Goed, vandaag de maiden voyage!
Route in elkaar geklikt m.b.t.
Gravelmap.com en rijden maar. De route was, op een paar stroken na, een groot succes, dus dat was al vast 1-0. Er ging letterlijk een wereld voor me open. Op slechts 1 km van mijn huis kan ik al onverhard rijden en als ik zou willen zou ik vrijwel geen asfalt hoeven aandoen. Ontzettend veel nieuwe wegen leren kennen, waarbij je dan af en toe langs een bekend punt komt, wat heel leuk is.
De fiets zelf rijdt uitstekend. Het stuurgedrag is enigszins lui, maar dat is niet zo vreemd gezien de geometrie en de 35 mm banden. Op asfalt wil de boel best vooruit, je verliest allicht wat snelheid al had ik dat niet meteen door (ik rijd altijd zonder snelheid in beeld). Als je op asfalt aanzet voel je duidelijk dat je op een totaal andere fiets aan het rijden bent.
Paar keer moeten stoppen om wat dingetjes bij te stellen / af te stellen. Zadel recht zetten, stuur centreren, achterderailleur wat bijstellen, enzovoorts. Het was voor mij ruim 10 jaar geleden dat ik nog eens met SPD-pedalen reed, maar ik heb er geen seconde aan hoeven wennen. Wel vond ik de veerspanning van de Look X-Track pedalen erg hoog ingesteld, dus die heb ik in 3 stappen wat omlaag gebracht.
Ultegra groep remt en schakelt goed. De "klik" is voor Shimano begrippen vrij hard, wat ik persoonlijk wel fijn vind. De wielen geven geen krimp.
Wat kan ik er verder van zeggen? Ik heb genoten van iedere kilometer en kwam met een grote glimlach weer thuis. Ik merk wel dat ik de limiet van deze fiets (en banden) nog niet goed ken. Ik ga dus voorlopig nog voorzichtig door de bocht. Beetje wennen dus.
Oh ja, de grootste fout was dat ik mijn bel vergeten was te monteren. Dat is op gravelstroken niet bepaald handig. Maar goed, ik heb het overleefd en hopelijk ben ik andere niet te veel tot last geweest.