Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 13 feb 2014 11:27

Right! Big thumbs up voor de info!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 13 feb 2014 11:36

havana schreef:tracks/courses

- Vaststaand parcours (getekend i.p.v. berekend) > lijntje volgen.
- formaat TCX of GPX
- werkt altijd
- kwaliteit kaartmateriaal niet van belang, werkt zelfs zonder kaart
- ritten van internet kunnen direct gebruikt
- je kunt online tools gebruiken om te tekenen zoals Strava, Gpsies, enz.
- nadeel: slechts 2 datavelden op het navi-scherm
- nadeel: geen aanwijzingen
Mijn ervaring met op deze manier rijden is dat de track goed te volgen is, maar dat de datavelden helaas erg klein en slecht leesbaar zijn, vandaar mijn verwoede pogingen om te rijden met een route met aanwijzingen.

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 13 feb 2014 11:59

Mooi overzicht Havana!

echter: de routes die ik op strava maak, geven wel degelijk aanwijzingen die vanzelf in beeld komen als je in een ander data scherm zit.
Soms stopt hij af en toe met de aanwijzingen en gaat hij na 60km plotseling weer verder met aanwijzingen.

Enige nadeel dat ik heb gevonden is dat hij soms(!) een dikke roze lijn over de kaart zet, maar de normale paarse lijn loopt wel goed over de route.

Daarnaast kan ik in OFM ook adressen zoeken en daarheen navigeren...
Ik zie dus geen reden om basecamp/mapsource te gebruiken. Strava routes (of courses dus) zijn voor mij afdoende
FYI, ik gebruik de edge 810 met firmware 2.80
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 13 feb 2014 12:11

Ik heb onlangs voor het eerst de mogelijkheid gebruikt om in het apparaat adressen te zoeken en vervolgens de route te laten bepalen. Dit is toch wel een handige optie om de weg naar een huis te vinden in een typische bloemkool-nieuwbouwwijk. CN ging compleet de mist in, want deze stuurde mij over een rondweg verboden voor fietsers. OFM geprobeerd, en zowaar met deze kaart kon ik ook een adres ingeven. Vervolgens bleek de fietsroute met OFM ook aantrekkelijker en zonder fouten.

Gebruikersavatar
QQleQ
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 08 aug 2011 16:50

Gebruikersavatar QQleQ 13 feb 2014 12:20

Havana, dank voor alle uitleg in dit forum. Ik ervaar ook het gebruik van tracks/courses als meest prettige optie. Duidelijke weergave van een lijntje, het apparaat protesteert nooit als ik van het spoor afwijk, en twee datavelden voldoen voor mij prima.

Ik ben nog zoekende naar de juiste instelling voor weergave van de kaart. Met de OFM-kaart op het hoogste detailniveau van Mapsource naar Garmin overgezet, en daarna in Garmin weergave van de meeste details, is een uitgezoomd kaartbeeld niet erg goed leesbaar. Wat is een ideale instelling, waarbij na uitzoomen wegen en fietspaden wel zichtbaar blijven maar overige informatie zoveel mogelijk wordt weggelaten?

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 13 feb 2014 12:40

Keuze tussen enerzijds track/course en anderzijds routes is bij mij in het voordeel van track/course uitgevallen.

Routes aanmaken vind ik veel te omslachtig en is inderdaad storingsgevoelig.
Course in Strava zetten en overzetten op Garmin is kinderspel. Dat je dan geen aanwijzingen krijgt is voor mij geen nadeel want ik heb bij het tekenen in Strava al een aardig beeld (en voorpret) van de route. Als ik in echt onbekend terrein ga fietsen (Frankrijk) zal blijken of ik aanwijzingen mis.
En als je een ander dataveld wil veeg je even over het scherm. Werkt ook met de winterhandschoenen prima.

Wat detailniveau bereft: Ik zoom meestal 120 tot 200 m tijdens het fietsen. Bij een plaspauze zoom ik soms wel eens uit om me te orienteren.
older Budweiser

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 feb 2014 14:04

@pwaverijn

Strava maakt wel degelijk een track en geen route. Het is de Edge die er een route van maakt. Dat doet de Edge als de optie aanwijzingen aan hebt staan. Zoals ik al zei is dit zeer storingsgevoelig; er zullen regelmatig aanwijzingen ontbreken of niet kloppen.

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 13 feb 2014 15:25

havana schreef:@pwaverijn

Strava maakt wel degelijk een track en geen route. Het is de Edge die er een route van maakt. Dat doet de Edge als de optie aanwijzingen aan hebt staan. Zoals ik al zei is dit zeer storingsgevoelig; er zullen regelmatig aanwijzingen ontbreken of niet kloppen.
ah vandaar dat hij soms 60km geen aanwijzing geef en dan weer wel... nouja voor nu is het good enough, als ik het lijntje maar zie en niet verdwaal :lol:
accepteren kun je leren!

Gebruikersavatar
canyon81
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 05 sep 2009 20:43

Gebruikersavatar canyon81 13 feb 2014 17:50

ronkinkel schreef:
scheurneus schreef:smart registreert in de bochten meer en op de rechte stukken minder. En 1 sec is dat er elke seconde een trackpunt word geregistreerd, met hartslag, cadans, etc. voor echt prof. trainen dus op 1 sec zetten, anders is smart meestal goed genoeg.

maakt dit voor de accu duur niets uit , ik bedoel is de accu op de 1sec sneller leeg of maakt dat niet uit ?
Voor de accuduur maakt dat vrijwel niets uit. Mijn ervaring is dat het schermverlichting de meeste energie verbruikt. Het enige verschil is dat de ritbestanden een stuk groter zijn bij de '1 seconde registratie' dan bij de smart-registratie.
Eenvoud kenmerkt het ware.

DavidvanDijk
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56

DavidvanDijk 13 feb 2014 20:19

Ik heb mijn '800' gisteren binnengekregen, geinstaleerd en kan niet wachten tot ik hem kan proberen (cadansmeter en hartslagmeter leken goed te werken).

Ik heb een route gemaakt in basecamp .. ben benieuwd of ik voor het donker aankom op de vakantiebestemming

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 feb 2014 20:52

Ik zit er aan te denken om een Edge 800 te kopen. Alleen twijfel ik aan het formaat/handigheid icm het feit dat ik veel wedstrijden (amateurs) rij. Wordt deze computer meer gebruikt bij wedstrijden? Ik train altijd wel op hartslag (voor geprogrammeerde blokken) en de navigatie functie lijkt mij handig als ik eens in een gebied ben waar ik niet bekend ben.

Nu zal dat misschien 10% van mijn ritten zijn, (trainingskamp, vakantie of eens weekendje naar limburg etc). maar als ik dan toch een nieuwe hartslagmeter moet hebben, dan maar gelijk goed doen is mijn gedachte.

Of kan ik beter voor de Edge 500 gaan? Ik heb gelezen dat, dat kruimelspoor niks is en dat je dan geen andere gegevens in het scherm kunt hebben.

Ik wil de 800 dan met zo'n houder in het verlengde van de stuurpen plaatsen. Is dit wel veilig met het oog op valpartijen of dat je bij een ander in het achterwiel rijdt, door een valpartij?

Alvast bedankt!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5204
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 feb 2014 09:46

Nog een vraag, heb ik de city navigator nodig of zijn de kaarten van OSM voldoende?

Ik wil dus voor de bundel gaan, zodat ik er een premium softstrap en cadans/snelheidsmeter bij krijg. Daar zit dus geen CN bij.

Gesloten