DeRosa
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Die kosten alleen een stuk minder ( gemiddeld genomen ). Ik betwijfel trouwens of Sensa wel eigen moulds heeft. Maar ik heb geen open mould herkenningszintuig als sommige hier.
Misschien meer Ridley dan. Ook eigen moulds en open moulds. Al zijn er wel vrij veel open moulds die erop lijken.
Misschien meer Ridley dan. Ook eigen moulds en open moulds. Al zijn er wel vrij veel open moulds die erop lijken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Deze discussie zou mi beter onder een nieuw of ander topic en meer fundamenteel gevoerd mogen worden. Het is niet exclusief des Derosa, waar deze discussie nu aan tipt. "We" weten het en we wisten het al dat de boodschappen bekijken via een website niet laat zien wat daarachter allemaal gebeurt. Er zijn liefhebbers - zoals ik - die dat interesseert want ik wil graag weten waar ik op fiets. De merken doen mi veel aan windowdressing, ik denk zowel voor de consument om de " brandkenmerken" en het imago die door de jaren heen zijn ontstaan hoog te houden en om de concurrentie (er zijn veel spelers op de markt, de markt heeft de economische kenmerken van ""volledige mededinging") geen inzicht te geven in de strategie. Ik zit me te bedenken dat een apart topic dus wel zou kunnen voorzien in een behoefte, maar dat een echt onafhankelijk onderzoek zoals journalisten van Follow the money dat doen waarschijnlijk een beter resultaat zou geven in hoe de markt van merken in elkaar zit. Ik denk dat de kennis er wel is, maar dat die niet aan de consumentenkant wordt geetaleerd. In die zin is de fiets wel een soort van voedsel, je wilt weten wat je vreet. Anders gezegd, je wilt niet voor dom worden gehouden. En als je het gevoel hebt dat je voor dom wordt gehouden, zoals nu doorklinkt in dit Derosa topic, dan kun je je afwenden van dit merk, maar waar ga je dan voor...en loop je dan niet tegen hetzelfde aan of erger? Is het ook erger of is het een ontwikkeling die positief is, maar waarom dan? Zijn er onder jullie die al weet hebben van dit soort onderzoeksartikelen? Zelf volg ik Rick Vosper https://www.linkedin.com/in/rickvosper/ omdat hij met zijn publicaties over samenhangende inzichten geeft in de fietsmerkenmarkt waar ik normaal niet makkelijk achter zou komen. Zelf heb ik enige tijd geleden dit topic geopend viewtopic.php?f=22&t=88184 om input te verwerven voor dit vraagstuk omdat er bij een aantal van jullie merkbaar kennis aanwezig is over dit - voor mij - vraagstuk.
De groeten
An sich maakt het niets uit, kwalitatief zal het prima zijn. Alleen wat mij stoort is dat je 4-5k aftikt voor zo een frame die door LingPing in elkaar is geperst, en er geen ENKELE ambacht meer inzit.
En voor mij persoonlijk maakt het wel uit, wat ook niet wilt zeggen dat ik er niet op rijd immers mijn Parlee Z4 is raw gemaakt in Taiwan maar verder afgewerkt in de USA met een ENVE vork. Heb ook een Z5 gehad, deze was kwalitatief minder qua lakwerk werd ook in het Oosten gelakt en rijbeleving vond ik ook minder.
Heb ook een De Rosa King XS gehad, vond het een vreselijke fiets, ik kon niet aan de rijbeleving wennen, reed nog liever op mijn King 3 RS die nog handmade was in Italie. King XS snel van de hand gedaan en bij de aankoop van een nieuw frame moest het een EU frame zijn en niet "geperst" - het werd uiteindelijk een Festka ONE.
Wat koste deze Festka.... 3,5k, qua prijs niveau hetzelfde als een LingPing frameset, En zo zijn er best nog wel veel meer aanbieders die nog ambachtelijk frames maken, ze kunnen niet concurreren. met Cube etc, maar als je nu in de prijs range van 3-5k koopt zou ik toch eens verder kijken dan de usual suspects.
YFood !!!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40088
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik denk dat je een Festka ook niet meer gaat redden voor 3.5K. Zullen ook wel fors duurder zijn geworden.
Less is bore
Zeer zeker niet fors duurder, meen dat de Festka ONE nu op 3800 euro zit.daniel1975 schreef: ↑04 feb 2021 09:05 Ik denk dat je een Festka ook niet meer gaat redden voor 3.5K. Zullen ook wel fors duurder zijn geworden.
YFood !!!
Het is niet automatisch zo dat alle fietsen uit dezelfde mal dezelfde fietsen zijn. Je kunt grovere/fijnere vezels gebruiken, richting van de vezels variëren, verschillende hars gebruiken, je zou bijvoorbeeld ook glasvezel kunnen gebruiken..thestudent schreef: ↑03 feb 2021 18:35Kijk er zijn maar weinig manieren om een frame te maken. Je koopt een ready made open mould waar de fabrikant eigenlijk niets anders ontwerpt dan de kleuren. Maar dit zijn absoluut geen fakes. Ze worden alleen door meer merken verkocht.parrucchieri schreef: ↑03 feb 2021 16:44 "Ik zie op de Carbonda website geen Idol, Merak of SK Pininfarina frames"
Ik ben nu ook wel erg benieuwd geworden wie deze dan maakt?
Denk aan het verschil tussen de SL en de SLX van specialized / trek / canyon of normaal vs. himod van cannondale, etc.
Precies dit. Daarnaast is het toch niet alleen sinds het carbon frame tijdperk dat fietsfabrikanten besparen op investeringen bij de ontwikkeling van hun frames. In het stalen frame tijdperk kochten de ( meeste) fietsfabrikanten hun buizen ook bij Reynolds, Columbus etc.Henkie284 schreef: ↑07 feb 2021 15:35Het is niet automatisch zo dat alle fietsen uit dezelfde mal dezelfde fietsen zijn. Je kunt grovere/fijnere vezels gebruiken, richting van de vezels variëren, verschillende hars gebruiken, je zou bijvoorbeeld ook glasvezel kunnen gebruiken..thestudent schreef: ↑03 feb 2021 18:35Kijk er zijn maar weinig manieren om een frame te maken. Je koopt een ready made open mould waar de fabrikant eigenlijk niets anders ontwerpt dan de kleuren. Maar dit zijn absoluut geen fakes. Ze worden alleen door meer merken verkocht.parrucchieri schreef: ↑03 feb 2021 16:44 "Ik zie op de Carbonda website geen Idol, Merak of SK Pininfarina frames"
Ik ben nu ook wel erg benieuwd geworden wie deze dan maakt?
Denk aan het verschil tussen de SL en de SLX van specialized / trek / canyon of normaal vs. himod van cannondale, etc.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Zodra je een open mould hebt dan heeft de fabrikant van dat frame alle research gedaan. Inclusief alle testprotocollen. Het kan inderdaad zijn dat Carbonda een betere/duurdere versie ervan kan bakken. Ook dan volg je echter het recept van Carbonda, daar ga je als de Rosa zijnde echt niet opnieuw aan ontwerpen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Ik veronderstel dat dit artikel https://www.bikebiz.com/cream-competent ... faking-it/ ook wat richting geeft aan de discussie en mogelijk wat inzicht in de motieven van Derosa en het verdienmodel/-strategie waar zij en anderen (genoemd werden Ridley en X-planet On One) voor hebben gekozen.
Wat mij betreft nogmaals, het gaat hier niet exclusief om Derosa en het is ook niet perse verwerpelijk dat ze dit zo doen. De kwaliteit zou er zelfs op kunnen winnen. Punt blijft dat de marketingstrategie vaak neigt naar faking, omdat die inspeelt op de beelden (van de consument) alsof er nog een oude man met een sigaar zit te lassen en te lijmen aan frames. Dat ene kleine oneffendheidje in de lak werd veroorzaakt door een vonkje wat afspatte van de lucifer toen hij zijn sigaar aanstak en het frame raakte. Het frame werd daardoor zelfs meer waard.
Bij het ontwerpen van nieuwe websites komt het fenomeen "customer journey" om de hoek kijken. Dat probeert jouw emotioneel alegoritme te vinden en te vangen ( beware of the crap inside you).
Veel genoegen en kennisvermeerdering toegewenst bij het doornemen van dit artikel.
Wat mij betreft nogmaals, het gaat hier niet exclusief om Derosa en het is ook niet perse verwerpelijk dat ze dit zo doen. De kwaliteit zou er zelfs op kunnen winnen. Punt blijft dat de marketingstrategie vaak neigt naar faking, omdat die inspeelt op de beelden (van de consument) alsof er nog een oude man met een sigaar zit te lassen en te lijmen aan frames. Dat ene kleine oneffendheidje in de lak werd veroorzaakt door een vonkje wat afspatte van de lucifer toen hij zijn sigaar aanstak en het frame raakte. Het frame werd daardoor zelfs meer waard.
Bij het ontwerpen van nieuwe websites komt het fenomeen "customer journey" om de hoek kijken. Dat probeert jouw emotioneel alegoritme te vinden en te vangen ( beware of the crap inside you).
Veel genoegen en kennisvermeerdering toegewenst bij het doornemen van dit artikel.
De groeten
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik heb ook nooit gezegd dat dat Carbonda gravel frame van slechte kwaliteit is. Carbonda lijkt me niet tot de Cowboys te behoren. Het is alleen zonde om er zo veel meer geld voor te betalen dan bij Planet X omdat we moeten geloven dat het met de naam De Rosa zo veel meer emotie heeft.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!