Tubeless
Orlok en Wasbeer, ook jullie hartelijk dank voor je uitgebreide reactie.
Zoals gezegd, ik ga het gewoon doen. Verder zal ik een fles sealant aanschaffen: Stan's NoTubes of Orange Seal, zal het eens onderzoeken.
Zoals gezegd, ik ga het gewoon doen. Verder zal ik een fles sealant aanschaffen: Stan's NoTubes of Orange Seal, zal het eens onderzoeken.
Avatar gebruiker
Orange Seal, beter vind je niet.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het hangt van je banden af, jaar of 10 geleden had in conti racekings. Het leek wel of die de vloeistof opdronken. Na 6 a 7 weken droog. pas na drie keer bijvullen werd het minder. En niet 1 band maar alle drie.Orlok schreef: ↑07 jun 2020 19:24
Zelf geen ervaring mee dat de sealant kleverig wordt maar de sealant die ik gebruik van Schwalbe (Stan's) kan wel meer dan een jaar in de band blijven en doet daarna nog zijn werk.! Verdampen zal door het gesloten compartiment band/velg niet voorkomen wel dat de 'vaste' deeltjes in de sealant na verloop van stilstand zich gaan afscheiden van de vloeistof en neerslaan op de binnenkant van de band waardoor je alleen een waterige vloeistof overhoudt.
Michelin MTB blijf 9 mnd tot een jaar goed. Dan bijvullen en je kon er weer tegen.
Schwalbe pro one vorige versie half jaartje bij mij. Wordt inderdaad steeds wateriger omdat de kristallen blijven kleven.
Pirelli MTB blijft een half jaartje goed.
Rijd altijd met stans, nu de race sealant, die dicht wel beter af. Banden verliezen echt amper druk.
Ik lees ook veel dat na het lekrijden je niet meer de oude druk in je banden haal?
Voorbeeld: je rijd op 7 bar en na lekrijden kan je max tot 4 bar oppompen of hij zakt uit zichzelf naar 4 bar.
Dit zie ik veel in de recensies staan van een artikel. klopt dit?
Voorbeeld: je rijd op 7 bar en na lekrijden kan je max tot 4 bar oppompen of hij zakt uit zichzelf naar 4 bar.
Dit zie ik veel in de recensies staan van een artikel. klopt dit?
Als je tubeless gaat rijden, is 7 bar als uitgangspunt al fout.
Als je lek rijdt en je kunt niet verder dan 4 bar oppompen, kom je nog steeds thuis. Dan moet je gaan kijken naar een patch aan de binnenkant van de band. Bij een echt grote gat, band weg (helaas)
Dat DT setje wat je gezien hebt op Rose, als je daar 28mm banden op zet (tubeless), kun je met gemak met 5 bar voor en 5,5 bar achter rond rijden.
ENVE heeft een mooie tabel waar je het een en ander tegenover elkaar kunt zetten om tot een bandendruk te komen (als uitgangspunt en daaruit tweaken naar smaak)
https://www.enve.com/en/tirepressure/
Van die recensies van jouw klopt helemaal niets van, tenminste als ik begrijp dat je bedoelt dat als je onderweg lek rijdt en je van 7 bar naar 4 bar nog thuis kon komen dat je daarna thuis niet meer naar 7 bar kan oppompen.?
Meerdere keren gehad dat ik onderweg lek reed, veel druk verloor en toch nog thuis kwam. Eenmaal thuis kon ik het lek niet meer vinden want was door de sealant gedicht en gewoon weer op druk gebracht (92 kg op 23 mm: 6 voor en 6,5 achter). Zelfs een keer gehad dat nadat ik na een (te) groot lek een binnenband had gestoken thuis het lek niet kon vinden en de band gewoon weer op druk had gebracht waarna de band gewoon dicht bleef.! Sinds die keer heb ik ook altijd een krijtje in de achterzak, als ik het lek zie kan ik met het krijtje een streepje zetten.
Neemt niet weg dat indien het lek toch open springt bij het oppompen je een bandenplakker aan de binnenkant moet plakken.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Hi,
Ik heb vorig jaar een mooie lichte wielset gekocht die geschikt is voor het rijden met een tubeless setup. Ik heb er meteen een setje Schwalbe banden bij gekocht om direct de weg op te kunnen. Bij de initiële setup kreeg ik m’n voorweel zonder problemen gemonteerd. Gewoon met de voetpomp oppompen, beetje sealant erin en klaar. Het achterwiel daarentegen gaf direct problemen. Uiteindelijk heb ik een Tyre Booster aangeschaft en na een hoop geklooi met (naar m’n gevoel) liters Dreft kreeg ik de band uiteindelijk in de velg gepopt.
Afgelopen week reed ik na 3600 km. een gat in m’n achterband, en werd ik getrakteerd op een sealant douche. Binnenbandje erin en verder!
Nu heb ik een vandaag een nieuwe band aangeschaft, en probeer ik deze te monteren, maar ik kom niet eens in de buurt van het eindresultaat. Ik heb de velg schoongemaakt, ingesmeerd met Dreft, alvast wat sealant erin gedaan en meerdere keren geprobeerd om met de tyre booster er 9 bar doorheen te pompen. De band blijft lekker in het midden van de velg, en de lucht ontsnapt er gemakkelijk langs. De velg popt met geen mogelijkheid naar de velgrand. Wat een geklooi!
Als ik m’n velglint inspecteer, dan valt me op dat er best een flinke gleuf in het midden zit. Ik kan me voorstellen dat een band er moeite mee heeft om hier uit te ploppen. Kan ik eventueel een nieuw velglint aanbrengen? En kan ik die dan bovenop de huidige aanbrengen, of is het beter om de huidige eerst te verwijderen?
Hopelijk kunnen jullie me hierover adviseren. Alvast dank!
Ik heb vorig jaar een mooie lichte wielset gekocht die geschikt is voor het rijden met een tubeless setup. Ik heb er meteen een setje Schwalbe banden bij gekocht om direct de weg op te kunnen. Bij de initiële setup kreeg ik m’n voorweel zonder problemen gemonteerd. Gewoon met de voetpomp oppompen, beetje sealant erin en klaar. Het achterwiel daarentegen gaf direct problemen. Uiteindelijk heb ik een Tyre Booster aangeschaft en na een hoop geklooi met (naar m’n gevoel) liters Dreft kreeg ik de band uiteindelijk in de velg gepopt.
Afgelopen week reed ik na 3600 km. een gat in m’n achterband, en werd ik getrakteerd op een sealant douche. Binnenbandje erin en verder!
Nu heb ik een vandaag een nieuwe band aangeschaft, en probeer ik deze te monteren, maar ik kom niet eens in de buurt van het eindresultaat. Ik heb de velg schoongemaakt, ingesmeerd met Dreft, alvast wat sealant erin gedaan en meerdere keren geprobeerd om met de tyre booster er 9 bar doorheen te pompen. De band blijft lekker in het midden van de velg, en de lucht ontsnapt er gemakkelijk langs. De velg popt met geen mogelijkheid naar de velgrand. Wat een geklooi!
Als ik m’n velglint inspecteer, dan valt me op dat er best een flinke gleuf in het midden zit. Ik kan me voorstellen dat een band er moeite mee heeft om hier uit te ploppen. Kan ik eventueel een nieuw velglint aanbrengen? En kan ik die dan bovenop de huidige aanbrengen, of is het beter om de huidige eerst te verwijderen?
Hopelijk kunnen jullie me hierover adviseren. Alvast dank!
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Tire booster kan 11 bar hebben ( wss nog wel meer ). Als het wiel op de grond rust wil het niet. Leg m plat zijwaarts bijvoorbeeld op een emmer. Haal de ventielkern eruit en probeer het nog eens, als hij plopt maakt het daarna niet uit als hij weer leegloopt. Je kan je pomp aangesloten laten op de tire booster. Tire booster openen en je kan dus meteen bijpompen. Ander velglint heeft weinig zin. ( mocht je een dikker velglint hebben, wordt het weer lastig de band te monteren )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Duurtestje voor de Schwalbe Pro One Tubeless 2020 versie.
Wist dat ik binnenkort nieuwe achterband moest monteren want begon wel beetje erg vierkant te worden.
Maar aangezien ik afgelopen week geen extreme ritten op de planning had staan gewoon lekker doorgereden tot vanavond canvas zichtbaar werd :
6500km
Zover ik weet niet mee lek gereden.
Dus vanavond maar nieuwe band gemonteerd, voorband mag nog een ronde mee. (doe ik altijd 2 keer achterband icm 1 voorband)
Nieuwe band ging er redelijk eenvoudig op. (wel bandenlichters gebruikt, geen zin in zere handen)
En geen tire booster nodig
En volgende keer gewoon bij 5000km oid vervangen.
Wist dat ik binnenkort nieuwe achterband moest monteren want begon wel beetje erg vierkant te worden.
Maar aangezien ik afgelopen week geen extreme ritten op de planning had staan gewoon lekker doorgereden tot vanavond canvas zichtbaar werd :
6500km
Zover ik weet niet mee lek gereden.
Dus vanavond maar nieuwe band gemonteerd, voorband mag nog een ronde mee. (doe ik altijd 2 keer achterband icm 1 voorband)
Nieuwe band ging er redelijk eenvoudig op. (wel bandenlichters gebruikt, geen zin in zere handen)
En geen tire booster nodig
En volgende keer gewoon bij 5000km oid vervangen.
Laatst gewijzigd door DDX op 11 jun 2020 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.