Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2014 13:26

GPX format is een XML en die zijn altijd lomp groot, omdat er zeer veel overhead in de opslag zit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 28 jan 2014 10:09

Ik heb hetzelfde probleem als Vicenza, bij routes krijg ik geen aanwijzingen maar zie alleen een kruimelspoor op de kaart.

Dit gebeurt zowel met gpx routes die ik met Basecamp op de Garmin zet als met gpx routes die ik met ridewithgps.com maak en handmatig op de Garmin zet.

Ik maak gebruik van de OpenFietsMap Western Europe:
http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 28 jan 2014 22:47

Ik heb even verder geëxperimenteerd. Het lukt me nog steeds niet vanuit een omgezette .tcx route, ook al ziet alles er goed uit. Teken ik echter de route zelf in in Basecamp, dan werkt het precies zoals ik wil (één korte rit). Nu vind ik Basecamp niet het meest geweldige programma, maar ik kan hier goed mee leven.

Dit doet mij vermoeden dat ik iets fout doe tijdens de conversie in Basecamp (is daar nog een bepaalde setting die ik aan- of uit moet schakelen?).

Hopelijk werkt dit ook voor eajouden.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 28 jan 2014 23:55

Routes teken ik zelf niet in Basecamp, deze download ik of maak ik in de Strava route-editor of Ridewithgps. Hoe krijg ik het voor elkaar om deze routes routeerbaar te maken?

Er is een hoop informatie te vinden maar deze is vaak tegenstrijdig en in de tussentijd is er ook veel veranderd mbt de (openstreetmap) kaarten, tools en sites als strava en ridewithgps.

Welke conversieslag moet ik uitvoeren en met welk programma/instellingen (Basecamp, Javawa, WinGDB3).

Het zou mooi zijn als de faq in de openingspost een update krijgt naar 2014, zodat Garmin newbies als ik voortaan kunnen volstaan met het lezen van die faq.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27900
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 jan 2014 08:11

In Basecamp moet je de route helemaal overtrekken met de routing-tool. Nogal tijdrovend voor een paar aanwijzingen die 0,0 toevoegen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9133
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 jan 2014 08:50

havana schreef:In Basecamp moet je de route helemaal overtrekken met de routing-tool. Nogal tijdrovend voor een paar aanwijzingen die 0,0 toevoegen.
Dat laatste ben ik toch niet helemaal (meer) met je eens. In het verleden vond ik de routing in Nederland inderdaad drama, omdat de navigatie steevast de mist in gaat bij fietspaden (CityNavigator kaart). Maar laatst bij wijze van proef een rondje gedaan met de openFietsMap, en dat ging gewoon goed. Het prettige van routing vind ik niet zozeer de aanwijzingen, maar vooral het feit dat er een kaartje in beeld komt bij elk relevant kruispunt. Op deze wijze heb ik tijdens het fietsen de gewenste variabelen in beeld, en komt de kaart daar automatisch voor in de plaats alleen wanneer dat nodig is.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 29 jan 2014 09:28

havana schreef:In Basecamp moet je de route helemaal overtrekken met de routing-tool. Nogal tijdrovend voor een paar aanwijzingen die 0,0 toevoegen.
Moet dit persé met Basecamp en is er een snellere manier bijvoorbeeld door dit (deels) te automatiseren?
53x11 schreef:Het prettige van routing vind ik niet zozeer de aanwijzingen, maar vooral het feit dat er een kaartje in beeld komt bij elk relevant kruispunt. Op deze wijze heb ik tijdens het fietsen de gewenste variabelen in beeld, en komt de kaart daar automatisch voor in de plaats alleen wanneer dat nodig is.
Exact wat 53x11 aangeeft is wat ik nodig heb en waarom ik een duurdere Garmin met navigatiefunctionaliteit heb gekocht. Op de fiets wil ik een datascherm zichtbaar hebben, geen kaartscherm. Op onbekend terrein is het dan prettig als de de Garmin een signaal geeft en het kaartscherm toont wanneer ik van richting moet veranderen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 jan 2014 10:19

De enige manier om die aanwijzingen goed werkend te krijgen is de route uit te tekenen op dezelfde kaart als in de Garmin staat. Bij voorkeur de route tekenen in Mapsource of Basecamp met natuurlijk de routering instellingen hetzelfde als in de Garmin. Op deze manier werkt het heel behoorlijk en zo doe ik het zelf ook altijd. Het gaat mij ook niet om de aanwijzing, ik zie zelf wel prima het verschil tussen links en rechts, maar om het feit dat er iets anders op 't scherm komt. Vaak zie ik dan nog net op tijd als ik het ergens af moet slaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27900
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 jan 2014 10:26

Ik snap het prima, maar ik ben geen cijferfetisjist. Twee datavelden (hartslag en cadans) is voor mij meer dan genoeg. Mijn snelheid wil ik niet in beeld hebben en een powermeter heb ik niet. Als ik wil weten hoe laat t is dan scroll ik wel even.

Tijdens het fietsen in onbekend terrein kijk ik graag om me heen ipv steeds naar het scherm.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9133
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 jan 2014 10:52

havana schreef:Ik snap het prima, maar ik ben geen cijferfetisjist. Twee datavelden (hartslag en cadans) is voor mij meer dan genoeg. Mijn snelheid wil ik niet in beeld hebben en een powermeter heb ik niet. Als ik wil weten hoe laat t is dan scroll ik wel even.

Tijdens het fietsen in onbekend terrein kijk ik graag om me heen ipv steeds naar het scherm.
Fair enough, in dat geval zou ik geloof ik ook gewoon het kaartje definitief op hebben staan. (Alleen heb ik zelf ook een lichte fetish voor cijfertjes, vooral als straks de vermogensmeter binnen is :-P )
amclassic-fan schreef:De enige manier om die aanwijzingen goed werkend te krijgen is de route uit te tekenen op dezelfde kaart als in de Garmin staat. (...)

+1
Was ik vergeten te melden, maar is, zeker in Nederland met al zijn wegen en weggetjes, eigenlijk een vereiste
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 29 jan 2014 11:19

havana schreef:Ik snap het prima, maar ik ben geen cijferfetisjist. Twee datavelden (hartslag en cadans) is voor mij meer dan genoeg. Mijn snelheid wil ik niet in beeld hebben en een powermeter heb ik niet. Als ik wil weten hoe laat t is dan scroll ik wel even.

Tijdens het fietsen in onbekend terrein kijk ik graag om me heen ipv steeds naar het scherm.
Ik heb graag het datascherm voor mijn neus niet zozeer vanwege de hoeveelheid datavelden maar vanwege de leesbaarheid. De velden op het kaartscherm zijn voor mij te onduidelijk en te klein om fatsoenlijk af te lezen.

De remedie is duidelijk, natekenen dus. Ik ga ermee aan de slag, heb nu alleen nog Basecamp wat ik niet echte een handige tool vind in vergelijking met de online route-editors van Strava en ridewithgps. Hoe is de werking van Mapsource en waar geven jullie de voorkeur aan?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27900
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 jan 2014 11:47

Op de PC is Mapsource de betere keuze, op de Mac heb je geen keuze en ben je veroordeeld tot Basecamp.

Gesloten