Pagina 202 van 320

Geplaatst: 24 jan 2010 19:26
door arjan916
Kan iemand me vertellen waarom tijdrit/triathlon frames een horizontale uitvalpatsleuf hebben?
Ik erger me er rot aan op m'n P2C.
Een normale verticaal uitvoering werkt toch prima en snel, waarom dan eigenlijk horizontaal?
K ben benieuwd naar een verklaring.

Geplaatst: 24 jan 2010 19:27
door .jeroen.
arjan916 schreef:Kan iemand me vertellen waarom tijdrit/triathlon frames een horizontale uitvalpatsleuf hebben?
Ik erger me er rot aan op m'n P2C.
Een normale verticaal uitvoering werkt toch prima en snel, waarom dan eigenlijk horizontaal?
K ben benieuwd naar een verklaring.


Dan kun je het wiel zo dicht mogelijk bij de zitbuis plaatsen?

Geplaatst: 24 jan 2010 19:34
door mister_arby
Volgens mij ook. De ene band is ook wat dikker als de andere. Alles voor de aerodynamica.


Gelukkig heeft mijn Cannondale Slice dat niet :) Is dan ook iets meer gericht op triatlon.

Geplaatst: 24 jan 2010 19:46
door scighera
.Jeroen. schreef:
arjan916 schreef:Kan iemand me vertellen waarom tijdrit/triathlon frames een horizontale uitvalpatsleuf hebben?
Ik erger me er rot aan op m'n P2C.
Een normale verticaal uitvoering werkt toch prima en snel, waarom dan eigenlijk horizontaal?
K ben benieuwd naar een verklaring.


Dan kun je het wiel zo dicht mogelijk bij de zitbuis plaatsen?


klopt daar is het voor bedoelt ja, jammer dat ie van mij al maximaal zit (had hem het liefst nog iets dichter op de buis gehad.

Andere reden is dat je het weggedrag kan aanpassen (meer wielbasis creeeren voor lange triathlons waardoor de fiets stabieler is), althans, dat was een verklaring die Red Bull gaf een paar jaar terug :)

Geplaatst: 24 jan 2010 19:57
door arjan916
Daar heb ik ook even aan gedacht, maar dat lijkt me niet echt logisch.
Dan zou je eenvoudig een aantal varianten achterpads kunnen designen voor verschillende bandhoogtes en die met het frame meeleveren.
Dan kun je in ieder geval altijd snel en makkelijk je wiel uitnemen of wisselen, nu kost het toch meer moeite.

Langere wielbasis?
Wie zal er 2 à 3mm verschil opmerken?

Geplaatst: 24 jan 2010 20:03
door .jeroen.
Dat moeten ze dan weer gaan produceren, kost weer extra centen etc. Waarom zouden ze dat doen? De profs krijgen 'gewoon' even een reserve fiets. En als je een wiel moet gaan wisselen in een rit heb je in feite al bijna verloren?

Geplaatst: 24 jan 2010 20:08
door jasperr
Het is gewoon om het achterwiel perfect in de uitsnijding van de zitbuis te krijgen. Hoe dichter de band bij de zitbuis, des te aerodynamischer het is.

Geplaatst: 24 jan 2010 21:25
door treker
Nu we het toch even over deze patjes hebben. Ik ben er eentje kwijt bij mijn mooie tijdritfiets. Weet iemand misschien waar ik deze boutjes weer op de kop zou kunnen tikken? Bij de FM hadden ze deze namelijk niet..

Geplaatst: 24 jan 2010 21:32
door arjan916
.Jeroen. schreef:Dat moeten ze dan weer gaan produceren, kost weer extra centen etc. Waarom zouden ze dat doen? De profs krijgen 'gewoon' even een reserve fiets. En als je een wiel moet gaan wisselen in een rit heb je in feite al bijna verloren?


Qua kosten is dat toch ook niet zoveel als je ziet hoeveel je voor een los frame mag betalen.
jasperr schreef:Het is gewoon om het achterwiel perfect in de uitsnijding van de zitbuis te krijgen. Hoe dichter de band bij de zitbuis, des te aerodynamischer het is.


Jasper, jij hebt ook een P2C, hoe neem jij snel je wiel uit?
Ik trek het wiel nu eerst naar achter uit de pad, dan zo dicht mogelijk er onder langs om de snelspannerbout langs de achterderailleur te krijgen.
Vooral dat laatste is de grootste lastpost.
Vanmiddag er weer eens mee geoefend / gestoeid, niet om er buiten mee te gaan rijden in de sneeuw hoor (wel 2 uurtjes op de Tacx, o.a. om in houding te zitten).

Geplaatst: 24 jan 2010 21:46
door amclassic-fan
De 1e keren zijn die horizontale patten een ramp, maar daarna is 't toch vrij eenvoudig om een wiel te wisselen. Het is even 't trucje onder de knie krijgen.

Het belang om de afstand tussen de band en het frame zo klein mogelijk te maken werd pas in twijfel getrokken. Volgens mij was 't een onderzoekje van MIT.

Geplaatst: 24 jan 2010 21:59
door danny1407
Scighera schreef: Op welk frame wil jij hem gaan monteren?


Op een Cervelo P2K, oud beestje dus.

Ik heb de klauwtjes al een paar keer voorbij zien komen, maar nu ik zo'n zij-aanzicht zie denk ik dat het heel misschien toch wel eens zou kunnen gaan passen.
In ieder geval alvast bedankt!

Geplaatst: 25 jan 2010 00:27
door scighera
danny1407 schreef:
Scighera schreef: Op welk frame wil jij hem gaan monteren?


Op een Cervelo P2K, oud beestje dus.

Ik heb de klauwtjes al een paar keer voorbij zien komen, maar nu ik zo'n zij-aanzicht zie denk ik dat het heel misschien toch wel eens zou kunnen gaan passen.
In ieder geval alvast bedankt!


Kan je even een foto posten? Kan ik eens kijken, zie nl via google dat er nogal verschillen P2K's zijn :)