Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Tijdritfietsen

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 24 jan 2010 19:26

Kan iemand me vertellen waarom tijdrit/triathlon frames een horizontale uitvalpatsleuf hebben?
Ik erger me er rot aan op m'n P2C.
Een normale verticaal uitvoering werkt toch prima en snel, waarom dan eigenlijk horizontaal?
K ben benieuwd naar een verklaring.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 24 jan 2010 19:27

arjan916 schreef:Kan iemand me vertellen waarom tijdrit/triathlon frames een horizontale uitvalpatsleuf hebben?
Ik erger me er rot aan op m'n P2C.
Een normale verticaal uitvoering werkt toch prima en snel, waarom dan eigenlijk horizontaal?
K ben benieuwd naar een verklaring.


Dan kun je het wiel zo dicht mogelijk bij de zitbuis plaatsen?

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 24 jan 2010 19:34

Volgens mij ook. De ene band is ook wat dikker als de andere. Alles voor de aerodynamica.


Gelukkig heeft mijn Cannondale Slice dat niet :) Is dan ook iets meer gericht op triatlon.

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 24 jan 2010 19:46

.Jeroen. schreef:
arjan916 schreef:Kan iemand me vertellen waarom tijdrit/triathlon frames een horizontale uitvalpatsleuf hebben?
Ik erger me er rot aan op m'n P2C.
Een normale verticaal uitvoering werkt toch prima en snel, waarom dan eigenlijk horizontaal?
K ben benieuwd naar een verklaring.


Dan kun je het wiel zo dicht mogelijk bij de zitbuis plaatsen?


klopt daar is het voor bedoelt ja, jammer dat ie van mij al maximaal zit (had hem het liefst nog iets dichter op de buis gehad.

Andere reden is dat je het weggedrag kan aanpassen (meer wielbasis creeeren voor lange triathlons waardoor de fiets stabieler is), althans, dat was een verklaring die Red Bull gaf een paar jaar terug :)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 24 jan 2010 19:57

Daar heb ik ook even aan gedacht, maar dat lijkt me niet echt logisch.
Dan zou je eenvoudig een aantal varianten achterpads kunnen designen voor verschillende bandhoogtes en die met het frame meeleveren.
Dan kun je in ieder geval altijd snel en makkelijk je wiel uitnemen of wisselen, nu kost het toch meer moeite.

Langere wielbasis?
Wie zal er 2 à 3mm verschil opmerken?
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 24 jan 2010 20:03

Dat moeten ze dan weer gaan produceren, kost weer extra centen etc. Waarom zouden ze dat doen? De profs krijgen 'gewoon' even een reserve fiets. En als je een wiel moet gaan wisselen in een rit heb je in feite al bijna verloren?

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 24 jan 2010 20:08

Het is gewoon om het achterwiel perfect in de uitsnijding van de zitbuis te krijgen. Hoe dichter de band bij de zitbuis, des te aerodynamischer het is.

treker
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 08 nov 2009 21:05

treker 24 jan 2010 21:25

Nu we het toch even over deze patjes hebben. Ik ben er eentje kwijt bij mijn mooie tijdritfiets. Weet iemand misschien waar ik deze boutjes weer op de kop zou kunnen tikken? Bij de FM hadden ze deze namelijk niet..
How faster your spin, how faster you go

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 24 jan 2010 21:32

.Jeroen. schreef:Dat moeten ze dan weer gaan produceren, kost weer extra centen etc. Waarom zouden ze dat doen? De profs krijgen 'gewoon' even een reserve fiets. En als je een wiel moet gaan wisselen in een rit heb je in feite al bijna verloren?


Qua kosten is dat toch ook niet zoveel als je ziet hoeveel je voor een los frame mag betalen.
jasperr schreef:Het is gewoon om het achterwiel perfect in de uitsnijding van de zitbuis te krijgen. Hoe dichter de band bij de zitbuis, des te aerodynamischer het is.


Jasper, jij hebt ook een P2C, hoe neem jij snel je wiel uit?
Ik trek het wiel nu eerst naar achter uit de pad, dan zo dicht mogelijk er onder langs om de snelspannerbout langs de achterderailleur te krijgen.
Vooral dat laatste is de grootste lastpost.
Vanmiddag er weer eens mee geoefend / gestoeid, niet om er buiten mee te gaan rijden in de sneeuw hoor (wel 2 uurtjes op de Tacx, o.a. om in houding te zitten).
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 jan 2010 21:46

De 1e keren zijn die horizontale patten een ramp, maar daarna is 't toch vrij eenvoudig om een wiel te wisselen. Het is even 't trucje onder de knie krijgen.

Het belang om de afstand tussen de band en het frame zo klein mogelijk te maken werd pas in twijfel getrokken. Volgens mij was 't een onderzoekje van MIT.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 24 jan 2010 21:59

Scighera schreef: Op welk frame wil jij hem gaan monteren?


Op een Cervelo P2K, oud beestje dus.

Ik heb de klauwtjes al een paar keer voorbij zien komen, maar nu ik zo'n zij-aanzicht zie denk ik dat het heel misschien toch wel eens zou kunnen gaan passen.
In ieder geval alvast bedankt!
FacebookS3RSSite

scighera
Forum-lid
Berichten: 320
Lid geworden op: 16 sep 2004 01:15

scighera 25 jan 2010 00:27

danny1407 schreef:
Scighera schreef: Op welk frame wil jij hem gaan monteren?


Op een Cervelo P2K, oud beestje dus.

Ik heb de klauwtjes al een paar keer voorbij zien komen, maar nu ik zo'n zij-aanzicht zie denk ik dat het heel misschien toch wel eens zou kunnen gaan passen.
In ieder geval alvast bedankt!


Kan je even een foto posten? Kan ik eens kijken, zie nl via google dat er nogal verschillen P2K's zijn :)
Quintana Roo CD0.1 - Record - FSA SRM- Zipp 900/H3
Planet-X Stealth - SuperRecord - Powertap

Plaats reactie