Pagina 204 van 281

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 17 dec 2019 20:23
door Nee_Nee
DonVino84 schreef: 16 dec 2019 23:29Ik zoek een alu winterfiets om 1-3 uur mee te knallen hier op de hei en bossen rond Hilversum. Stukjes singletrack Lage Vuursche en natuurlijk alle mooie gravel en bosroutes hier. Lekker spelen maar ook wat afstand.
Je budget zal leidend zijn en er zullen heel veel fietsen aan je wensen voldoen. Als ik je woorden letterlijk neem "winterfiets om 1-3 uur mee te knallen", dan ben je m.i. eerder op zoek naar een crosser (korte wielbasis/steile vork) dan naar een gravelfiets (lange wielbasis/scheppende vork).
Als je met singletrack Lage Vuursche doelt op de mountainbikeroute, dan gaat het even duren voor je daar lekker overheen rijdt. Dat vraagt vaardigheden die een wegrenner niet heeft. Velen gingen je voor en zijn daar achter gekomen.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 17 dec 2019 20:42
door TKMP
Iemand een verschil kunnen vinden tussen de grx shortcage en een ultegra rx rear derailleur?

Ik wil mn gravel bike iets klim gezelliger maken, nu 6800 met short cage rd, 28-11 en een 46/36

Ik kan dus naar een normale rd 6800 maar dan long cage type of een grx/rx
Allen hebben een max bereik van 34t cassettes maar de laatste hebben een clutch, is er dan nog een verschil tussen rx en grx, volgens de tabellen zijn ze gelijk?!

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 17 dec 2019 21:34
door DonVino84
Nee_Nee schreef: 17 dec 2019 20:23
DonVino84 schreef: 16 dec 2019 23:29Ik zoek een alu winterfiets om 1-3 uur mee te knallen hier op de hei en bossen rond Hilversum. Stukjes singletrack Lage Vuursche en natuurlijk alle mooie gravel en bosroutes hier. Lekker spelen maar ook wat afstand.
Je budget zal leidend zijn en er zullen heel veel fietsen aan je wensen voldoen. Als ik je woorden letterlijk neem "winterfiets om 1-3 uur mee te knallen", dan ben je m.i. eerder op zoek naar een crosser (korte wielbasis/steile vork) dan naar een gravelfiets (lange wielbasis/scheppende vork).
Als je met singletrack Lage Vuursche doelt op de mountainbikeroute, dan gaat het even duren voor je daar lekker overheen rijdt. Dat vraagt vaardigheden die een wegrenner niet heeft. Velen gingen je voor en zijn daar achter gekomen.
Heb Lage Vuursche (vooral de oude) veel gedaan op de mtb. De ideale bike voor mij is inderdaad een waarmee je lekker speels op en van de gravelpaden kan, maar ook (wel bij uitzondering) een Wintergrill of Gravelraid kan doen.

Buitenland of strand gaat het de komende jaren niet veel worden met 2 jonge kids ;)

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 dec 2019 11:34
door kxlight
havana schreef: 16 dec 2019 20:21 En klaar...

DT wielen werden geleverd met reeds geplakt tubeless lint. Ploppen zonder sealant en zonder compressor, letterlijk 5 minuten werk per wiel! :winkthumb:
Elegante bidonhoudertjes! Mag ik vragen welk merk/type t zijn?

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 dec 2019 11:35
door havana
GT-40 van Cannondale. Fijnste die ik ooit heb gehad. Heb ze ook op mijn Chinees zitten.

https://www.pedaleur.nl/bidonhouders/10 ... 40107.html

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 dec 2019 11:38
door serbak
TKMP schreef: 17 dec 2019 20:42 Iemand een verschil kunnen vinden tussen de grx shortcage en een ultegra rx rear derailleur?

Ik wil mn gravel bike iets klim gezelliger maken, nu 6800 met short cage rd, 28-11 en een 46/36

Ik kan dus naar een normale rd 6800 maar dan long cage type of een grx/rx
Allen hebben een max bereik van 34t cassettes maar de laatste hebben een clutch, is er dan nog een verschil tussen rx en grx, volgens de tabellen zijn ze gelijk?!
GRX "klappert" niet, derailleur blijft op spanning. Verder zal er weinig verschil in zitten maar ik zou hierdoor altijd voor de GRX gaan i.p.v. Ultegra op een gravel bike.
GRX:
FEATURE
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension
BENEFIT
Silent and uninterrupted rear shifting on rough terrain
Smooth and reliable mixed surface shifting
Compatible with current road DUAL CONTROL LEVER
Top sprocket: Max. 11T/Min. 11T
Low sprocket: Max. 42T/Min. 40T
Total capacity: 31T

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 dec 2019 12:27
door Gravelist
serbak schreef: 18 dec 2019 11:38
TKMP schreef: 17 dec 2019 20:42 Iemand een verschil kunnen vinden tussen de grx shortcage en een ultegra rx rear derailleur?

Ik wil mn gravel bike iets klim gezelliger maken, nu 6800 met short cage rd, 28-11 en een 46/36

Ik kan dus naar een normale rd 6800 maar dan long cage type of een grx/rx
Allen hebben een max bereik van 34t cassettes maar de laatste hebben een clutch, is er dan nog een verschil tussen rx en grx, volgens de tabellen zijn ze gelijk?!
GRX "klappert" niet, derailleur blijft op spanning. Verder zal er weinig verschil in zitten maar ik zou hierdoor altijd voor de GRX gaan i.p.v. Ultegra op een gravel bike.
GRX:
FEATURE
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension
BENEFIT
Silent and uninterrupted rear shifting on rough terrain
Smooth and reliable mixed surface shifting
Compatible with current road DUAL CONTROL LEVER
Top sprocket: Max. 11T/Min. 11T
Low sprocket: Max. 42T/Min. 40T
Total capacity: 31T
Je bent nu iemand verkeerde informatie aan het geven.
Bovengenoemde Grx deri door jou is voor de 1x11 setilup met Max 42.
De 2x11 is Max 34.
De “oude” Ultegra rx heeft ook een clutch. Dus klappert ook niet.

Qua functie zijn beide 2x11 derailleurs indentiek.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 dec 2019 14:30
door serbak
t2300 schreef: 18 dec 2019 12:27
serbak schreef: 18 dec 2019 11:38
TKMP schreef: 17 dec 2019 20:42 Iemand een verschil kunnen vinden tussen de grx shortcage en een ultegra rx rear derailleur?

Ik wil mn gravel bike iets klim gezelliger maken, nu 6800 met short cage rd, 28-11 en een 46/36

Ik kan dus naar een normale rd 6800 maar dan long cage type of een grx/rx
Allen hebben een max bereik van 34t cassettes maar de laatste hebben een clutch, is er dan nog een verschil tussen rx en grx, volgens de tabellen zijn ze gelijk?!
GRX "klappert" niet, derailleur blijft op spanning. Verder zal er weinig verschil in zitten maar ik zou hierdoor altijd voor de GRX gaan i.p.v. Ultegra op een gravel bike.
GRX:
FEATURE
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension
BENEFIT
Silent and uninterrupted rear shifting on rough terrain
Smooth and reliable mixed surface shifting
Compatible with current road DUAL CONTROL LEVER
Top sprocket: Max. 11T/Min. 11T
Low sprocket: Max. 42T/Min. 40T
Total capacity: 31T
Je bent nu iemand verkeerde informatie aan het geven.
Bovengenoemde Grx deri door jou is voor de 1x11 setilup met Max 42.
De 2x11 is Max 34.
De “oude” Ultegra rx heeft ook een clutch. Dus klappert ook niet.

Qua functie zijn beide 2x11 derailleurs indentiek.
Had inderdaad de info van 1 x 11 gekopieerd, ging eigenlijk over het stuk met de stabilizer. De GRX is toch veel beter voorzien op slecht terrein? Als ik met mijn Dura-Ace R9150 DI2 over erg slecht wegdek fiets dan merk ik dat de derailleur klappert, de GRX daarentegen geeft geen krimp. Althans, dat is mijn gevoel...

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 dec 2019 15:25
door TKMP
Ultegra
RD-6800-GS; geen clutch max cassette 32T
RD-R8000-GS ; geen clutch max cassette 34T

Ultegra RX
RD-RX800-GS ; max cassette 34T
Chain Stabilizer mechanism adopted from MTB design
ON/OFF switch

GRX
RD-RX810: max cassette 34T
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Toggle clutch ON/OFF to match the terrain
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension

toch denk ik dat de GRX een functie meer heeft dan de RX:
lijkt op een Clutch uit/aan en fixeren,
terwijl een RX een Clutch aan en fixeren lijkt te hebben.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 dec 2019 15:52
door kxlight
havana schreef: 18 dec 2019 11:35 GT-40 van Cannondale. Fijnste die ik ooit heb gehad. Heb ze ook op mijn Chinees zitten.

https://www.pedaleur.nl/bidonhouders/10 ... 40107.html
Top!

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 dec 2019 16:29
door Gravelist
TKMP schreef: 18 dec 2019 15:25 Ultegra
RD-6800-GS; geen clutch max cassette 32T
RD-R8000-GS ; geen clutch max cassette 34T

Ultegra RX
RD-RX800-GS ; max cassette 34T
Chain Stabilizer mechanism adopted from MTB design
ON/OFF switch

GRX
RD-RX810: max cassette 34T
Adjustable chain stabilizer prevents chain slapping and drops
Toggle clutch ON/OFF to match the terrain
Switch stabilizer ON/OFF to match the terrain
Gravel-tuned clutch tension

toch denk ik dat de GRX een functie meer heeft dan de RX:
lijkt op een Clutch uit/aan en fixeren,
terwijl een RX een Clutch aan en fixeren lijkt te hebben.
Nee, echt niet. Beide hebben clutch aan / uit.
Beide kunnen hetzelfde, alleen is het anders omschreven.

Je kunt met de “toggle” de clutch aan of uit zetten. (Buitenboord hendel) Met de “switch” kun je, nadat je een kapje vd deri gehaald hebt de spanning van de clutch aanpassen. In principe alles vanaf uit tot vol aan. (Funetunen naar eigen wens)
Beide kunnen dit, enige is de marketing prietpraat dat het bij de grx “gravel tuned” is.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 18 dec 2019 16:39
door TKMP
t2300 schreef: 18 dec 2019 16:29 Nee, echt niet. ....... marketing prietpraat dat het bij de grx “gravel tuned” is.
bedankt, die is duidelijk. ik kan dit niet zo goed opmaken uit de beschrijving.

edit: dan komt er een RX = mooier = is beter