Retro / oudere fietsen
Bedankt alvast voor deze informatie. De prijzen op Ebay neem ik ook zeker met een korreltje zout inderdaad en ik had ook zeker niet het idee dat het zoveel waard zou zijn. Als ik het frame op marktplaats zou zetten, doe ik dat liever met een prijs erbij, anders wordt er namelijk over het algemeen geboden met 10,00 - 10,01 - 10,05.. dat schiet nou niet echt op.
Dat de lijmtechniek uit de luchtvaartindustrie kwam, wist ik nog niet, interessant! De frames waren dus niet 'goed' vanwege de stijfheid, maar voornamelijk door het geïntegreerde balhoofd begrijp ik? Weet je toevallig ook hoe die stijfheid zich verhield tot de andere frames chrissie?
Dat de lijmtechniek uit de luchtvaartindustrie kwam, wist ik nog niet, interessant! De frames waren dus niet 'goed' vanwege de stijfheid, maar voornamelijk door het geïntegreerde balhoofd begrijp ik? Weet je toevallig ook hoe die stijfheid zich verhield tot de andere frames chrissie?
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Vitus 979 is uit 1979 en de 992 uit 1992. Het frame heeft de naam aan de slappe kant te zijn maar is ook mooi licht. Trouwens Sean Kelly, bekend sprinter, heeft er toch maar leuke wedstrijden mee gewonnen. Zo slap was het nu ook weer niet. Een aantal fabrikanten brachten dit frame uit met eigen stickers (Peugeot, Guerciotti om een paar te noemen, en ik dacht ook Jan Jansen). Ik schat de waarde eerder in tussen 100-200 euro. Gelukkig heb je de afwijkende zadelpen( 25 mm).
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Mooi frame, ik ben benieuwd wat het waard zal zijn. Een tijd geleden was ik er ook naar op zoek, maar na het lezen van de verhalen over de mindere stijfheid van zo'n frame heb ik er maar vanaf gezien. Het zijn wel degelijk technisch interessante frames, en volgens mij geschikt voor de mindere sprintgoden onder ons. Succes met de verkoop.
Project Gazelle Tour de France
Ik heb een oude stalen Gazelle Tour de France op de kop getikt, hij heeft zoals je kunt zien wat “’aandacht” nodig. Zo al op het eerste gezicht te zien dat de ketting uitgerekt is , het stuurlint is los zittend tape en de bandjes uigedroogd en alles ziet er wat armoedig uit. Maar mag het ook hij is van 1979 en dat is inmiddels toch al 37 jaar geleden.
In mijn jeugd had ik een oranje stalen Batavus Course racefiets en die staat nog bij mijn vader in de schuur op een Tacx en is dus nog in de familie en rijdt nog regelmatig met de originele draaiende delen er nog op, geweldig toch (bj 82/83 of zo).
En het idee wat ik nu met de Gazelle heb is om hem voor wat retro tochten te gebruiken en dan of verkopen of zelf houden. Ik wil hem multi purpose bouwen zoals de huidige Gravel Bikes.
Er kunnen mooie brede banden in het frame omdat het een touring frame is met lange remarmen (en ruimte voor een spatbord maar die maak ik er niet op). De remmen ga ik poetsen en controleren op werking, zijn ze nog goed genoeg blijven ze erop anders vervang ik ze, Tektro heeft nog van die lange arm remmen maar marktplaats bied ze ook wel.
De banden worden dus 25mm voor wegritten en 38mm Gravel grinder type voor het bos / off road tochten, het enige wat wel wat lastig zal zijn in het bos zijn de Sun Tour buis shifters maar die hou ik erop, zijn inmiddels mooi glimmend gepoetst.
Crankstel is en twijfelgeval , nieuwe bladen of een ander trapstel met 50/34 of zo. SPD pedalen erbij gekocht voor het off road (en weg) gebruik.
De stuurpen vind ik wat kort (bovenbuis is 56.5 , zitbuis C-T is 60) normaal heb ik ~100-120 mm en hier is het 60mm of zo maar ik verander het stuur en de remhandels toch naar een meer racy type met van die Weinmann remhandels met bruin rubberen kappen , dat is mooi retro.
De wielen zijn een verhaal op zich, Maillard 5 speed pion waarvoor je een afnemer nodig hebt die niet echt overal meer te krijgen is, er zit Franse draad op (er zijn vele soorten kwam ik al gauw achter via google). Geen nieuwe replacement voor te krijgen maar op ebay nog wel redelijk goede te krijgen, 14-24 zou moeten werken met een 34 voor en geen bergen in het bos hier. En dan 50x14 op de weg kan ook nog in een snelle groeprit .
De wielbasis is ~1045mm wat zeker relaxed is maar ook dat komt goed overeen met de huidige Gravel racers. Mocht het rijden me goed bevallen ben ik wellicht in de markt voor zo’n fiets, leuk met disc brakes en dikke 40mm banden.
Maar nu eerst verder met het af- en weer op- bouwen, de voorvork is eraf geweest alle 37jr oude vet verwijderd (zwart en hard) en weer glimmend als nieuwe gekregen dus weer met nieuw vet gemonteerd, draait weer prima! Derailleurs zijn eraf (kan het frame nu mooi poetsen) en het crankstel en de trapas zijn nu aan de beurt, ook weer niets van mijn huidige gereedschap past, maar met wat vindingrijkheid en WD40 ook losgekregen. De as heeft last van putjes en is niet te redden, een nieuwe 122.5mm trapas moet er dus komen.
(op de collage wat plaatjes van aanvang tot nu, het “nieuwe stuur ” met Weinman remhandels nu ook binnen)
Wordt vervolgd als het weer wat verder is..
Ik heb een oude stalen Gazelle Tour de France op de kop getikt, hij heeft zoals je kunt zien wat “’aandacht” nodig. Zo al op het eerste gezicht te zien dat de ketting uitgerekt is , het stuurlint is los zittend tape en de bandjes uigedroogd en alles ziet er wat armoedig uit. Maar mag het ook hij is van 1979 en dat is inmiddels toch al 37 jaar geleden.
In mijn jeugd had ik een oranje stalen Batavus Course racefiets en die staat nog bij mijn vader in de schuur op een Tacx en is dus nog in de familie en rijdt nog regelmatig met de originele draaiende delen er nog op, geweldig toch (bj 82/83 of zo).
En het idee wat ik nu met de Gazelle heb is om hem voor wat retro tochten te gebruiken en dan of verkopen of zelf houden. Ik wil hem multi purpose bouwen zoals de huidige Gravel Bikes.
Er kunnen mooie brede banden in het frame omdat het een touring frame is met lange remarmen (en ruimte voor een spatbord maar die maak ik er niet op). De remmen ga ik poetsen en controleren op werking, zijn ze nog goed genoeg blijven ze erop anders vervang ik ze, Tektro heeft nog van die lange arm remmen maar marktplaats bied ze ook wel.
De banden worden dus 25mm voor wegritten en 38mm Gravel grinder type voor het bos / off road tochten, het enige wat wel wat lastig zal zijn in het bos zijn de Sun Tour buis shifters maar die hou ik erop, zijn inmiddels mooi glimmend gepoetst.
Crankstel is en twijfelgeval , nieuwe bladen of een ander trapstel met 50/34 of zo. SPD pedalen erbij gekocht voor het off road (en weg) gebruik.
De stuurpen vind ik wat kort (bovenbuis is 56.5 , zitbuis C-T is 60) normaal heb ik ~100-120 mm en hier is het 60mm of zo maar ik verander het stuur en de remhandels toch naar een meer racy type met van die Weinmann remhandels met bruin rubberen kappen , dat is mooi retro.
De wielen zijn een verhaal op zich, Maillard 5 speed pion waarvoor je een afnemer nodig hebt die niet echt overal meer te krijgen is, er zit Franse draad op (er zijn vele soorten kwam ik al gauw achter via google). Geen nieuwe replacement voor te krijgen maar op ebay nog wel redelijk goede te krijgen, 14-24 zou moeten werken met een 34 voor en geen bergen in het bos hier. En dan 50x14 op de weg kan ook nog in een snelle groeprit .
De wielbasis is ~1045mm wat zeker relaxed is maar ook dat komt goed overeen met de huidige Gravel racers. Mocht het rijden me goed bevallen ben ik wellicht in de markt voor zo’n fiets, leuk met disc brakes en dikke 40mm banden.
Maar nu eerst verder met het af- en weer op- bouwen, de voorvork is eraf geweest alle 37jr oude vet verwijderd (zwart en hard) en weer glimmend als nieuwe gekregen dus weer met nieuw vet gemonteerd, draait weer prima! Derailleurs zijn eraf (kan het frame nu mooi poetsen) en het crankstel en de trapas zijn nu aan de beurt, ook weer niets van mijn huidige gereedschap past, maar met wat vindingrijkheid en WD40 ook losgekregen. De as heeft last van putjes en is niet te redden, een nieuwe 122.5mm trapas moet er dus komen.
(op de collage wat plaatjes van aanvang tot nu, het “nieuwe stuur ” met Weinman remhandels nu ook binnen)
Wordt vervolgd als het weer wat verder is..
mijn vader heeft jaren de 992 gereden, met een chorus afmontage, hij had geluk met z'n verlijmde delen. volgens mij waren er ook in die tijd minder gelukkigen. hij fietste zo'n 10jaar met het karretje.
nu heeft mijn broer m, die heeft ook veel km genoten van complimenten want een eye catcher is het.
mooie overgang van balhoofd(soms met speling), slechte stikkers en interne remkabel. mooi slank frame,
zeldzaam is ie niet denk ik. volgens mij zijn er veel verkocht vanuit zaltbommel/bergen op zoom.
geniet ervan
nu heeft mijn broer m, die heeft ook veel km genoten van complimenten want een eye catcher is het.
mooie overgang van balhoofd(soms met speling), slechte stikkers en interne remkabel. mooi slank frame,
zeldzaam is ie niet denk ik. volgens mij zijn er veel verkocht vanuit zaltbommel/bergen op zoom.
geniet ervan
Vandaag op een retro fietsbeurs bij onze zuiderburen een Martelly frame gekocht.
Opgebouwd uit aerodynamische columbus gara buizen. Ik weet nog niet wat er allemaal op gaat komen, in ieder geval lijkt me een campa groep (vintage, of iets minder vintage met schakelen aan het stuur) het beste passen.
Ik kende het merk voorheen nog niet. Kennelijk is het een Belgische framebouwer die nog steeds actief is. Hieronder wat foto's:
Opgebouwd uit aerodynamische columbus gara buizen. Ik weet nog niet wat er allemaal op gaat komen, in ieder geval lijkt me een campa groep (vintage, of iets minder vintage met schakelen aan het stuur) het beste passen.
Ik kende het merk voorheen nog niet. Kennelijk is het een Belgische framebouwer die nog steeds actief is. Hieronder wat foto's:
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Mijn Fausto Coppi;
Een deel van de onderdelen heb ik al (Campa Racing Triple en zadelpen 26,8mm)
Het was goedkoop, maar ik moest wel enige uren polijsten om alles weer toonbaar te maken. De anodisatie laag is daarbij gesneuveld, maar dat vind ik niet erg.
Een ander deel is nog onder weg via marktplaats.
En ik heb nog een probleem met de campa remhendels/shifters. Ik heb zelf nog chorus 10 / 3 speed, waarvan de rechterhendel problemen heeft, met het schakelen naar de kleine pignon kransjes worden versnellingen overgeslagen(van positie 7 in één keer naar de kleinste). Ben op zoek naar een vervanger en mijn LFB kijkt of het binnenwerk vervangen kan worden. Vorig jaar heb ik nog nieuwe Centaurs kunnen kopen 10 / 3, maar nu zie ik die niet meer, dat zou ook een oplossing zijn.
Een deel van de onderdelen heb ik al (Campa Racing Triple en zadelpen 26,8mm)
Het was goedkoop, maar ik moest wel enige uren polijsten om alles weer toonbaar te maken. De anodisatie laag is daarbij gesneuveld, maar dat vind ik niet erg.
Een ander deel is nog onder weg via marktplaats.
En ik heb nog een probleem met de campa remhendels/shifters. Ik heb zelf nog chorus 10 / 3 speed, waarvan de rechterhendel problemen heeft, met het schakelen naar de kleine pignon kransjes worden versnellingen overgeslagen(van positie 7 in één keer naar de kleinste). Ben op zoek naar een vervanger en mijn LFB kijkt of het binnenwerk vervangen kan worden. Vorig jaar heb ik nog nieuwe Centaurs kunnen kopen 10 / 3, maar nu zie ik die niet meer, dat zou ook een oplossing zijn.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Mooi frame!rene909 schreef:Vandaag op een retro fietsbeurs bij onze zuiderburen een Martelly frame gekocht.
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Weet je zeker dat het in de shifter zit?Vieux chnoque schreef: En ik heb nog een probleem met de campa remhendels/shifters. Ik heb zelf nog chorus 10 / 3 speed, waarvan de rechterhendel problemen heeft, met het schakelen naar de kleine pignon kransjes worden versnellingen overgeslagen(van positie 7 in één keer naar de kleinste). Ben op zoek naar een vervanger en mijn LFB kijkt of het binnenwerk vervangen kan worden. Vorig jaar heb ik nog nieuwe Centaurs kunnen kopen 10 / 3, maar nu zie ik die niet meer, dat zou ook een oplossing zijn.
Weet je ook zeker dat het een 10 speed shifter is?
Evt. kan ik nog wel iets voor je doen met binnenwerk.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Mocht je voor je retro opbouw project wat onderdelen missen ik kwam deze site in de UK tegen, fantastische vintage spullen (verder (nog) geen ervaring mee).
http://www.pedalpedlar.co.uk/
http://www.pedalpedlar.co.uk/