Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 23 dec 2011 10:31

over smaak valt te twisten maar deze fiets is twee maten te klein.......

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 23 dec 2011 14:13

Ik vind die ISP ook wel fraai bij zo'n Tita frame. Ik heb zelf een carbon frame met ISP en waar ik niet bij stil had gestaan is dat er best wel veel variaties in zadelrailhoogtes voorkomen. Zo moest ik na aanschaf van een ander zadel, toch weer een stuk van de pen af laten zagen.

Wat betreft de spacers is het volgende in de manual van de Ritchey WCS vork te lezen: "Depending on the steerer tube length and the desired stem position, install spacers on the fork steerer above the upper cover of the headset, and/or above the stem. You can stack them up to a maximum height of 30mm.". Dit gaat dus over een vork met carbon stuurbuis, volgens mij heb jij er zo één.
Afbeelding

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 23 dec 2011 16:57

Als die Granville de goede maat is hoeven ze maar twee maten te in het assortiment te hebben. Eentje met een balhoofdbuis van 10cm en eentje met een balhoofdbuis van 16cm. Dan is het frame met zo een stapel spacers altijd op maat te maken voor bijna iedereen.

Normaal gesproken zit je bij 2cm meer balhoofdbuis al weer bij de volgende maat. Door een hele korte romplengte is het misschien nodig een iets te klein frame te kopen met een korte bovenbuis en moet je 3cm spacers plaatsen, maar dan heb je ook een korte stuurpen. Op deze fiets zit een stuurpen van 12cm (?), bij een maatje groter had gewoon een 10 of 11cm stuurpen gemonteerd kunnen worden.

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 24 dec 2011 16:58

ik overweeg om nog een Lynskey sportive frame bij te kopen.
Nu twijfel ik aan de maat.

Ik heb al een Cooper en dit is een M/L.
Welke maat heb ik nodig voor de Sportive? (lengte balhoofdbuis is 1,5cm kleiner tov de Cooper in M/L)
Ik heb op de Cooper 1,5cm spacer

De Head tube angle van de Sportive is 72,5° en bij de Cooper is dit 73°
Ik weet niet wat dat doet...

Hieronder een foto van de Cooper

Afbeelding

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 24 dec 2011 18:00

De bovenbuislengte van een Sportive L is 13mm langer dan die van een Cooper M/L. Als je dezelfde zit wilt hebben als met je Cooper, dan zou je dit kunnen compenseren met een kortere stuurpen eventueel in combinatie met een stuur met een kortere reach. Het ligt er ook een beetje aan wat je doelstelling is, ga je voor een sportievere zithouding (iets meer drop en wat langer), dan zal een Sportive M/L denk ik wel de juiste maat zijn. Wat het verschil in balhoofdbuishoek doet weet ik ook niet precies, het zal ongetwijfeld van invloed zijn op het stuurgedrag waarbij ik vermoed dat de Sportive wat directer stuurt.

Wat is de reden om een voor een Sportive te kiezen en niet voor een tweede Cooper?

Mooie fiets trouwens, die Cooper van je.
Afbeelding

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 24 dec 2011 18:24

De halve graad verschil in de balhoofdhoek van de Sportive maakt de bovenbuis ongeveer 4mm korter (de vork staat minder steil). Het stuur komt ongeveer 5mm naar achteren. Voor de stuurhoogte maakt het nauwelijks verschil. De hoeken van de zitbuis zijn hetzelfde bij beide frames?

d_jokke
Forum-lid
Berichten: 216
Lid geworden op: 25 jan 2008 20:47

d_jokke 25 dec 2011 00:29

apexrider schreef:De bovenbuislengte van een Sportive L is 13mm langer dan die van een Cooper M/L. Als je dezelfde zit wilt hebben als met je Cooper, dan zou je dit kunnen compenseren met een kortere stuurpen eventueel in combinatie met een stuur met een kortere reach. Het ligt er ook een beetje aan wat je doelstelling is, ga je voor een sportievere zithouding (iets meer drop en wat langer), dan zal een Sportive M/L denk ik wel de juiste maat zijn. Wat het verschil in balhoofdbuishoek doet weet ik ook niet precies, het zal ongetwijfeld van invloed zijn op het stuurgedrag waarbij ik vermoed dat de Sportive wat directer stuurt.

Wat is de reden om een voor een Sportive te kiezen en niet voor een tweede Cooper?

Mooie fiets trouwens, die Cooper van je.

Vooral de montagemogelijkheden van spatborden. Zou deze fiets opbouwen met een flatbar ipv racestuur.
=> zou ook voor woonwerkverkeer moeten dienen.

Het is vooral de 1,5cm kortere balhoofdbuis die me doet twijfelen aan de maat.
Vermits ik nu 1,5cm aan spacers op de cooper M/L heb. Dit wordt dan al 3cm op de Sportive in maat M/L; dat wordt natuurlijk al veel...
Anderzijds heb ik op de cooper een stuurpen van 11cm zitten => dan moet ik al naar een stuurpen van 10cm gaan....

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 25 dec 2011 10:09

In dat geval zou ik voor een Sportive maat L kiezen, een stuurpen van 10cm is een gangbare maat. Weet je niet ergens een FM die een Cooper heeft staan?
Afbeelding

lange4571
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jun 2011 23:36

lange4571 27 dec 2011 21:49

mijn nieuwe MadeR
op maat gemaakt verstevigd kader aangezien ik 2m03 ben en zo'n 135kg weeg
alsook een tita zadelpen en voorvork

maat 68,5 met ultegra groep en mavic cxp33 36spaaks wielen
Afbeelding
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 27 dec 2011 21:59

Wauw, dat is zeker geen klim fietsje maar eenmaal op snelheid ...
What makes the boat go faster?

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 27 dec 2011 22:06

Voor mij zou het wel een "klimfiets" zijn, vrees ik ;) Maar zonder gekheid, het is wel een fraaie no-nonsense fiets zo. Is de voorvork ook titanium?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

lange4571
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 jun 2011 23:36

lange4571 27 dec 2011 22:09

de fiets weegt ongeveer 9,6kg.

ja de voorvork is volledig titanium.

Plaats reactie