Titanium fietsen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
over smaak valt te twisten maar deze fiets is twee maten te klein.......
Ik vind die ISP ook wel fraai bij zo'n Tita frame. Ik heb zelf een carbon frame met ISP en waar ik niet bij stil had gestaan is dat er best wel veel variaties in zadelrailhoogtes voorkomen. Zo moest ik na aanschaf van een ander zadel, toch weer een stuk van de pen af laten zagen.
Wat betreft de spacers is het volgende in de manual van de Ritchey WCS vork te lezen: "Depending on the steerer tube length and the desired stem position, install spacers on the fork steerer above the upper cover of the headset, and/or above the stem. You can stack them up to a maximum height of 30mm.". Dit gaat dus over een vork met carbon stuurbuis, volgens mij heb jij er zo één.
Wat betreft de spacers is het volgende in de manual van de Ritchey WCS vork te lezen: "Depending on the steerer tube length and the desired stem position, install spacers on the fork steerer above the upper cover of the headset, and/or above the stem. You can stack them up to a maximum height of 30mm.". Dit gaat dus over een vork met carbon stuurbuis, volgens mij heb jij er zo één.
Als die Granville de goede maat is hoeven ze maar twee maten te in het assortiment te hebben. Eentje met een balhoofdbuis van 10cm en eentje met een balhoofdbuis van 16cm. Dan is het frame met zo een stapel spacers altijd op maat te maken voor bijna iedereen.
Normaal gesproken zit je bij 2cm meer balhoofdbuis al weer bij de volgende maat. Door een hele korte romplengte is het misschien nodig een iets te klein frame te kopen met een korte bovenbuis en moet je 3cm spacers plaatsen, maar dan heb je ook een korte stuurpen. Op deze fiets zit een stuurpen van 12cm (?), bij een maatje groter had gewoon een 10 of 11cm stuurpen gemonteerd kunnen worden.
Normaal gesproken zit je bij 2cm meer balhoofdbuis al weer bij de volgende maat. Door een hele korte romplengte is het misschien nodig een iets te klein frame te kopen met een korte bovenbuis en moet je 3cm spacers plaatsen, maar dan heb je ook een korte stuurpen. Op deze fiets zit een stuurpen van 12cm (?), bij een maatje groter had gewoon een 10 of 11cm stuurpen gemonteerd kunnen worden.
ik overweeg om nog een Lynskey sportive frame bij te kopen.
Nu twijfel ik aan de maat.
Ik heb al een Cooper en dit is een M/L.
Welke maat heb ik nodig voor de Sportive? (lengte balhoofdbuis is 1,5cm kleiner tov de Cooper in M/L)
Ik heb op de Cooper 1,5cm spacer
De Head tube angle van de Sportive is 72,5° en bij de Cooper is dit 73°
Ik weet niet wat dat doet...
Hieronder een foto van de Cooper
Nu twijfel ik aan de maat.
Ik heb al een Cooper en dit is een M/L.
Welke maat heb ik nodig voor de Sportive? (lengte balhoofdbuis is 1,5cm kleiner tov de Cooper in M/L)
Ik heb op de Cooper 1,5cm spacer
De Head tube angle van de Sportive is 72,5° en bij de Cooper is dit 73°
Ik weet niet wat dat doet...
Hieronder een foto van de Cooper
De bovenbuislengte van een Sportive L is 13mm langer dan die van een Cooper M/L. Als je dezelfde zit wilt hebben als met je Cooper, dan zou je dit kunnen compenseren met een kortere stuurpen eventueel in combinatie met een stuur met een kortere reach. Het ligt er ook een beetje aan wat je doelstelling is, ga je voor een sportievere zithouding (iets meer drop en wat langer), dan zal een Sportive M/L denk ik wel de juiste maat zijn. Wat het verschil in balhoofdbuishoek doet weet ik ook niet precies, het zal ongetwijfeld van invloed zijn op het stuurgedrag waarbij ik vermoed dat de Sportive wat directer stuurt.
Wat is de reden om een voor een Sportive te kiezen en niet voor een tweede Cooper?
Mooie fiets trouwens, die Cooper van je.
Wat is de reden om een voor een Sportive te kiezen en niet voor een tweede Cooper?
Mooie fiets trouwens, die Cooper van je.
De halve graad verschil in de balhoofdhoek van de Sportive maakt de bovenbuis ongeveer 4mm korter (de vork staat minder steil). Het stuur komt ongeveer 5mm naar achteren. Voor de stuurhoogte maakt het nauwelijks verschil. De hoeken van de zitbuis zijn hetzelfde bij beide frames?
apexrider schreef:De bovenbuislengte van een Sportive L is 13mm langer dan die van een Cooper M/L. Als je dezelfde zit wilt hebben als met je Cooper, dan zou je dit kunnen compenseren met een kortere stuurpen eventueel in combinatie met een stuur met een kortere reach. Het ligt er ook een beetje aan wat je doelstelling is, ga je voor een sportievere zithouding (iets meer drop en wat langer), dan zal een Sportive M/L denk ik wel de juiste maat zijn. Wat het verschil in balhoofdbuishoek doet weet ik ook niet precies, het zal ongetwijfeld van invloed zijn op het stuurgedrag waarbij ik vermoed dat de Sportive wat directer stuurt.
Wat is de reden om een voor een Sportive te kiezen en niet voor een tweede Cooper?
Mooie fiets trouwens, die Cooper van je.
Vooral de montagemogelijkheden van spatborden. Zou deze fiets opbouwen met een flatbar ipv racestuur.
=> zou ook voor woonwerkverkeer moeten dienen.
Het is vooral de 1,5cm kortere balhoofdbuis die me doet twijfelen aan de maat.
Vermits ik nu 1,5cm aan spacers op de cooper M/L heb. Dit wordt dan al 3cm op de Sportive in maat M/L; dat wordt natuurlijk al veel...
Anderzijds heb ik op de cooper een stuurpen van 11cm zitten => dan moet ik al naar een stuurpen van 10cm gaan....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Wauw, dat is zeker geen klim fietsje maar eenmaal op snelheid ...
What makes the boat go faster?
Voor mij zou het wel een "klimfiets" zijn, vrees ik Maar zonder gekheid, het is wel een fraaie no-nonsense fiets zo. Is de voorvork ook titanium?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof