Het grote schijfremmentopic
vraagje -
als je wiel eruit is - mag je dan een paar keer de remhendel indrukken om de zuigers naar buiten te laten komen om ze dan proper te maken/smeren?
niet te ver - zodat ze er niet uitvallen en de olie eruit loopt ( had ik al eens gelezen) - maar toch een 4 keer knijpen bv tot ze er 3-4 mm uitkomen.
de fietsenmaker had hier nog niet van gehoord - absoluut niet remmen als het wiel eruit is etc.
De vorige keer dat ik de zuigers gekuist had als beginneling(voor/achter) - kwam de luie zuiger er wel terug uit - maar na de operatie had ik NIKS van druk meer in de hendel. Dan nog wat geprobeerd met verversen/ontluchten als newbie - maar uiteindelijk binnengedaan bij fietsenmaker.
Ik zou liever niet terug problemen willen hebben na het proper maken van de zuigers.
Doel is aligneren schijfrem nadat beide zuigers in balans zijn.
als je wiel eruit is - mag je dan een paar keer de remhendel indrukken om de zuigers naar buiten te laten komen om ze dan proper te maken/smeren?
niet te ver - zodat ze er niet uitvallen en de olie eruit loopt ( had ik al eens gelezen) - maar toch een 4 keer knijpen bv tot ze er 3-4 mm uitkomen.
de fietsenmaker had hier nog niet van gehoord - absoluut niet remmen als het wiel eruit is etc.
De vorige keer dat ik de zuigers gekuist had als beginneling(voor/achter) - kwam de luie zuiger er wel terug uit - maar na de operatie had ik NIKS van druk meer in de hendel. Dan nog wat geprobeerd met verversen/ontluchten als newbie - maar uiteindelijk binnengedaan bij fietsenmaker.
Ik zou liever niet terug problemen willen hebben na het proper maken van de zuigers.
Vandaag nog in een ander topic gepost:ritlee schreef: ↑19 nov 2020 20:34 vraagje -
https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo
Wel eerst je remblokken verwijderen.
De tool om de zuigers terug naar binnen te drukken kan je vervangen door een stevige bandenlichter (Schwalbe zijn lekker breed en hier goed voor geschikt).
Misschien moet je de video ook eens doorsturen naar je fietsenmaker.
Hallo medefietsers!
Technische vraag.. Ik heb een Ridley Fenix SL met zowel voor als achter 160mm schijven.
Voor een adapter, achter niet. Nu wil ik over naar 140mm schijf achter. Nu heb ik weleens een Fenix SLX gezien met 140mm schijf achter, zonder adapter... En ik heb dus 160mm achter zonder adapter achter.. kan ik dan zomaar over op 140mm achter? lijkt me zo vreemd.. maar als er al geen adapter oid zit...
Iemand een idee?
Technische vraag.. Ik heb een Ridley Fenix SL met zowel voor als achter 160mm schijven.
Voor een adapter, achter niet. Nu wil ik over naar 140mm schijf achter. Nu heb ik weleens een Fenix SLX gezien met 140mm schijf achter, zonder adapter... En ik heb dus 160mm achter zonder adapter achter.. kan ik dan zomaar over op 140mm achter? lijkt me zo vreemd.. maar als er al geen adapter oid zit...
Iemand een idee?
-
- Forum-lid HC
Als er geen adapter zit bij een 160mm schijf dan kan je geen 140 monteren.
Maar weet je zeker dat er geen adapter zit? Die is achter wel wat anders.
Maar weet je zeker dat er geen adapter zit? Die is achter wel wat anders.
TL@ schreef: ↑09 dec 2020 08:42 Zonder adapter ziet het er zo uit:
Ik rijd met Specialized Expert, met Ultegra DI2 en schijfremmen, zoals
In de foto hierboven van TL.
Zaterdag regenrit gereden,met slepende remmen vanwege de vele modder op onze belgische wegen.
Zijn er mogelijkhden om dit slepen te vermijden?
Ideeën die bij mij opkomen zijn:
Achter MTB remklauwen monteren want iets grotere ruimte tussen remblokjes?
MTB rotors installeren, want beter geschikt voor modder?
Andere....
Ik zie graag jullie reacties tegemoet
Dirk
Ik heb MTB-rotors (XTR en XT) en dat maakt niet uit, zit er vuil op dan maken ze lawaai. Net zoals ze dat deden op de MTB (toen ik daar nog mee reed)
Als je ze goed afstelt, maken ze het minste lawaai. De rotor dus mooi in het midden tussen de blokken. Een kaarsrechte rotor doet ook wonderen.
Als je ze goed afstelt, maken ze het minste lawaai. De rotor dus mooi in het midden tussen de blokken. Een kaarsrechte rotor doet ook wonderen.
-
- Forum-lid HC
Niet in de bagger/modder/regen rijden met je dure fiets, anders ontkom je er niet aan.
Evt. een gravelfiets aanschaffen, maar je blijft hetzelfde probleem houden.
Vanaf Oktober/November blijft mijn racer in de stalling tot begin Maart.
Al die tijd zijn dan mijn cyclocrosser of mtb de enige 2 fietsen die gebruikt worden.
Evt. een gravelfiets aanschaffen, maar je blijft hetzelfde probleem houden.
Vanaf Oktober/November blijft mijn racer in de stalling tot begin Maart.
Al die tijd zijn dan mijn cyclocrosser of mtb de enige 2 fietsen die gebruikt worden.
- ophetkantje
- Forum-lid
Kan het niet laten dat slepen is voor mij zo'n grote ergernis dat ik nog steeds liever velgremmen dan schijfremmen heb (en het ontbreken van ieder voordeel van een schijfrem, ook dat). Maar positief is wel dat bij iedere nieuwe generatie schijfremmen het slepen minder wordt, Zowel bij Shimano, Sram als Hope (met andere geen ervaring) wordt de ruimte bij iedere nieuwe model groter, zodat het slepen minder wordt, Moet zeggen dat ik (gedwongen door niet anders beschikbaar) twee fietsen met schijfremmen heb waarbij ik nu bij beide nieuwere series remmen op heb en het scheelt echt veel. Zijn Hope remmen op de gravelracer en Shimano 105 op de crosser en bij beide een groot verschil met de eerdere serie. En ja rechte schijven helpt zeker ook.
Ach, ik zeg ook maar wat