Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 29 jan 2014 12:00

MapSource is "oud" en als je aan iets nieuws begint, direct met BaseCamp Windows of Mac beginnen en vooral niet naar MapSource kijken. zonde van je tijd.

Samenwerking Edge 800 en BaseCamp is ook veel beter.
Marco :)

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 29 jan 2014 12:37

scheurneus schreef:MapSource is "oud" en als je aan iets nieuws begint, direct met BaseCamp Windows of Mac beginnen en vooral niet naar MapSource kijken. zonde van je tijd.

Samenwerking Edge 800 en BaseCamp is ook veel beter.
Mapsource is na 2010 niet meer voorzien van een update door Garmin, dat zet wel te denken. Vier jaar in IT land is een eeuwigheid, ter illustratie: Apple introduceerde de iPad vandaag exact vier jaar geleden!

Ik gebruik de fietskaarten (Benelux/Europa) van Openfietsmap.nl, op die site staat weer het onderstaande tegenstrijdige bericht. Wat is de visie van de ervaringsdeskundigen onder jullie?

http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl
Basecamp is de opvolger van Mapsource als Garmin's mapbrowser en heeft een aantal uitbreidingen als 3D (niet beschikbaar in Openfietsmap, selecteer in Kaartweergaven de 2D kaart - Ctrl+2), een beter track- en kaartbeheer, uitgebreidere hoogteprofielen enz.

In de nieuwste versies (v 3.3-4.x) is de routering helemaal aangepast op activiteitenprofielen die op de nieuwere Garmin GPS modellen (oa Etrex 10/20/30, Montana, GPSmap62, Oregon x50 series) is te vinden. Voor de overige modellen wordt voor het routeren aangeraden om Mapsource te gebruiken.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 29 jan 2014 13:45

In BaseCamp een OpenFietsMap activiteit maken en auto als routering gebruiken, want bij de moderne toestellen heb je hetzelfde probleem in het toestel en dien je ook voor auto te kiezen.

OpenFietsMap kaart is super, maar als je een kaart gaat muteren door de fietspaden snelwegen te maken........

De Edge 800 valt ook onder de nieuwere toestellen.
Marco :)

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 02 feb 2014 14:22

Bedankt voor jullie help, ik ben al een stuk verder met het maken van routes. Helaas heb ik dit weekend geen tijd om te fietsen en routes te testen. Gisteren had ik een goed excuus, ik heb Marianne Vos in Hoogerheide wereldkampioen zien worden. Ik zit nu met onderstaande vraag.

Situatie:
Ik heb in Basecamp en op mijn Garmin dezelfde OFM Benelux kaart. Ik heb routes gemaakt met Basecamp met het door OFM geadviseerde Basecamp profiel:
http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl

In Basecamp moest ik goed opletten met het creëren van de route, omdat Basecamp regelmatig een andere route tussen twee punten koos dan die ik wilde rijden, dit kon ik vermijden door veel punten op de door mij gewenste route neer te zetten.
Als ik in Basecamp dubbelklik op een route die ik zo heb gemaakt, dan ziet deze er goed uit inclusief de aanwijzingen.

Vraag:
Als ik deze routes op mijn Garmin zet en selecteer om te rijden met dezelfde navigatieinstellingen, gaat hij dan exact de route rijden die ik heb gemaakt volgens de aanwijzingen die ik ook in Basecamp zie of gaat de Garmin er toch een andere route van maken? Ik vraag me dit of omdat ik zoals hierboven op verschillende punten de door mij gewenste route in Basecamp moest "forceren".

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 feb 2014 19:28

In principe wel maar zeker weet je het nooit.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 07 feb 2014 11:00

Laden in de Edge 800 en in de koersinstellingen afslag info uitzetten. Daarnaast bij Stel in routering de herberekening (bij foutrijden) uitzetten.

Dan zou het goed horen te gaan.

En anders via de RTWtool van JaVaWa de route naar koersconversie uitvoeren en die koers direct in de Edge te plaatsen.
Marco :)

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 07 feb 2014 13:57

scheurneus schreef:Laden in de Edge 800 en in de koersinstellingen afslag info uitzetten. Daarnaast bij Stel in routering de herberekening (bij foutrijden) uitzetten.

Dan zou het goed horen te gaan.

En anders via de RTWtool van JaVaWa de route naar koersconversie uitvoeren en die koers direct in de Edge te plaatsen.
Krijg ik bij de eerste optie wel aanwijzingen?

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 07 feb 2014 15:07

Nee, alleen als je de afslag info aanzet, maar met het risico dat de koers er toch net ff anders uitkomt te zien.

Bij de laatste krijg je ook aanwijzingen, maar anders.
Marco :)

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 10 feb 2014 06:28

Mijn 800, kan ik sedert gisteren bijna niet meer aanzetten.
Ik heb heel veel moeite om de garmin via de aan-uit knop tot leven te wekken. Wanneer ik met mijn vingernagel hard op de knop duw, dan lukt het soms om hem aan te kunnnen zetten.
De garmin terug uit zetten is nog lastiger daarna, maar dat kun je doen door hem met de usb kabel aan de pc te hangen.
Blijkbaar is de knop defect, na bijna 2 jaar gebruik :-(

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 10 feb 2014 09:34

kiekeboeboe schreef:Mijn 800, kan ik sedert gisteren bijna niet meer aanzetten.
Ik heb heel veel moeite om de garmin via de aan-uit knop tot leven te wekken. Wanneer ik met mijn vingernagel hard op de knop duw, dan lukt het soms om hem aan te kunnnen zetten.
De garmin terug uit zetten is nog lastiger daarna, maar dat kun je doen door hem met de usb kabel aan de pc te hangen.
Blijkbaar is de knop defect, na bijna 2 jaar gebruik :-(
De wettelijke garantietermijn is 2 jaar, dus hij gaat precies op tijd stuk ;-)

Ik ben benieuwd hoe de garantieafhandeling verloopt.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2516
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 10 feb 2014 10:16

Bij defect, moet je de Garmin dan rechtstreeks naar Garmin opsturen, of via de winkel waar je hem gekocht hebt.
Ik heb de 800 destijds bij Decathlon in BE gekocht.

Gebruikersavatar
scubadiver
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 aug 2010 14:25

Gebruikersavatar scubadiver 10 feb 2014 10:27

Ik heb twee keer water in mijn Edge 800 gehad (binnen de garantietermijn) en direct contact opgenomen met Garmin zelf. Beide keren zonder problemen omgeruild voor een refurbished Edge 800 (die er overigens als nieuw uitzien). Dus ik zou eerst Garmin zelf bellen.
Sensa Giulia G2 Matt Custom Full Ultegra Di2

Gesloten