Canyon
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
met hoeveel nm heb je de zadelpen vast gedraaid?
Zoals op de sluitring staat heb ik hem met 5 Nm vast gedraaid. Dus precies zoveel als mag.
Maar door frustratie dat hij telkens naar beneden zakt, heb ik hem ook nog eens full power aangedraaid en zelfs dan zakte hij nog naar beneden...
Ik denk zelf dat de sluitirng en/of de diameter van de zadelpen niet goed zijn.
Maar door frustratie dat hij telkens naar beneden zakt, heb ik hem ook nog eens full power aangedraaid en zelfs dan zakte hij nog naar beneden...
Ik denk zelf dat de sluitirng en/of de diameter van de zadelpen niet goed zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Hij was al ram beschadigd voordat ik hem zo hard mogelijk had aangedraaid.
De grootste beschadigingen waren al gemaakt voordat ik het laatste red middel, zo hard mogelijk aandraaien probeerde en toen zakte hij nog naar beneden.
Maar heeft er verder niemand ervaring met het naar beneden zakken van de zadelpen?
De grootste beschadigingen waren al gemaakt voordat ik het laatste red middel, zo hard mogelijk aandraaien probeerde en toen zakte hij nog naar beneden.
Maar heeft er verder niemand ervaring met het naar beneden zakken van de zadelpen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Effe een ervaringsberichtje van mij, mijn vorige Canyon Al (2007) had ook last van een zakkende zadelpen (Ritchey Alu WCS). Uiteindelijk zelfs de hele klem aan gort gedraaid, en vette krassen op de pen. Ook daar leek het erop dat de zadelpen te dun was voor de opening in de zitbuis. Zadelpen nagemeten en die was exact 31.6mm. Alles geprobeerd, incl de Dynamics Montagepasta (=idem aan Tacx Carbon Pasta), dat hielp uiteindelijk. Ging echter na verloop van tijd (1 maand) wel ontzettend kraken, dus pen er weer uit en weer insmeren.
Bij mijn huidige Canyon Ultimate AL zat een Ritchey WCS Carbon Single-Bolt, die heb ik er droog in gedaan, geen enkel probleem ermee.
Lijkt mij dus wel aannemelijk dat de opening in de zitbuis ruimer is dan de zadelpen die ervoor bedoelt is.
Bij mijn huidige Canyon Ultimate AL zat een Ritchey WCS Carbon Single-Bolt, die heb ik er droog in gedaan, geen enkel probleem ermee.
Lijkt mij dus wel aannemelijk dat de opening in de zitbuis ruimer is dan de zadelpen die ervoor bedoelt is.
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
Het is wel duidelijk, dat of de staande buis of de zadelpen niet niet de juiste afmeting heeft.
Canyon gaat echt zijn naam niet vergooien door een zadelpennetje.
Ik verwacht dat het keurig opgelost wordt.
Canyon gaat echt zijn naam niet vergooien door een zadelpennetje.
Ik verwacht dat het keurig opgelost wordt.
//Zomer: Canyon
//Winter : Time
//Winter : Time
Ik had ook al vanaf het begin af aan problemen met mijn zadelpen in mijn Canyon. Ik heb een Ultimate AL 2008 met een Ritchey WCS Carbon zadelpen. Ik monteer de pen altijd met Tacx Carbonpasta, maar de pen ging na een paar dagen altijd kraken. Als ik hem dan weer opnieuw monteerde met pasta ging hij na een paar dagen weer kraken.
Nu was ik het zat en ben ik met een rolletje teflontape aan de gang gegaan. Heb één wikkeltje om de zadelpen gedaan, ter hoogte van waar de zadelpen nog net in het frame zit. Nu blijft het gekraak een heel stuk langer weg. Op de termijn komt het helaas wel weer terug, na 1/1,5 maand ongeveer, maarja, dat is beter dan maar één dagje kraakvrij.
Blijf het toch vreemd vinden. Het zou dan haast toch aan het frame moeten liggen.
Nu was ik het zat en ben ik met een rolletje teflontape aan de gang gegaan. Heb één wikkeltje om de zadelpen gedaan, ter hoogte van waar de zadelpen nog net in het frame zit. Nu blijft het gekraak een heel stuk langer weg. Op de termijn komt het helaas wel weer terug, na 1/1,5 maand ongeveer, maarja, dat is beter dan maar één dagje kraakvrij.
Blijf het toch vreemd vinden. Het zou dan haast toch aan het frame moeten liggen.
Ik heb ook een hoger aanhaalmoment gebruikt ( 8Nm ) in combinatie met montagepasta voor carbon ( TACKX ).
zadelpen zit nu vast.
Omdraaien van de zadelpenklem ( bout aan de voorkant van de zitbuis ) had bij mij ook niet het gewenste effect.
Het schijnt dat dit echter wel beter is voor een gelijkmatigere klemming.
gr.
Nico
zadelpen zit nu vast.
Omdraaien van de zadelpenklem ( bout aan de voorkant van de zitbuis ) had bij mij ook niet het gewenste effect.
Het schijnt dat dit echter wel beter is voor een gelijkmatigere klemming.
gr.
Nico