgroepen) dus mee stoppen. Want dit is hetzelfde als dat ebikers of stadsfietsers naast elkaar blijven rijden: Zíj komen tijden lang niks tegen en denken dat het prima kan. Als racefietsers ervaar je dat op dit soort wegen vaak ook. Prima om naast elkaar te rijden, maar let op je omgeving en pas je direct aan als je van achteren genaderd wordt.
Zonder nou op de man te spelen, maar wat je hier boven schetst is nou precies wat mis is in het hedendaagse verkeer. Iedereen eist zijn plek maar op, iedereen vind dat een ander maar op hem of haar moet wachten. Dit is ook een van de belangrijkste redenen voor agressie/agressief rijgedrag in het verkeer met als gevolg ongelukken. Verkeersinzicht en een stukje begrip is bijna niet meer aan de orde. En eigenlijk is het maar een kleine moeite om toeschietelijk te zijn ten behoeve van een goede en veilige doorstroming in het verkeer.Marcopfiets schreef: ↑10 aug 2018 10:21 dus eis ik mijn plek gewoon op. Dan wachten ze maar even tot er ruimte is.
Zo rij ik gisteren een mini rotonde met de auto op. Gelijktijdig reed van links ook een auto de rotonde op. Met gelijkende snelheid KUN je een goede doorstroming hebben zonder elkaar te hinderen. Maar wat doet die kloothommel?! Hij geeft flink gas bij, rechte van de sterkste zal die gedacht hebben. Om een aanrijding te voorkomen stopte ik zodat die alsnog er voor langs kon schieten. Maar dat deed die ook niet. Gevolg? We stonden dus allebei onnodig stil. Weg doorstroming. Maar nog wel even flink tekeer gaan achter het stuur. Manman denk ik dan.. veel te kort lontje
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Rotondes zijn gemaakt om de doorstroming te bevorderen, echter de meeste sukkels denken dat wanneer ze gas bijgeven ze eerder op de rotonde zijn en zodoende voorrang hebben op overige deelnemers waar ze overigens schijt aan hebben.
Ik, ik, ik en na mij de zondvloed......
En die voorrang? Die nemen ze, ze wachten niet af of ze die krijgen!
Ik, ik, ik en na mij de zondvloed......
En die voorrang? Die nemen ze, ze wachten niet af of ze die krijgen!