Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 02 okt 2020 21:57

Voor het faden, gaan ze eerst nog een stukje krijsen. Dat heb ik 1 keer gehad toen ik de halve Stelvio afdaling achter een trage camper vast zat. Fading heb ik ook nog niet gehad.
Afbeelding

NoChain
Forum-lid

NoChain 02 okt 2020 22:05

wtb schreef: 02 okt 2020 10:06 Ik weet zeker dat een 120mm schijf bij wijze van spreken ook zou voldoen.
Kijk maar naar het verschil voor/achter bij motorfietsen.
Inderdaad. Dat de meeste merken 2x 160mm afmonteren is niet erg logisch. Op een racer achteraan dezelfde grootte zetten als op een 120mm full-suspenion ...
160/140 lijkt me in alle omstandigheden al méér dan voldoende.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 03 okt 2020 12:01

TL@ schreef: 03 sep 2020 14:26 Ik had gehoopt dat we nu eindelijk over schijfremmen gingen schrijven in dit topic (ging ook een tijdje goed) maar nu zijn we toch weer voor de 100ste keer in dezelfde discussie terecht gekomen met dezelfde argumenten.

Samenvatting: sommige mensen verkiezen velgremmen en sommigen schijfremmen, je moet een ander toch niet proberen te overtuigen van je eigen gelijk, lijkt bijna een Geloof te worden.
+1

Ik snap de discussie ook niet. Schijfremmen zijn flink ingeburgerd, dus wel of niet zin. Remmen horen nu eenmaal op een fiets. Of het nu schijf- of velgremmen zijn. (al vind ik een brakeless fixie ook nog steeds heel erg fijn en leuk rijden... :mrgreen: )

Heb wel een vraagje over schijfremmen. Iemand ervaring met de Hope RX4 calipers i.c.m. Shimano GRX 600 remgrepen. Volgens de Hope site kan het, maar bij Bike Components staan die remgrepen er niet bij.

https://www.hopetech.com/dut/products/b ... iper/#tech

https://www.bike-discount.de/en/buy/hop ... ear-816446

Werken Shimano Ultegra/105 remgrepen anders dan GRX 800/600 remgrepen. Ik rijd nu met GRX 400 calipers i.c.m. GRX 600 remgrepen, maar zou daar wel compleet mooie remmen op willen. Zeker nu ik sinds woensdag met een wielset met Hope RS4 naven en Hope centerlock schijven heb gemonteerd op mijn gravelbike.

Het is geen ramp als het niet gaan werken, want dan kan ik die calipers altijd nog op mijn racefiets monteren, waar wel Shimano Ultegra remgrepen op zitten.

Maar heeft er iemand ervaring mee, of is er ergens documentatie te vinden van Hope waarin in dit wordt vermeld?

Overigens ben ik met Hope wel verplicht om 160mm / 160mm te rijden. Iets anders hebben ze niet en past ook niet met de calipers. Andere diameter schijven maken ze ook niet in centerlocks. :mrgreen: Maar ik vind ze gewoon mooi en gelukkig rijden de profs er zeker niet mee. Niet iedereen wil rijden op materiaal waar de profs mee rijden hoor. :lol:

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 03 okt 2020 13:26

Technisch is er geen verschil in tussen de hydraulische rem grepen van de Shimano road groepen.
Als die hope met 105/Ultegra en DA werkt, werkt het ook met grx

Staat er waarschijnlijk niet bij omdat grx relatief nieuw is.

Eventueel heb ik wel interesse in de grx klauwen indien je die weg zou doen 😊

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 03 okt 2020 15:37

t2300 schreef: 03 okt 2020 13:26 Technisch is er geen verschil in tussen de hydraulische rem grepen van de Shimano road groepen.

Voorlopig heb ik weer even genoeg geld uitgegeven. :lol: Eigenlijk remmen de GRX400 calipers met GRX 600 remgrepen en Hope floating schijven super krachtig. Veel krachtiger dan de volledig Ultegra's op mijn racefiets en de Hope X2 op mijn mountainbike. Staat wel tegenover dat de GRX meer bijten en anders doseren. Hope X2 op mijn mtb doseren iets veel beter, en Ultegra op mijn racefiets ook. In alle gevallen meer dan voldoende remkracht.

Woensdag mijn nieuwe wielen opgehaald met Hope naven en ook nieuwe Hope floating remschijven. Werd alleen even verlekkerd door een andere fiets met ook Hope RX4 calipers gemonteerd. :P

Maar mij werd verteld dat die niet zouden werken met de GRX remgrepen, wel met Ultegra remgrepen. Ik vroeg mij af of de travel van de remgrepen echt zo anders was. En Hope zelf wel op de website de GRX remgrepen erbij zet waarmee ze compatible zijn. Mijn inziens zou dat inderdaad moeten werken, maar mijn GRX remmen hebben wel altijd echt anders aangevoeld dan mijn Ultegra remmen. Terwijl de Ultegra de "betere" duurdere rem zou moeten zijn t.o.v. GRX 400. De GRX 400 calipers voelen met de 2x 160mm Hope floating schijven wel stukken beter aan. Lijken krachtiger en zijn nu lekker stil, ook met regen.

MarcFaFo
Forum-lid

Gebruikersavatar MarcFaFo 03 okt 2020 16:10

t2300 schreef: 03 okt 2020 13:26 Technisch is er geen verschil in tussen de hydraulische rem grepen van de Shimano road groepen.

Ik zou zeker kijken of de remolie compatibel is. want een DOT rem met een organische Shimano gaat niet werken
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 03 okt 2020 16:50

MarcFaFo schreef: 03 okt 2020 16:10

Ik zou zeker kijken of de remolie compatibel is. want een DOT rem met een organische Shimano gaat niet werken
Hopetech maakt zowel calipers van de RX4 voor Dot (RX4-SR = Sram remhendels) als voor minerale olie (RX4-SH= Shimano remhendels). Maar welke olie was mijn feitelijke vraag niet. Ging mij erom of de servo-wave of hoe Shimano vroeger ook in de op de mtb ook het een en andere anders had dan Sram/Avid of andere merken.

De GRX 400 remklauwen kun je inderdaad alleen met minerale olie gebruiken, dus Shimano remhendels. Geen idee of t2300 andere remmen gebruikt.

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 03 okt 2020 17:11

Ik gebruik zowel r7020 105 disc op de ene, en GRX op de andere fiets.
105 en GRX 600 zijn technisch identiek, beide hebben geen servo-wave. Dat is pas voor behouden aan Ultegra en DA.
Dus als 105 kan met de rx4, kan de GRX dat ook.

Edit: ik lees je eerdere post nog eens, en de link van de fabrikant vermeld de grx toch?

https://www.hopetech.com/dut/products/b ... iper/#tech

Dat bike discount ze niet noemt komt waarschijnlijk door dat ze niet up to date zijn met hun info.
Waarom zou je de fabrikant niet geloven, die het expliciet meld, en een zaak die het niet erop heeft wel

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 03 okt 2020 18:01

Wat is Servo-wave?

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 03 okt 2020 18:30

Als een SERVOWAVE-remhendel wordt aangetrokken, is de eerste beweging van het remblok uiterst snel, zodat er weinig beweging van de remhendel nodig is om de remblokken in contact te brengen met de remschijf. De kracht-vermenigvuldigingsfactor neemt dan snel toe bij het contact tussen schoentje en velg. Het merendeel van de remgreepbeweging wordt dus gebruikt om nog meer remkracht te realiseren met verbeterde controle.

Afbeelding

https://bike.shimano.com/nl-NL/technolo ... ction.html

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 03 okt 2020 18:48

Dat doen ze zodat de blokken verder van de schijf af kunnen staan en ze dus minder snel aanlopen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 03 okt 2020 18:51

Let wel op dat de hope calipers minimaal 160mm schijven nodig hebben.140mm gaat niet passen.
Daarnaast zijn ze behoorlijk breedt en passen ze hierdoor niet op elke fiets.

Plaats reactie